مدیر کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی:

انتخابات شورای دانش‌آموزی از سال آینده الکترونیکی می‌شود

تهران (پانا) - مدیر کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش به کارکرد شورای دانش‌آموزی در مدارس اشاره کرد و از الکترونیکی شدن انتخابات شورای دانش‌آموزی از سال آینده خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۶۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد
انتخابات شورای دانش‌آموزی از سال آینده الکترونیکی می‌شود

به گزارش ایلنا، علی رمضانی درباره نقش شوراهای‌ دانش‌آموزی و در واکنش به احتمال انتخاب سلیقه‌‌ای دانش‌‌آموزان در این شورا به رغم رای‌گیری‌‌های که انجام می‌شود، گفت: «اتفاقا یکی از دغدغه‌های ما در انجمن شورای دانش‌آموزی همین مساله است. من به جهت اینکه کارشناس حوزه شورای دانش‌آموزی وزارتخانه بوده‌ام دقیقا واقف بودم که در شورای دانش‌آموزی از ظرفیت دانش‌آموزان به نحو احنس استفاده نمی‌شود. به همین خاطر پس از ورودم کارگروهی ایجاد کردم تا در باره شورای دانش‌آموزی بررسی مجددی صورت بگیرد و بتوانیم از ظرفیت ویژه دانش‌آموزان استفاه کنیم.»

رمضانی اشاره کرد: «حدود ده میلیون دانش‌آموز در انتخابات شورای دانش‌آموزی در کل کشور شرکت می‌کنند، اما ما به چه اندازه از شورای دانش‌آموزی در مدارس بهره می‌بریم؟ اگرچه طبق ماده ۱۸ و ماده۲۰ شورای عالی آموزش و پرورش بر نقش و جایگاه شورای دانش‌آموزی در مدرسه تاکید شده و در واقع یکی از ارکان مدارس است، اما رنگ وبوی اجرایی نگرفته است.»

او ادامه داد: «بعد از ۲۰ سال شیوه‌نامه شورای دانش‌آموزی به‌روز شده است، در این یک سال اخیر موفق شدیم امسال شیوه‌نامه جدیدی را به مدارس بفرستیم. طبق این شیوه‌نامه جدید ۱۴ انجمن در مدرسه در نظر گرفته شده است و به این انجمن‌ها وظایف اجرایی داده‌ایم، به تعبیر دیگر به آنها مسئولیت داده‌ایم و از آنها کار می‌خواهیم.»

رمضانی با اعلام این خبر که انتخابات شورای دانش آموزی از سال آینده الکترونیکی می‌شود، گفت: «برای سال آینده تصمیم داریم که انتخابات شورای دانش‌آموزی را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم و استان مازندان را به عنوان پایلوت قرار می‌دهیم. طبق دغدغه‌هایی که خانواده‌ها به ما انتقال می‌دهند متوجه شده‌ایم که آنها با این مشکلات مواجه شده‌اند و بنا داریم که آنها را حل کنیم.»

او ادامه داد: «برای انتخابات شورای دانش‌آموزی یک چارچوب در نظر گرفته‌ایم که طبق آن ارکان مدرسه باید صلاحیت دانش‌آموز را تایید کند، البته این تاییدات خیلی هم خاص نیست، ولی دانش آموز باید برای شرکت در انتخابات علاقه‌مند باشد و ما نیز آنها را به این کار تشویق می‌کنیم.»

مدیر کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی به انتخاب ۷۰۰ هزار نفر دانش‌آموز در انتخابات شورای دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: «حدود ۷۰۰ هزار نفر در کل کشور برگزیدگان این انتخابات هستند. این دانش‌آموزان می‌توانند در تصمیم‌گیری زمان انتخابات، زمان امتحانات، فوق برنامه‎هایی مثل نماز نقش داشته باشند. در شیوه‌نامه‌ای که امسال به مدارس ابلاغ کردیم مسئولیت هر کاری را به یک گروه دادیم مثلا مسئولیت بهداشت را به اداره تربیت بدنی و حوزه قرآن را به ادره کل قرآن سپردیم، به همه انجمن‌ها یک حوزه داده‌ایم و از آنها کار می‎خواهیم.»

او در واکنش به اینکه چرا زمانی که انتخابات شورای دانش‌آموزی برگزار می‌شود و یک دانش‌آموز با بیشترین آرا رای می‎آورد، باید کنار گذاشته شود، آن هم در حالی که اینگونه رفتارها موجب سرخوردگی دانش‌آموزان می‌شود، گفت: «صد در صد همینطوراست، دبیرخانه تشکل‌های دانش‌آموزی در اداره کل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی مستقر است و خانواده‌ها و دانش‌آموزان هر گونه نگرانی و دغدغه در این زمینه را می‌توانند گزارش دهند. ما نیز مسئولیت این کار به عهده می‌گیرم، زیرا اولویت برای ما دانش‌آموزان هستند.»

او اضافه کرد: «به هر حال قرار است، دانش‌آموزان مسئولیت آینده کشور را بپذیرند و ما نباید با برخوردهای سلیقه‌ای، بهداشت روانی بچه‌ها را به هم بزنیم. همچنین دانش‌آموزان نباید فکر کنند که فضای انتخابات فضای مسمومی است. بزرگترین نگرانی ما همین است، قرار است که دانش آموزان را برای مسئولیت‌های آینده در جامعه آماده کنیم پس از همین امروز باید این فضا فراهم شود.»

رمضانی گفت: «در گذشته انتخابات دانش‎آموزی در مدارس سوم آبان برگزار می‌شد و دیگر هیچ پیگیری دراین زمینه صورت نمی‌گرف، اما الان پیگیری می‌شود.تلاش می‌کنیم امسال مدارسی که در شورای دانش‌آموزی برتر بوده‌اند و کار ویژه‌ای در زمینه حمایت از کالای ایرانی، جشنواره آیینی زمان، بهداشت، تربیت بدنی و... انجام داده‌اند را شناسایی کنیم.»

او افزود: «حضور ده میلیون دانش‌آموز در انتخابات شورای دانش‌آموزی بسیار مهم است و باید از این گنجینه گرانبهایی که دست ماست نگهداری کنیم. در عین حال وقتی انتخابات برگزار و نام دانش‌آموز در این انتخابات ثبت می‌شود ما همه چیز را رصد می‌کنیم و این کار بدون هر گونه دخل و تصرفی صورت می‌گیرد.»

مدیر کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی در پایان تاکید کرد: «در شهرستان تنکابن انتخاب شورای دانش‌آموزی به صورت الکترونیک انجام شده و ما تصمیم داریم این کار را به سطح استان برسانیم. زمانی که با آسیب‌ها، چالش‌ها، نقطه ضعف‎ها و نقطه قوت‌های این طرح آشنا شدیم و آن را برطرف کردیم، آن را در سطح کشوری پیاده کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار