در گفت و گو با پانا

کارگردان انیمیشن «شب آفتابی»: این پروژه خانوادگی و بدون پرداخت دستمزد ساخته شد

تهران (پانا) –- علی مدنی کارگردان فیلم انیمیشن «شب آفتابی» ضمن اشاره به مشکلات انیمیشن‌سازی مستقل در ایران، ارزش این فیلم را حفظ کردن استقلال خود به عنوان فیلمساز قلمداد کرد.

کد مطلب: ۸۸۵۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان  انیمیشن «شب آفتابی»: این پروژه خانوادگی و بدون پرداخت دستمزد ساخته شد

فیلم نود دقیقه‌ای «شب آفتابی» به کارگردانی علی مدنی که با تکنیک سه بعدی ساخته شده، یکی از سه فیلم انیمیشن حاضر در جشنواره سی و هفتم فجر است که ساخت آن حدود 10 سال به‌طول انجامید و گروه سازنده برای تکمیل فیلم فرازونشیب‌های بساری را از سر گذرانده است.

علی مدنی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره مشکلات فیلمسازی مستقل در حرفه انیمیشن در ایران می‌گوید: با نگاهی به فیلم‌های انیمیشن بلند طی سال‌های اخیر خواهید دید داستان این فیلم‌ها اغلب حماسی یا مذهبی هستند. در ایران در عرصه انیمیشن، برخلاف عرصه سینمای رئال، تهیه‌کننده خصوصی وارد نمی‌شود چون تولید این فیلم‌ها پرهزینه است و بازگشت سرمایه هم تقریبا ناامیدکننده است.

وی با اشاره به مشکلات خود در تامین سرمایه این فیلم گفت: ساخت فیلم در سال ۱۳۸۷ شروع شد و در سال ۱۳۸۸ تهیه کننده و سرمایه گذاری پیدا شد که، به دلیل مشکلات اقتصادی و برخی تغییرات در نهادی که قرار بود فیلم متعلق به آنان باشد، نهایتا از پروژه عقب کشید.خانم زهرا مشتاق به عنوان تهیه کننده جدید در سال ۱۳۹۵ به ما پیوست و ایشان توانست مبلغ 200 میلیون تومان از بنیاد سینمایی فارابی برای فیلم بگیرد که از این مبلغ حدود 100 میلیون تومان صرف تسویه بدهی‌های پروژه قبلی‌ام شد. نهایتا با 100 میلیون باقی‌مانده «شب آفتابی» را به اتمام رساندیم، اما مجبور شدیم تا جای ممکن هزینه‌ها را پایین بیاوریم.

مدنی تاکید کرد: این پروژه در واقع یک پروژه خانوادگی است که با همکاری اعضای خانواده ام که تحصیلکرده رشته‌های هنری هستند و انجام شد و تقریبا دستمزدی پرداخت نشد. همچنین با توجه به همین محدودیت سرمایه ساخت، استفاده از چهره‌های معروف برای صداپیشگی و بقیه قسمت‌ها مقدور نبود.

وی با اشاره به ضرورت تعویض فیلمنامه به دلیل طولانی ‌شدن زمان پروژه گفت: به علت کهنه شدن داستان و کیفیت کار، فیلمنامه قبلی را در سال ۱۳۹۲ کنار گذاشتیم و این کار را با فیلمنامه جدید آغاز کردیم. بنابراین هدف من ارائه کاری با کیفیت بالا نبود بلکه هدفم این بود که از پس مشکلات فنی بربیایم.

کارگردان «شب آفتابی» خاطرنشان کرد: معنای این فیلم برای من حفظ استقلال به عنوان فیلمساز است. ساخت فیلم این امیدواری را در من ایجاد کرد که با کمترین هزینه و بدون وابستگی فیلم خود را تولید کنم.

در خلاصه داستان فیلم «شب آفتابی» آمده است: «صندوقچه‌ قصه‌گو که عامل آرامش و نظم شهر است توسط شغال‌ها از سرزمین همسایه ربوده می‌شود. خورشید جای ماه را می‌گیرد. شب از میان می رود و نظم شهر به هم می‌ریزد. چند کودک به طور اتفاقی وارد ماجرا می‌شوند و به کارآگاه برای بازگرداندن صندوقچه به شهر یاری می‌رسانند.»

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار