یک هفته دیدار با پادشاهان، شاهزادگان و روسای‌جمهوری؛ پمپئو در منطقه شکست خورد

تهران (پانا) - روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی سفر یک هفته‌ای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به منطقه با هدف اتحاد کشورهای عربی برای مقابله با ایران را نا موفق دانسته و البته تأکید کرده است که آمریکا هیچ برنامه مشخصی برای این هدف ندارد.

کد مطلب: ۸۸۶۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد
یک هفته دیدار با پادشاهان، شاهزادگان و روسای‌جمهوری؛ پمپئو در منطقه شکست خورد

بنا بر این گزارش، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر یک هفته‌ای به 8 کشور منطقه‌ای یک پیام واحد را تکرار کرده است: «مقابله همگانی با بزرگ‌ترین تهدید خاورمیانه، ایران و حامیانش.»

پرواز از یک پایتخت به پایتخت دیگر، ملاقات با پادشاهان، شاهزادگان و روسای‌جمهوری؛ هدف پمپئو این است که کشورهای عربی را برای همکاری مشترک علیه نفوذ ایران در منطقه و مقابله با نیروهای مورد حمایت ایران بسیج کند.

اما همانطور که سفر به روز دوشنبه نزدیک شد، این موضوع که او مسیر مشخصی را پیش‌رو داشته باشد نامفهوم‌تر شد. موانع ایجاد چنین ائتلافی بسیار بزرگ است.

مقامات و کارشناسان معتقدند که در عمل خیلی سخت خواهد بود که کشورهای عربی به دلیل پیچیدگی‌های روابط در منطقه همکاری نزدیکی درزمینه مقابله با سیاست‌های ایران داشته باشند.

نیروهای هم‌پیمان ایران در منطقه که پمپئو قصد مقابله با آنها را دارد بسیار متنوع هستند و نمی‌توان برای همه آنها راهکاری یکسان ارائه کرد: حزب‌الله اکنون یک نیروی اصلی در دولت لبنان است، گروه‌های فعال در سوریه جدا از یکدیگر در مناطق جنگی حضور دارند و نیروهایی که در عراق هستند از نفوذ بالایی در جنوب نفت‌خیز این کشور برخوردارند.

مقام‌های آمریکایی در هماهنگ کردن سیاست‌های ضد ایرانی فراتر ار تحریم‌های اقتصادی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای که دولت اوباما و دولت‌های دیگر به آن دست پیدا کرده بودند با مشکل مواجه هستند.

بر خلاف انتظار همه مقام‌های ارشد امنیتی آمریکا،‌ ترامپ در ماه گذشته تصمیم گرفت که در حدود 2 هزار نیروی آمریکایی را از شرق سوریه خارج کند. این اقدام موجب از دست رفتن تمام اهرم فشاری خواهد شد که آمریکایی‌ها برای محدود کردن حضور نیروهای ایران و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در آنجا در اختیار داشتند. درخواست پمپئو از شرکای عربی آمریکا این بود که همین هدف را محقق کنند.

پمپئو هیچ توضیحی در این باره که انتظار دارد کشورها چطور درخواست او را اجرایی کنند نداده است.

پمپئو روز دوشنبه در پاسخ به سوالی در این باره که آمریکا از کشورهای عربی می‌خواهد چطور خود را از نیروهای مورد حمایت ایران رها کنند، هیچ پاسخ روشنی نداد.

بر اساس این گزارش پیام پمپئو به طور کلی با استقبال خوبی در میان کشورهای عربی سنی مواجه شد که ایران را یک کشور شیعه فارسی زبان می‌دانند.

آیمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، در کنفرانس خبری مشترک با پمپئو گفت: «همه ما با سیاست‌های توسعه دهنده ایران در منطقه مشکل داریم.»

در قاهره ، پمپئو گفت که مصر، عمان، کویت و اردن «‌وسیله‌ای برای مقابله با تلاش ایران برای طفره رفتن از تحریم‌ها هستند.» و ادامه داد که بحرین در حال کار بر روی مبارزه با «فعالیت‌های غیر قانونی دریایی ایران» است.

اما علی‌رغم این، باز هم «ایجاد ائتلافی متحد از کشورهای عربی علیه ایران نیازمند حل شدن طیف گسترده‌ای از مسائل سیاسی، اقتصادی و نظامی در میان کشورهای عربی است.»

مروان معاشر، معاون اندیشکده کارنگی و وزیر خارجه اسبق اردن، می‌گوید: «اگر صحبت از هماهنگی در برخی حیطه‌های معین است که چنین اقدامی همین حالا هم انجام می‌شود ولی اگر هدف، ایجاد یک ائتلاف نظامی یا ناتوی عربی است فکر می‌کنم راه به جایی نمی‌برد.»

او از چند عامل به عنوان موانع تشکیل چنین ائتلافی نام می‌برد: «مناقشات میان کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر، عدم امکان یکپارچه کردن ارتش‌های عربی، نبود ساختار فرماندهی متحد و یکسان نبودن سطح تهدید ایران برای تمامی متحدان عربی آمریکا.»

معاشر گفت: «ضمن اینکه من فکر نمی‌کنم کشور کوچکی مانند اردن که منابع محدودی دارد بخواهد در یک ائتلاف نظامی مشارکت کند. بسیاری از کشورهای منطقه نگاه مثبتی به ایران ندارند ولی این با مشارکت در ائتلاف نظامی علیه آن کشور فرق دارد. فکر می‌کنم این ایده‌ای است که با استقبال چندانی از سوی سایر کشورها، غیر از عربستان سعودی مواجه نخواهد شد.»

در نهایت به گزارش نیویورک‌تایمز، بسیاری از کشورها در منطقه ممکن است ایران را دشمن ببینند اما برخی از آنها مانند مصر و اردن از سوی ایران تهدید مستقیمی را احساس نمی‌کنند و تمایلی نخواهند داشت که خطر درگیری با آن را به جان بخرند. کشورهای کوچک‌تر حاشیه خلیج فارس مانند کویت، بحرین و عمان با ایران روابط تجاری و دیپلماتیک دارند و بعید است که با خصومت‌ها علیه آن همراه شوند.

از سوی دیگر علاوه بر کیلومترها مرز مشترک، پیوندهای تاریخی، مذهبی و سیاسی مشترکی با ایران دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار