به منظور مقابله با کمبود آب انجام شد

تدوین برنامه جامع مدیریت تنش آبی تابستان ۹۸

تهران (پانا) - مدیر کل­ خدمات مشترکین آبفا از تدوین برنامه جامع مدیریت تنش آبی در پیک مصرف تابستان ۹۸ خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۶۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
تدوین برنامه جامع مدیریت تنش آبی تابستان ۹۸

به گزارش صدا و سیما، علی سیدزاده، با اشاره به تدوین برنامه سه ساله تا پایان ۱۴۰۰ برای مقابله با تنش آبی گفت: با وجود بارندگی‌های مناسب پاییز امسال نسبت به سال گذشته، اما همچنان ذخایر سدها نسبت به سال گذشته از حجم کمتری برخوردار است که البته این کمبود در استان‌های مرکزی، ​جنوب شرق و شمال شرق کشور به دلیل وضع نامناسب بارش‌ها بیشتر احساس می‌شود.

وی کاهش هدررفت آب در شبکه را از جمله برنامه‌های تدوین شده دانست و گفت: اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده، استاندارسازی شبکه‌های فرسوده و نشت یابی در شبکه‌های توزیع از جمله راه کارهای کاهش هدررفت است.

مدیر کل­ مدیریت مصرف خدمات مشترکین و کاهش هدررفت شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: هم اکنون هدررفت آب در شبکه‌های توزیع ۲۵ درصد است که این حجم بیش از ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت مالی به شرکت‌های آب و فاضلاب وارد می‌کند.

۱۵ درصد؛ متوسط هدررفت در کشورهای توسعه یافته

سید زاده با بیان اینکه متوسط هدررفت در کشورهای توسعه یافته ۱۵ درصد است گفت: میانگین هدررفت در کشورهای درحال توسعه ۳۵ درصد است که ما در مقایسه با این کشورها از وضع مناسب تری برخوردار هستیم، اما با توجه به قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک، افزایش جمعیت وکاهش بارندگی نیازمند اقدامات متعدد و بیشتر نسبت به کشورهای پرآب برای مقابله با کمبود آب هستیم.

وی با اشاره به کاهش نیم درصدی هدررفت آب به صورت سالانه طبق برنامه ششم توسعه افزود: این هدف‌گذاری در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ محقق شده است که البته تا پایان برنامه ششم توسعه باید یک و نیم درصد کاهش یابد.

این مقام مسوول گفت: احیا و بازسازی چاه‌های موجود، احداث چاه جدید، ارتقای کیفیت چاه‌ها و احداث آب‌شیرین‌کن در شهرهای جنوبی کشور و باز چرخانی پس​اب از دیگر هدف گذاری‌های انجام شده در برنامه جامع مدیریت تنش آبی تابستان ۹۸ است. در بین تمام برنامه‌های تعیین شده اولویت با شیرین سازی آب دریا در مناطق جنوبی است که با مشکلات متعددی مواجه هستند البته تحقق همه این برنامه به تامین منابع مالی مورد نیاز بستگی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار