رونمایی از کتاب محراب مسجد جامع کبیر نی ریز

نی ریز (پانا)- در مراسمی با حضور فرماندار و امام جمعه نی‌ریز از کتاب محراب مسجد جامع کبیر نی‌ریز به نویسندگی اعظم منزه، رونمایی شد.

کد مطلب: ۸۸۵۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از کتاب محراب مسجد جامع کبیر نی ریز

فرماندار نی ریز در ایم مراسم، هرشخصیت حقیقی و حقوقی را دارای یک هویت مشخص برشمرد و افزود:هویت مردم نی‌ریز، مسجدجامع‌کبیر است، که ریشه در اعماق تاریخ ایران دارد.

محمد رضا امیری گفت: ما آمادگی داریم با پژوهشگران و مراکز علمی همکاری بیشتری داشته باشیم و برای طرح مرمت این مسجد بودجه و اعتبار در نظر بگیریم.

او بر لزوم اهمیت مسائل مربوط به علم و دانش، پژوهش و تحقیق به منظور تکریم از پژوهشگران و ارتقای جایگاه علمی کشور توسط مسوولان تاکید کرد و گفت: تحقیق وپژوهش اساس توسعه هرکشور است.

وی با تاکید بر اهمیت پژوهش در توسعه همه جانبه ایران اسلامی اظهار کرد: جایگاه پژوهش باید به یکی از مولفه‌های پرقدرت ما تبدیل شود.

امیری ادامه داد: ارزش پژوهش زمانی بیشتر می شود که بصورت کاربردی به توسعه مناطق و بهبود زندگی مردم کمک کند و این موقعیت مناسبی برای بازنگری و آسیب شناسی در خصوص روش‌های فرهنگ سازی در حوزه پژوهش است.

وی ابراز امیدواری کرد؛ که با تلاش و همت همه تلاشگران این عرصه، شاهد موفقیت های چشمگیری در توسعه علمی شهرستان نی ریز باشیم.

مدیرعامل بنیاد فارس‌شناسی، نیز با بیان این که مؤلف کتاب، تلاش زیادی برای ارائه برداشت علمی از سنگ‌نوشته و گچ ‌نوشته‌ های مسجد داشته، مسجد جامع کبیر را تاریخ نی‌ریز خواند.

منصور طبیعی ادامه داد: معماری محراب مسجد، متعلق به دوره آل بویه در قرن ٤ هجری قمری است که بیش از ١١٠٠ سال قدمت دارد.

وی گفت: مهم‌ترین وظیفه بنیاد فارس‌شناسی، شناسایی و شناساندن ابعاد فرهنگی فارس است، چرا که فارس همیشه یک عنصر تاثیرگذار در شکل‌گیری تمدن ایرانی و اسلامی بوده است.

اعظم منزه در این کتاب در ٨ فصل به تاریخچه مسجد جامع و سوابق حفاظت و مرمت آن، محراب مسجد جامع و مقایسه با محراب‌های مساجد تاریخی ایران، هنر گچ بری پیش و پس از اسلام، نقوش و تزئینات گچ بری محراب، نقوش تزیینی گچ بری معماری آل بویه، ویژگی‌های بصری نقش‌ها و کتیبه‌های مسجد و عناصر ساختار و معماری آن پرداخته است.

وی بیان کرد: از سال ٨٩ تا کنون پژوهش درباره هنر محراب مسجد را با همکاری دکتر محمد خزایی و دکتر مهناز شایسته فر آغاز کرده است. و نتایج این پژوهش‌ها را در قالب کتاب" محراب مسجد جامع نی ریز" و در ٢٦٠ صفحه، توسط انتشارات واصف قم ارائه کرده است.


در پایان مراسم، توسط فرماندار و روسای مراکز علمی فرهنگی دانشگاههای شهرستان نی ریز از پژوهشگران برتر تجلیل شد.

خبرنگار: زهرا فرد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار