زمستان اردبیل بیدار می شود

اردبیل (پانا) - مسئولان استان اردبیل تلاش می کنند با تحقق شعار «زمستان بیدار» ، ایده «همه زمانی کردن صنعت گردشگری» در این استان را عملی کنند.

کد مطلب: ۸۸۶۴۱۲
لینک کوتاه کپی شد
زمستان اردبیل بیدار می شود

اردبیل یکی از پنج استان برتر کشور در صنعت گردشگری است ؛ اما فصلی بودن گردشگری این استان ، درآمد مشاغل وابسته به آن را نیز فصلی کرده است .
دشت مغان در فروردین و اردیبهشت ماه به نهایت زیبایی خود می رسد و طبیعت مناطق مرکزی استان اردبیل و دامنه های سبلان در خرداد ماه به اوج شکوفایی می رسند. با این حال بیشتر مسافران پس از گذر اوج جوانی طبیعت ، در تیر و مرداد ماه به استان اردبیل سفر می کنند. همزمان با آغاز تعطیلات تابستانی مدارس و افزایش گرمای هوا در مناطق مختلف کشور ، اردبیل به عنوان ییلاق شهر ایران پذیرای خیل مسافرانی است که برای استشمام هوای خنک و تمیز دامنه های سبلان سر از پا نمی شناسند .

اگرچه اغلب مشتاقان سفر به استان اردبیل ، از جاذبه های اردیبهشت و خرداد ماهی طبیعت اردبیل غفلت می کنند و زیبایی های بی نظیر این فصل را از دست می دهند ، اما زمستان برفی استان اردبیل هم جاذبه های بسیاری دارد که تا به حال چنانکه باید مورد توجه قرار نگرفته است .
استاندار اردبیل می گوید: گردشگری در این استان در حال حاضر فصلی است و فقط در تابستان شاهد حضور خیل گردشگران هستیم .
اکبر بهنامجو از ایجاد زیرساخت های لازم برای رونق بخشیدن به گردشگری استان در تمامی فصل های سال به ویژه فصل زمستان خبر می دهد و می افزاید: در همین زمینه شعار «زمستان بیدار» را مطرح کرده ایم و با تحقق آن «زمستان خود را بیدار می کنیم»
او با یادآوری اینکه وجود پیست اسکی آلوارس در 24 کیلومتری شهر توریستی سرعین و اماکن اقامتی آن آن باعث شده است تا استان اردبیل ظرفیت مناسبی برای برگزاری مسابقات ورزشهای زمستانی داشته باشد تاکید می کند: شهرستان های مشگین شهر و خلخال باید همپا با شهرستان سرعین در حوزه ورزش و تفریحات زمستانی فعال شوند با این حال ، پیست اسکی آلوارس به دلیل نزدیکی به سرعین و قرار گرفتن در دامنه های سبلان می تواند به محور توسعه گردشگری زمستانی استان تبدیل شود .

منطقه آلوارس که به «بام گردشگری استان اردبیل» معروف شده است ، اگر چه در تابستانها پناهگاه مسافرانی است که از گرمای سوزان و آلودگی هوای شهرهای بزرگ به دامنه های سبلان پناه می آورند ، اما مزیت اصلی این منطقه در فصل زمستان خودنمایی می کند .
مجموعه پیست اسکی آلوارس بعد از پیست شمشک دومین پیست معتبر ایران است که در حال حاضر دارای یک خط تله سیژ ، یک پیست اسکی و امکاناتی جانبی مانند رستوران و کافی شاپ است .
در صورت تکمیل خط 2 و 3 تله سیژ آلوارس و احداث تله کابین این مجموعه و توسعه امکانات اقامتی و خدماتی آن ، زمینه برگزاری مسابقات جهانی در این مجموعه فراهم خواهد شد .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل می گوید: تمامی امکانات و تسهیلات لازم برای احداث تله‌کابین آلوارس در اختیار سرمایه‌گذار این مجموعه قرار گرفته است و این پروژه تا سال آینده به بهره‌برداری می رسد .
نادر فلاحی با بیان اینکه مجموعه گردشگری آلوارس محل مناسبی برای برگزاری جشنواره‌‌های متعدد ورزشی است می افزاید: در این زمینه از احداث پیست اسکی شماره ۲ آلوارس نیز حمایت می‌کنیم .
فرهاد شیخی، مدیر مجموعه پیست اسکی آلوارس سرعین می گوید : در سالهای گذشته فاز نخست پیست اسکی آلوارس با یک تله سیژ افتتاح شده است و در حال حاضر تلاش می کنیم تا فاز دوم این مجموعه در قالب تله کابین گردشگری و فاز سوم با تله کابین ویژه اسکی بازان حرفه ای در آینده افتتاح شود .
او می افزاید: با تکمیل فاز های در حال اجرا ، طول تله سیژ آلوارس سرعین به پنج هزار و 200 متر می رسد و برنامه ریزی برای توسعه رستوران ، احداث هتل ، شهربازی و پیست ویژه سرسره بازی این مجموعه در حال انجام است .

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اردبیل با اشاره به فعالیت 9 راهدارخانه ثابت ، سه راهدارخانه سیار و 13 مجتمع های خدماتی بین راهی در جاده های استان می گوید: با آغاز فصل سرما و بارندگی 250 دستگاه ماشین آلات راهداری با 458 نیروی انسانی در تمامی محورهای برفگیر استان مستقر هستند تا با نمک پاشی و بازگشایی به موقع ، جاده های این استان برای تردد در فصل زمستان هیچ مشکلی نداشته باشند .
علی رحمتی با بیان اینکه برای تحقق شعار «زمستان بیدار» ، جاده پیست اسکی آلوارس تا آخر زمستان باز خواهد بود می افزاید: در همین رابطه 5 دستگاه خودروی سنگین برف روبی برای خدمترسانی در این جاده مستقر شده است و بهسازی آسفالت بخش عمده ای از این جاده نیز در ماههای گذشته انجام شده است .

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اردبیل نیزاز برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره های متنوع در مناطق مختلف استان در طول فصل زمستان خبر می دهد و می گوید: این جشنواره ها با هدف کمک به تحقق شعار «زمستان بیدار» و جذب گردشگر برگزار می شود .
صغری فرشی تصریح می کند: در هر کدام از شهرستانهای استان حدود 10 برنامه و جشنواره مختلف از جمله جشنواره های ساخت انواع تندیس های برفی، بازی های بومی و محلی ، جشنواره شادمانه زمستانی، مسابقات اسکی ، صعود زمستانی و جشنواره آش های محلی برگزار می شوند .
کارشناسان معتقدند در صورت اجرای کامل ایده «زمستان بیدار» ، استان اردبیل به یکی از برند گردشگری زمستانی کشور تبدیل می شود .
محمد حسن‌ ‎ زاده استاد دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه شعار«زمستان بیدار» یک هدف و افق است که تحقق آن نیازمند همکاری جمعی مسئولان ذی ربط است می گوید: در کنار ایجاد زیرساخت های لازم و تعریف برنامه های مختلف ، لازم است از ظرفیت استارت آپ ها و همچنین رسانه ها و فضای مجازی برای کمک به اجرایی شدن شعار زمستان بیدار استفاده شود .

ایده همه زمانی کردن صنعت گردشگری استان اردبیل و تحقق شعار«زمستان بیدار» تاثیر بسیار سریعی در پویایی اقتصادی استان اردبیل خواهد داشت . اگرچه تحقق کامل این شعار زمان بر است اما ، گام های اولیه و اساسی برای عملی شدن آن برداشته شده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار