دواری: باید از کتاب محوری به سمت برنامه محوری حرکت کنیم

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی ادراه کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: تحول در نظام تعلیم و تربیت را در گرو تحول دو محور مدیریتی و محتوایی دانست که رویکرد تحول گرا در مدیریت با مدرسه محوری و تحول محتوایی با صیانت از برنامه درسی ملی امکان پذیر خواهد بود.

کد مطلب: ۸۸۶۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد
دواری: باید از کتاب محوری به سمت برنامه محوری حرکت کنیم

جلسه مدیران مدارس دولتی و غیردولتی دوره ابتدایی در راستای تبیین و اجرای برنامه های معاونت آموزش ابتدایی و رونمایی از کتاب کارگروه زیبا شناختی و هنر با حضور دواری معاون آموزش ابتدایی شهر تهران و نظریان مدیریت آموزش و پرورش منطقه 6 در محل سالن اجتماعات دبیرستان هفتم تیر تشکیل شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران در این جلسه گفت: روح حاکم بر نظام تعلیم و تربیت روح تربیتی است و هدف ما تربیت کردن فراگیران بر مبنای ساحت های شش گانه تربیتی می باشد.

دواری تحول در نظام تعلیم و تربیت را در گرو تحول دو محور مدیریتی و محتوایی دانست که رویکرد تحول گرا در مدیریت با مدرسه محوری و تحول محتوایی با صیانت از برنامه درسی ملی امکان پذیر است.

وی افزود: برنامه درسی ملی شامل کلیه فعالیت های مدرسه در فرصت سازی تربیتی برای دانش آموزان است و منحصر به کتاب درسی نیست و ما باید از کتاب محوری به سوی برنامه محوری حرکت کنیم و برنامه ویژه ی مدرسه این امکان را به مدارس می دهد تا بر اساس نیازهای مدرسه خود نقش اثرگذاری در برنامه درسی داشته باشند.

در ادامه دواری یازده اصل برنامه درس ملی که شامل دین محوری، تقویت هویت ملی، اعتبار نقش یادگیری، اعتباردادن به مرجعیت معلم و خانواده ها، جامعیت برنامه درس ملی، رعایت تحول و پرهیز از افراط و تفریط، ایجاد شوق و انگیزه در دانش آموزان، برنامه درس ملی ضامن یکپارچگی و فراگیر است و نباید دانش آموزان را تفکیک کرد؛ مطرح نمود.

وی خاطر نشان کرد نگاه تحولی در مدارس زمانی میسر می شود که به توامندی های داخل مدرسه باور داشته باشیم و به علاوه مدیران جایگاه، شانیت و اهمیت برنامه درس ملی و اهداف دوره های تحصیلی را بدانند.

دواری افزود: برگزاری دوره آموزشی برای کلیه معلمین به منظور تثبیت ارزشیابی توصیفی و اجتناب در نمره گذاری در دوره ابتدایی است و مدیران محترم واحدهای آموزشی باید به این موضوع توجه داشته باشند چرا که مسئولیت این امر مهم بر عهده آنها است. رعایت ضوابط ارزشیابی فرآیند محور و توجه به ابعاد مختلف موثر در بررسی وضعیت آموزشی دانش آموزان و توجه به پیشرفت تحصیلی آنان بسیار مهم است و نباید غفلتی صورت گیرد .

وی در خصوص برنامه های تدبیر و مهارت محور و برنامه ویژه مدارس و نیز طرح های نظارتی مدارس توضیحاتی را بیان و از مدیران خواست خلاقیتهای اجرایی خود را به مناطق ارسال نموده تا در اختیار سایر مناطق قرار گیرد .

معاون آموزش ابتدایی شهر تهران در خاتمه گفت: با نزدیک شدن به چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی تمهیداتی در خصوص حضور فعال کادر مدرسه و دانش آموزان در این جشن ملی فراهم گردد تا این جشن در فضایی صمیمی و با نشاط برگزار گردد و دانش آموزان دوره ابتدایی با دستاوردهای آن هر چه بیشتر آشنا گردند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار