ضوابط و جوایز بخش ادبی دهمین جشنواره بین المللی «سیمرغ» اعلام شد

تهران (پانا) - دهمین جشنواره بین المللی «سیمرغ» با هدف حمایت از تولیدات دانشجویی و شناسایی استعدادهای جوان در حوزه ادبی در رشته‌های شعر (کلاسیک، نو)، نثر ادبی، شعر طنز، نثر طنز، ترانه و داستان کوتاه برگزار می شود.

کد مطلب: ۸۸۶۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد
ضوابط و جوایز بخش ادبی دهمین جشنواره بین المللی «سیمرغ» اعلام شد

به گزارش روابط عمومی دهمین جشنواره بین المللی سیمرغ؛ بخش آزاد ویژه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه ادبی، در 7 رشته شعر کلاسیک، شعر نو، نثر ادبی، شعر طنز، داستان کوتاه و ترانه و در بخش کارکنان، اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و جامعه پزشکی در رشته های شعر کلاسیک، شعر نو، شعر طنز، نثر طنز، داستان کوتاه و ترانه میزبان آثار شرکت کنندگان خواهد بود.

همچنین در بخش فرهنگ سلامت ویژه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور علاقمندان می توانند در رشته های شعر کلاسیک، شعر نو، شعر طنز، نثر طنز، داستان کوتاه و ترانه با موضوعات مرتبط به سلامت شرکت کنند.

بر اساس اعلام دبیرخانه دائمی جشنواره، مهلت ثبت نام و ارسال آثار به این جشنواره از تاریخ پنجم دی ماه 97 آغاز و تا یکم اردیبهشت ماه 98 ادامه خواهد داشت.

ضوابط و جوایز رشته ادبی به شرح ذیل است:
در بخش شعر کلاسیک (غزل، مثنوی، چهارپاره، رباعی یا دوبیتی پیوسته، قصیده و ...) و شعر نو (سپید و نیمایی) مورد قبول است.
متقاضی می‌تواند برای هر رشته/زمینه، حداکثر 3 اثر ثبت کند.
متقاضیانی که قصد ثبت چند اثر در جشنواره را دارند باید آثار خود را در فایل های جداگانه ثبت کرده و برای شرکت هر اثر در جشنواره کد رهگیری جداگانه دریافت نمایند، درصورتیکه چند اثر در یک فایل ثبت شده باشد، اثر از روند داوری خارج خواهد شد.
آثار نباید پیش از این در کتابی چاپ شده باشند.
فونت آثار ارسالی باید 12 یا 14، B Lotus یا B Nazanin باشد.
تعداد کلمات در رشته داستان کوتاه حداکثر 3500 کلمه، در رشته نثر ادبی حداکثر 2000 کلمه و نثر طنز حداکثر 2500 کلمه می باشد. در این رشته ها حداقلی در نظر گرفته نشده است.
آثار ادبی حتما دارای اسم مناسب بوده و از استفاده اعداد، عبارات بی ربط و ... به عنوان "نام اثر" در سامانه ثبت آثار خودداری شود.
در فایل ارسالی نباید مشخصات افراد ذکر شده باشد. در صورتیکه فایل ها دارای نام افراد باشد از روند داوری خارج خواهد شد.
متقاضی باید ضمن تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره، پس از درج اطلاعات در فرم مربوطه، از طریق سامانه جشنواره ثبت نام نماید؛ همچنین هم نسخه Word و هم نسخه PDF خود را نیز در سامانه جشنواره بارگذاری نماید.

در این بخش، دبیرخانه های دانشگاهی از پذیرفتن فیزیکی آثار معذور بوده و تنها محل رجوع داوران فایل الکترونیکی اثر که در سامانه بارگذاری شده است.

آثاری که با ویژگی های زیر باشند در اولویت انتخاب خواهند بود:
در بخش شعر کلاسیک، شاخص های «موسیقایی» با ملاک «رعایت وزن و قافیه»، «زبان»، «خیال»، «وحدت»، «اندیشه» و «خلاقیت» نیز از جمله شاخص‌های مورد توجه در داوری اشعار کلاسیک است.
در بخش شعر نو، شاخص هایی همچون «فرم»، «زبان»، «تصویرپردازی»، «نظم ارگانیکی»، «اندیشه»، «تکنیک» و «خلاقیت» مورد توجه است.
در بخش نثر ادبی، مضمون و محتوا، انسجام، بهره گیری از آرایه های ادبی، فصاحت و بلاغت از شاخص های مهم ارزیابی است.
در بخش شعر و نثر طنز، خلاقیت، زبان تمثیل، مضامین و محتوا، بیان مفهوم، اصلاح‌گری، شوخ طبعی و طنز آفرینی (طنز موقعیت، طنز زبانی، به کارگیری ابزار طنز و ...) در کنار رعایت نکات فنی حائز اهمیت است.
در بخش ترانه، ساختار، انسجام، زبان، اندیشه و خلاقیت از شاخص های اصلی به حساب می آیند.
در بخش داستان کوتاه، موضوع و تم، طرح، شخصیت پردازی، گفتگو، فضاسازی، پرداخت، لحن داستان و زاویه دید از موارد مورد ارزیابی خواهد بود.

*جوایز بخش ادبی
نفر اول؛ تندیس جشنواره به همراه دیپلم افتخار و جایزه نقدی
نفر دوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی
نفر سوم؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی

دانشجویان و علاقه مندان شرکت در این جشنواره می‌توانند برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این جشنواره به آدرس www.festivalf.ir مراجعه کنند.
گفتنی است؛ جشنواره بین المللی «سیمرغ» با شعار "سالم زیستن، هنر است" در پنج بخش تئاتر،‌ فیلم، ادبی، ‌هنرهای تجسمی و موسیقی، تابستان ۱۳۹۸ در شهر تهران برگزار خواهد شد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار