جهانگیری: فرصت برای تامین نیازهای کشور از طریق تولید داخل فراهم است

تهران (پانا) - معاون اول رییس جمهوری با اشاره به شرایط تحریم و محدودیت های ناشی از آن، گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری و رییس جمهوری بارها تاکید کرده اند در این شرایط فرصت برای تامین نیازهای کشور از طریق تولید داخل و ظرفیت های موجود فراهم شده است.

کد مطلب: ۸۸۵۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: فرصت برای تامین نیازهای کشور از طریق تولید داخل فراهم است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، جلسه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف) عصر امروز - شنبه - به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.
جهانگیری در ادامه این نشست گفت: دانشگاه ها و مراکز علمی کشور باید تمام تلاش خود را برای تامین قطعات مورد نیاز بخش صنعت و سایر نیازهای کشور بکار گیرند.
وی با بیان این که باید این باور ایجاد شود که هزینه در بخش پژوهش به نفع کشور است، گفت: آموزش و پژوهش نقش موثری در بهبود عملکرد بنگاه‌های اقتصادی دارد.
اسحاق جهانگیری در این جلسه با تاکید بر اهمیت تحقیق و پژوهش در توسعه کشور، گفت: دولت برای برنامه های پژوهشی و تحقیقاتی کشور اهمیت فراوانی قائل است زیرا پژوهش و تحقیق نقش پراهمیتی در توسعه و پیشبرد برنامه های کشور دارد.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه به هر میزان که در زمینه پژوهش و تحقیق هزینه و سرمایه گذاری کنیم ضرر نکرده ایم، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های جدی میزان بازدهی اعتبارات پژوهشی و تحقیقاتی بوده است. باید این باور در جامعه ایجاد شود که اعتبارات هزینه شده در بخش پژوهش می تواند برای کشور بازدهی داشته و گرهی از مشکلات پیش روی باز کند.
جهانگیری گفت: تحقیقات و پژوهش باید در کشور مساله محور باشد و باید جهت گیری و برنامه های پژوهشی و تحقیقاتی به سمت رفع نیازهای جامعه باشد.
وی از سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه شورای عالی عتف خواست با قرار دادن این موضوع در دستور کار خود، راهکارهایی تدوین نمایند که پژوهش و تحقیقات در کشور با رویکرد حل مسائل و چالش های پیش روی توسعه دنبال شود.
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی نیز باید به موضوع تحقیق و پژوهش و سرمایه گذاری برای آموزش نیروی انسانی خود توجه کنند، گفت: آموزش و پژوهش نقش موثری در بهبود عملکرد بنگاه های اقتصادی و افزایش درآمدزایی آنها دارد و باید با استفاده از راهکارهایی نظیر اعطای امتیازات و حمایت از بنگاه هایی که در امر پژوهش سرمایه گذاری می کنند، سایر بنگاه های اقتصادی را نیز به این موضوع مهم تشویق و ترغیب نماییم.
معاون اول رییس جمهوری همچنین با اشاره به این که دستگاه های اجرایی نیز آن طور که باید موضوع پژوهش و تحقیقات را مورد توجه قرار نمی دهند، از دبیرخانه شورای عالی عتف خواست این موضوع را آسیب شناسی کرده و گزارش آن را به شورا ارائه دهند.
در این جلسه که وزیر علوم تحقیقات و فناوری، سرپرست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و رییس دانشگاه تهران نیز حضور داشتند، دبیر شورای عالی عتف گزارشی از برگزاری نمایشگاه تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری ارائه کرد و گفت: این نمایشگاه در تاریخ سوم تا ششم دی برگزار شد و برای نخستین بار 900 تقاضا و درخواست فناورانه جمع آوری و مستندسازی شد.
وی با اشاره به این که 70 شرکت فعال در زمینه های مختلف نظیر صنایع دفاعی، خودرور، صنایع فلزی، فناوری اطلاعات و سایر صنایع در این نمایشگاه حضور داشتند افزود: 89 توافقنامه به ارزش 120 میلیارد تومان در این نمایشگاه به امضا رسیده است.
در ادامه این جلسه دبیر شورای عالی عتف در گزارشی از پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در کشور، دستاوردهای علمی و رشد فناوری در کشور را تشریح و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم و دوازدهم میزان رشد علم و فناوری و جایگاه ایران در شاخص های جهانی ارتقا یافته و شاهد دستاوردهای خوبی در زمینه فناوری و نوآوری بوده ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار