خانوارهای نیازمند اردبیل از ۱۴۰ میلیارد تومان خدمات حمایتی بهره‌مند شدند

اردبیل (پانا) - مدیرکل کمیته امداد اردبیل: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان انواع خدمات حمایتی به مددجویان تحت حمایت این نهاد و خانوارهای نیازمند در سطح استان ارائه شده است.

کد مطلب: ۸۸۵۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد
خانوارهای نیازمند اردبیل از ۱۴۰ میلیارد تومان خدمات حمایتی بهره‌مند شدند

حسین دشتی در مصاحبه باخبرنگاران واصحاب رسانه اظهار داشت: با وجود اینکه جلب رضایتمندی مددجویان در شرایط اقتصادی فعلی کاری دشوار است اما خود را ملکف می‌دانیم تا تلاش لازم را برای حل مشکلات مددجویان در استان انجام دهیم .

او بیان کرد: در کنار حل مشکلات و پیگیری برای بهبود معیشت مددجویان تلاش ما بر این است تا سنگ صبور این افراد که از اقشار محروم و بی‌بضاعت به شمار می‌روند، باشیم .

مدیرکل کمیته امداد استان رویکرد کمیته امداد در شرایط اقتصادی فعلی را قابل دفاع دانست و گفت: با توجه به اولویت‌بندی انجام شده رویکرد کمیته امداد در 6 حوزه شامل پرداخت هزینه‌های بیماران صعب‌العلاج، هزینه‌های درمانی مددجویان، تامین جهیزنه نوعروسان، پرداخت ودیعه مسکن، کمک معیشت و وام قرض‌الحسنه در اولویت قرار گرفته است .

دشتی تصریح کرد: با توجه به این اولویت‌بندی ما در اعتبارات در نظر گرفته شده برای برخی حوزه 20 درصد کاهش داده و در این 6 حوزه هزینه کرده‌ایم که این امر منجر به حل مشکلات مددجویان در این بخش‌ها شده است .

او افزود: خوشبختانه با این اقدام مددجویان در این حوزه‌ها از قبیل تامین هزینه‌های درمانی، تهیه جهیزیه، ودیعه مسکن و سایر بخش‌ها هیچ گونه مشکلی ندارند و این اقدام حرکتی مطلوب و موثر در حل مشکلات مددجویان و اقشار نیازمند به شمار می‌رود .

دشتی با اشاره به ظرفیت ایجاد شده برای پذیرش افراد پشت نوبت از محل تبصره 14 قانون بودجه در کشور اظهار کرد: در راستای اجرای این تبصره ما در مدت یک ماه توانستیم 12 هزار خانوار جدید نیازمند که پشت نوبت پذیرش بوده‌اند شناسایی و زیر پوشش این نهاد قرار دهیم .

مدیرکل کمیته امداد استان گفت: البته این خانوارها تا اطلاع ثانوی تنها از مستمری ماهانه کمیته امداد بهره‌مند می‌شوند و نمی‌توانیم سایر خدمات حمایتی را به این افراد ارائه کنیم .

دشتی بیان کرد: تبصره 14 قانون ظرفیتی را ایجاد کرد که افرادی که شاید نمی‌توانستند طبق ضوابط قبلی عضو کمیته امداد شوند نظیر موارد از کارافتادگی سرپرست خانوار، زندانی شدن سرپرست، بدسرپرستی و برخی موارد دیگر در حال حاضر می‌توانند عضو این نهاد شده و از مستمری ماهانه بهره‌مند شوند .

او افزود: با این امکان طیف عظیمی از کارگران فصلی، تعدادی از کشاورزان جزء و نیز سرپرستان خانوار که در گروه سنی جوان بوده و پیش از این نمی‌توانستند زیر پوشش این نهاد قرار گیرند اما به دلیل اینکه هم اکنون به دنبال شرایط اقتصادی فعلی درآمدشان کفاف هزینه آنها را نمی‌کند از مستمری ماهانه بهره‌مند می‌شوند که مستمری آذرماه این خانوارها پرداخت شده و مستمری دی‌ماه نیز پرداخت می‌شود .

مدیرکل کمیته امداد استان از افزایش خانوارهای تحت حمایت این نهاد خبر داد و اظهار کرد: با پذیرش 12 هزار خانوار شناسایی شده تعداد خانوارهای تحت این نهاد که پیش از این در حدود 25 هزار و 700 خانوار بوده هم اکنون بالغ بر 38 هزار 147 خانوار شده که بیش از 75 هزار نفر را شامل می‌شود .

دشتی با اشاره به جمعیت تحت پوشش این نهاد در استان اردبیل تصریح کرد: در حال حاضر از لحاظ خانوار 10 درصد از خانوارها در سطح استان و از لحاظ جمعیت نزدیک به هفت درصد جمعیت استان اردبیل زیر پوشش کمیته امداد قرار دارند .

او میزان پرداخت مستمری در استان اردبیل در 9 ماهه امسال را 65 میلیارد تومان دانست و افزود: علاوه بر این 30 میلیارد تومان نیز کمک‌های مردمی در بین خانوارها توزیع شده که در مجموع از ابتدای سال تاکنون با احتساب سایر خدمات، کمیته امداد بالغ بر 140 میلیارد تومان به خانوارهای استان خدمات‌رسانی کرده است .

مدیرکل کمیته امداد استان از افزایش کمک‌های مردمی در سطح استان خبر داد و گفت: در مجموع میزان کمک‌های مردمی به این نهاد برای خدمات‌رسانی به نیازمندان و خانوارهای تحت حمایت امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 33 درصدافزایش یافته است که این امر بیانگر هوشیاری و آگاهی مردم در شرایط اقتصادی فعلی و وثوق و اعتماد عمومی به کمیته امداد است .

دشتی این میزان افزایش کمک‌های مردمی در شرایط و وضعیت اقتصادی کنونی را امیدوارکننده دانست و بیان کرد: از مجموع کمک‌های مردمی به کمیته امداد 65 درصد کمک‌های نقدی بوده که به طور قطع در صورتی که چنین شرایط اقتصادی در جامعه حاکم نبود می‌توانستیم شاهد افزایش هر چه بیشتر کمک‌های مردمی باشیم چرا که در شرایط فعلی برخی افراد که خود پیش از این کمک‌کننده بودند اکنون خود نیاز به کمک دارند .

او در مورد اجرای طرح اکرام ایتام اظهار کرد: خوشبختانه ما در استان کودک بدون حامی نداریم اما این به آن معنی نبوده که کمک‌های این حامیان می‌تواند تمامی نیازهای کودکان را برطرف کند چرا که برخی ایتام با وجود داشتن چند حامی اما به دلیل کم بودن کمک‌های این حامیان نمی‌توان نیازهای آنها را برطرف کرد .

مدیرکل کمیته امداد استان میانگین کشوری دریافتی ماهانه هر یک از ایتام را 245 هزار تومان برشمرد و تصریح کرد: ما در این حوزه از میانگین کشوری وضعیت مطلوب‌تری داریم به طوری که میانگین دریافتی ماهانه هر یک از ایتام در حدود 255 هزار تومان است و دریافتی برخی کودکان از این محل 35 هزار تومان و برخی به حدود 800 هزار تومان می‌رسد .

اوگفت: در حال حاضر یک هزار و 980 یتیم تحت پوشش این نهاد بوده که بیش از هست هزار و 500 حامی از آنها حمایت می‌کنند و از ابتدای سال تاکنون این حامیان بیش از 6 میلیارد و 500 میلیون توان به حساب ایتام واریز کرده‌اند که حتی از کمک‌های امداد بیشتر است .

دشتی خودکفایی و توانمندسازی مددجویان را از رویکردها و اولویت‌های اصلی کمیته امداد برشمرد و افزود: در 9 ماهه امسال یک هزار و 767 طرح اشتغال برای مددجویان کمیته امداد در استان اجرا شده که برای اجرای این طرح‌ها 28 میلیارد و 786 میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان ارائه شده است و در این مدت دو هزار و 166 نفر از مددجویان آموزش‌ها و مهارت‌های لازم شغلی را فرا گرفته‌اند .

مدیرکل کمیته امداد استان بیان کرد: امسال یک هزار و 325 نفر از مددجویان این نهاد و افراد محروم و نیازمند برای دریافت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و آغاز فعالیت‌های اقتصادی به بانک‌ها معرفی شده‌‌اند که در این حوزه تاکنون 25 میلیارد تومان طرح به بانک‌ها معرفی شده و در مرحله پرداخت تسهیلات به متقاضیان هستند .

دشتی از خارج شدن 800 خانوار خودکفا شده در سال‌جاری از چرخه حمایتی این نهاد خبر داد و گفت: در راستای ایجاد اشتغال برای مددجویان این نهاد با همراهی نخبگان حوزه کسب و کار مجمع «خیرین کارآفرین» در اردبیل راه‌ندازی می‌شود تا این مجمع زمینه‌ساز توسعه اشتغال و رونق اقتصادی در بین مددجویان شود .

مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به پدیده تکدی‌گری اظهار کرد: هیچ‌ یک از متکدیان در سطح شهر اردبیل از افراد خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد نبودند و این پدیده شوم زمینه‌ساز بروز مشکلاتی در استان شده و روند رسیدگی به نیازمندان واقعی را از طریق کمیته امداد مختلف کرده است که برای مقابله با این پدیده باید اقدامات فرهنگی گسترده‌ای انجام شود .

دشتی رویکرد کمیته امداد را در جذب خیرین استفاده از روش‌های نوین و الکترونیکی دانست و بیان کرد: شیوه‌های سنتی در شرایط اقتصادی فعلی جوابگو نیست و از همین رو دنبال شیوه‌های نوین هستیم که البته در این زمینه راهکارهایی ارائه و اجرا شده اما این شیوه‌ها به خوبی معرفی نشده است .

او آشنایی با انتقادات و پیشنهادات فعالان رسانه‌ای از عملکرد و فعالیت‌های کمیته امداد استان اردبیل را از اهداف بازدید از رسانه‌ها برشمرد و افزود: این امر می‌تواند در کنار ارتقای همبستگی اجتماعی، حمایت از خانوارهای بی‌بضاعت و افراد نیازمند و مددجویان را افزایش دهد .

مدیرکل کمیته امداد استان در مورد سامانه اختصاصی «سنا» کمیته امداد برای جمع‌اوری صدقات و کمک‌های مردمی و ضرورت نصب و به کارگیری این اپلیکیشن توسط خیرین تصریح کرد: خیرین با نصب این برنامه در تلفن همراه، به راحتی می‌توانند صدقه خود را در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون واسطه در اختیار خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد قرار دهند .

دشتی با بیان اینکه کد آنی‌پرداخت #45*8877* نیز برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر استان اردبیل تدارک دیده شده است، گفت: خیرین با شماره‌گیری تلفن گویای 0968877 نیز می‌توانند کمک‌های خود را به فقرا و محرومان استان اردبیل پرداخت کنند .

او اظهار کرد: سامانه پیامکی 3000333345 نیز در اختیار خیرین قرار داده شده است تا با ارسال پیامک به یاری مددجویان اردبیلی بشتابند که روزانه پیامک‌های بسیاری از سوی خیرین و نیکوکاران به سامانه پیامکی کمیته امداد استان اردبیل ارسال می‌شود که به سرعت پاسخگوی آن هستیم .

مدیرکل کمیته امداد استان با بیان اینکه در تمامی این سامانه‌ها افراد خود انتخاب می‌کنند که کمک‌های خود را به کمیته امداد کدام شهر یا استان واریز می‌کنند، افزود : استقبال خیرینی که به به طور مداوم به این نهاد کمک می‌کنند از این سامانه‌ها به ویژه اپلیکشن سنا با توجه به سهولت و سرعت آن مناسب بوده اما عموم مردم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از این سامانه‌ها استقبال خوبی نداشته‌اند که می‌توان با اطلاع‌رسانی گسترده و افزایش آگاهی مردم شاهد افزایش استقبال مردمی از استفاده از این سامانه‌ها بود .

دشتی بیان کرد : استان اردبیل در استفاده از شیوه‌های الکترونیکی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی جایگاه 15 را در کشور دارد که تلاش می‌کنیم با اظلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب زمینه ارتقای رتبه استان رادر اینحوزه فراهم آوریمکه اینامر نیازمند همکاری و مشارکت رسانه‌هاست .

اوبا بیان اینکه در حال حاضر 60 درصد کمک‌های نقدی مردم به صورت الکترونیکی جمع‌آوری می‌شود، افزود: در نظر داریم تا این شیوه را ترویج دهیم که به طور قطع اطلاع‌رسانی در فضای مجازی در این حوزه تاثیر به مراتب بالاتری نسبت به تبلیغات محیطی خواهد داشت .

مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به برخی ضعف‌ها و کاستی‌ها در زمینه جذب خیرین تصریح کرد: کمیته امداد در شناسایی مخاطبان و خیرین به خوبی عمل نکرده است و نتوانسته خیرسازی کند که با توجه به عملکرد مناسب کمیته امداد با معرفی مناسب آنها می‌توانیم در زمینه جذب هر چه بیشتر خیرین اقدام کنیم .

دشتی در مورد عملکرد مناسب کمیته امداد در بخش‌های مختلف گفت: به ویژه عملکرد این نهاد در بازسازی مناطق زلزله‌زده زمینه‌ساز افزایش اعتماد و وثوق مردمی به کمیته امداد شده که این امر می‌تواند زمینه‌ساز جلب و جذب هر چه بیشتر خیرین به این حوزه شود .

او اظهار کرد: کمیته امداد جزو معدود نهادهایی به شمار می‌رود که تا مشروعیت کمک‌های کلان ثابت نشود اهدای این کالاها را از سوی افراد قبول نمی‌کند چرا که بدون در نظر گرفتن این مورد و پرس‌وجو در این زمینه می‌تواند مشکلاتی را در برخی موارد برای فرد یا خانواده وی و یا کمیته امداد ایجاد کند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار