تسهیلات ارزان‌قیمت به زنبورداران گیلان پرداخت می‌شود

رشت(پانا)- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به زنبورداران استان خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۵۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
تسهیلات ارزان‌قیمت به زنبورداران گیلان پرداخت می‌شود

حجت علی‌اکبرنژاد با بیان اینکه ‌300 نفر از زنبورداران گیلانی امسال تسهیلات ارزان قیمت دریافت کردند، اظهار داشت: جهاد کشاورزی گیلان برنامه‌های متنوعی برای حمایت از زنبورداران استان دارد.
وی پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان عسل را از اولویت‌های این دستگاه اعلام و اضافه کرد:‌ ایجاد انگیزه بیشتر بین فعالان حوزه زنبورداری و افزایش تعداد بهره‌برداران استان از جمله مزایای اعطای این کمک‌های مالی است.
علی‌اکبرنژاد تولید سایر فرآورده‌های زنبور عسل را از برنامه‌های جهاد کشاورزی گیلان ذکر و خاطرنشان کرد: فرآورده‌هایی نظیر ژله رویال (‌royal jelly)،‌ گرده گل (been pollen)‌، موم (wax) و زهر زنبورعسل (venom) از جمله برخی از این فرآورده‌ها هستند.
طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی گیلان؛ امسال تولید عسل در استان 10 درصد افزایش یافته یعنی تولید این فرآورده ارزشمند به نسبت سال گذشته از پنج هزار تن، به پنج هزار و 500 تن رسیده است.
تا سال گذشته حدود چهار هزار و 590 نفر در گیلان به این حرفه مشغول بودند اما با حمایت‌های انجام شده تعداد آنان در سال جاری، افزایش یافته و به چهار هزار و 900 نفر رسیده است.
حدود 300 هزار کندوی زنبور عسل نیز در گیلان وجود دارد. میزان تولید عسل در کندوهای بومی، سه کیلوگرم در هر کلنی بود که با توجه به اقدامات حمایتی صورت گرفته؛ تولید عسل در استان به ازای وجود هر کلونی حتی به 15 کیلوگرم هم رسیده ضمن اینکه بیشترین کلنی‌های مدرن زنبور عسل کشور در گیلان وجود دارد و در حال حاضر بیش از 90 درصد کلنی‌های زنبور عسل استان از شکل بومی خارج شده و به شکل مدرن در آمده‌اند.
شش درصد عسل کشور در استان گیلان تولید می شود. هر سال در گیلان محصول عسل در اواخر خرداد و اوایل تیرماه و نیز در شهریورماه برداشت می شود. هم اکنون هر کیلوگرم عسل طبیعی فصل بهار در بازارهای استان گیلان بین 500 تا 800 هزار ریال خرید و فروش می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار