نشان مدیر برگزیده جهادی جمهوری اسلامی ایران به وزیر آموزش‌وپرورش اهدا شد

بطحایی: سعی می‌کنیم اجزا و اصول مربوط به مدیریت جهادی را در کودکان، نوجوانان و جوانان خود تمرین و زمینه ممارست آن را بپرورانیم

تهران ( پانا) - اولین نشان مدیر برگزیده جهادی جمهوری اسلامی ایران در پنجمین همایش مدیریت جهادی به وزیر آموزش و پرورش اهدا شد.

کد مطلب: ۸۸۶۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد
نشان مدیر برگزیده جهادی جمهوری اسلامی ایران به وزیر آموزش‌وپرورش اهدا شد

سیدمحمد بطحایی عصر امروز در پنجمین همایش ملی مدیریت جهادی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با گرامیداشت نام و یاد خاطره همه شهدا، شهدای حرم و سلام و درود بر روح پرفتوح امام راحل و آرزوی طول عمر و سلامتی برای مقام معظم رهبری گفت: «در ابتدای صحبت‌هایم باید یاد کنم از دو مدیر جهادی دو شهید مدیر، شهیدان رجایی و باهنر که نام و مدیریت آنها همواره بر قله تابناک نظام مقدس جمهوری اسلامی و وزارت آموزش و پرورش می‌درخشد و الگوی مدیریت جهادی در وزارت آموزش و پرورش بوده و خواهد بود.»

او ادامه داد: «مولفه‌های کار جهادی همانگونه که در ادبیات مدیریت جهادی از زمانی که مقام معظم رهبری این واژه و ‌مفهوم را در مدیریت کشور مطرح کردند، سال به سال گسترش پیدا کرده است، مهمترین ویژگی که در مدیریت جهادی همواره مورد توجه قرار گرفته، این است که تفاوت این مدیریت با سایر مدیریت‌های مرسوم این است که مدیریت جهادی در شرایط ویژه و با امکانات ویژه و با نیت الهی است.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «پایداری و پایمردی برای رسیدن به اهداف مهمترین ویژگی مدیریت جهادی است که در مدیریت کشور وجود دارد و باید وجود داشته باشد. کار را برای خدا انجام دادن مهمترین ویژگی مدیریت جهادی است و شاید هر چقدر که انقلاب به جلو می‌رود و دشمنی‌های دشمنان افزایش می یابد ضرورت توجه به کارکردهای مدیریت جهادی در دستگاه‌های اجرایی کشور بیشتر احساس می‌شود و این ضرورت بیش از گذشته اقتضا می‌کند به این مدیریت جهادی توجه کنیم.»

او گفت: «برای من افتخار است که از طرف خانواده آموزش و پرورش، به نمایندگی از معلمان جهادگر در عرصه تعلیم و تربیت که با همه سختی‌های فراوان، ساعت‌ها در کوه‌ها و مسیرهای صعب‌العبور طی طریق می‌کنند تا خودشان را به کلاس درس برسانند تا چراغ تعلیم و تربیت را روشن نگه دارند، آن معلمی که در کلاس‌های پرجمعیت که گاهی تا ۴۷ دانش‌آموز در کلاس وجود دارند و با بازی‌‌گوشی‌هاو شیطنت‌های کودکانه و نوجوانان با اخلاق کار حرفه‌ای خود را انجام می‌دهد و نذیریت می‌کند و مسیر آینده را ترسیم می‌کند، مدیران مدارس و خادمان مدارس که علی‌رغم ‌کمبود امکانات و شرایط موجود، تمام توجه‌شان معطوف به هدف والای تعلیم و تربیت در مدرسه است و با همه سختی‌ها این سازمان را به سمت هدف‌هایش حرکت می‌دهند، برای بنده افتخار است که از طرف همکاران بگویم و به جرات می‌توانم بگویم مصداق‌های عینی مدیریت جهادی آن است که همکاران بنده در چنین شرایطی انجام و رسالت خطیر خود را انجام می‌دهند.»

بطحایی گفت: «من تاکید می‌کنم که کاری که در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد یکی از جهادی‌ترین مدیریت‌ها است.»

او به مصداق‌هایی از این مدیریت جهادی اشاره کرد و گفت: «در حادثه‌ای که در کرمانشاه اتفاق افتاد و همه کشور را داغدار کرد، مدت کوتاهی بعد از حادثه بود که همکاران بنده در کرمامشاه با اینکه داغدار بودند مدارس را راه انداختند، این راه‌انداز ی صرفا راه‌اندزی علم و دانش در مدرسه نبود بلکه روشن کردن راه آینده بود. شابد یکی از مهمترین جنبه‌هایی که همه مدیران درگیر آن بودند و تاکید می‌کردند این بود که روشن‌شدن چراغ یک مدرسه روشن شدن چراغ امید به آینده در شهرستان‌هایی بود که در معرض آن حادثه قرار گرفته بود. ما شاهد هستیم که با آغاز سال تحصیلی یک روح دیگری در جامعه دمیده می‌شود، رفت و آمد بچه‌ها در کوچه‌ها و در خیابان امید جامعه به آینده را دو چندان می‌کند. از این روست اگر بنده و همکاران بنده در همواره می‌گوییم مدرسه محلی است برای تمرین زندگی کردن بچه‌ها و باید امکانات و تجهیزات لازم را ما بتوانیم در اختیار آنها قرار دهیم که در مدرسه تمرین زندگی کنند.»

بطحایی ادامه داد: «از این منظر است در کرمانشاه و مناطق زلزله‌زده همکاران من تلاش کردند و در زمان کوتاهی چه در بخش دولت، سپاه و ارتش و ... همه دست به دست هم دادند و شرایط را به شرایط طبیعی تبدیل کردند. ما نزدیک به ۸۰ مدرسه را کمتر از یک سال به همت خیران که من از تک تک آنها تشکر می‌کنم در مهر ماه ۹۷ در اختیار نظام تعلیم و تربیت قرار دادیم. نظیر آنچه که در کرمانشاه با کمک همه این اتفاق مبارک زدهد شد را در عرصه‌هی آموزش و پرورش کم نداریم.»

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: «آموزش و پرورش برای خود وظیفه و رسالت می‌داند شاید اگر بتوانیم شرایط لازم را برای آموزش و ترویج روحیه جهادی در کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم. این شجره طیبه‌ای که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد کار را در آینده خیلی ساده‌تر می‌کند.»

بطحایی ادامه داد: بنابراین سعی می‌کنیم که اجزا و اصول مربوط به مدیریت جهادی را در کودکان، نوجوانان و جوانان خود تمرین و زمینه ممارست آن را بپرورانیم.

او گفت: خوشبختانه در استان‌های محروم از این نوع مدیریتی که محصور دیگر مدیریت‌ها نمی‌شود و نبود امکانات و شرایط آن را محدود نمی‌کند بلکه همیشه تلاش می‌کند همه عوامل را به سوی هدف خود سوق بدهد، در مناطق محروم این اتفاق مبارک بسیار زیاد است. واجب است بر بنده که از همه همکاران عزیزم که بدون هیچ نام و نشانی در مناطق محروم تلاش می‌کنند این اتفاق بیافتد تشکر کنم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در همین اتفاق کرمانشاه تعدادی از دانش‌آموزان ما که کنکور داشتند و باید در آزمون سراسری شرکت می‌کردند با همت همکارانم ۱۲۰۰ دانش‌آموز ما بلافاصله به تهران فراخوانده شدند و شرایط در دو مرحله برای آنها آماده شد تا این اتفاق تلخ باعث نشود از این رقابت و راه یافتن به دانشگاه جا بمانند که واقعا یک مدیریت جهادی بود. با افتخار می‌گویم علی رغم همه شرایط و نبود امکانات امروز شاخص‌های توسعه کمی در نظام تعلیم و تربیت به مدد همین مدیریت جهادی در سطح بین‌المللی قابل تقدیر است به طوری که بسیاری از این شاخص‌ها در سطح بین‌المللی از آنها نام برده می‌شود.

او افزود: در دوره پیش‌دبستانی که در سی سال گذشته نرخ تحت پوشش‌مان ما کمتر از ۲۰ درصد بود اکنون به بالای ۷۰ درصد رسیده است، امروز بیش از ۹۰ درصد دبستانی‌ها تحت پوشش هستند. نرخ تحت پوشش در متوسطه اول ۹۶ درصد است، امروز نرخ برابری به فرصت‌های آموزشی برای دختران و پسران ما برابر شده است و هیچ نابرابری از حیث کمی بین دختران و پسران در دست ‌یابی به فرصت‌های آموزشی وجود ندارد و این نشان از مدیریت جهادی آموزش و پرورش با کمک همه دستگاه‌ها بعد از انقلاب است. امیدوارم همه دستگاه‌ها بتوانند از مدیریت جهادی و تجربیات خود به خوبی استفاده کنند و به خوبی این مدیریت را پیش ببرنند.

در پایان این مراسم اولین نشان مدیر برگزیده جهادی جمهوری اسلامی ایران در پنجمین همایش مدیریت جهادی به وزیر آموزش و پرورش اهدا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار