در گفت‌وگو با پانا

اشکان کمانگری: می‌خواهم خودم را در آثارم تکرار نکنم

خواننده باید اثرش را زندگی کند

تهران (پانا)- اشکان کمانگری خواننده موسیقی اصیل ایرانی درنگ‌بیشتر در کار را راهی برای ارتقای کار خواننده و جلوگیری از تکرار کار عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۸۵۵۶۱
لینک کوتاه کپی شد
اشکان کمانگری: می‌خواهم خودم را در آثارم تکرار نکنم

این خواننده و نوازنده سنتور در محضر استادانی چون مظفر شفیعی، حمیدرضا نوربخش، دکتر حسین عمومی، علی اصغر شاهزیدی و محمدرضا شجریان به یادگیری آواز ایرانی پرداخته است. اولین آلبومش به نام «زرد سرخ ارغوانی» سال ١٣٨٤ منتشر شد و تا امروز در آلبوم های آواز سکوت (ماهور/امیرحسین سام)، بادآباد (آوای باربد)، ده تصنیف (سازآواز/پژمان طاهری/حامدفکوری)، خیام‌خوانی (رهگذرهفت اقلیم/پیمان سلطانی) و رخت بنما (ماهور/سیامک جهانگیری) به عنوان خواننده همکاری داشته است.

کمانگری که این روزها به همراه گروه موسیقی «سماع» آلبوم جدیدی به آهنگسازی محمدجواد ضرابیان را در دست تولید و انتشار دارد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره آلبوم جدید خود و همکاری با ضرابیان گفت: من همواره آثار استاد ضرابیان و سایر اعضای گروه سماع را دنبال می‌کردم و خواندن برای این آلبوم برایم افتخار بزرگی است.

این خواننده درباره انتشار آلبومی با همکاری گروه سماع گفت: سال هاست که گروه سماع با توجه به تمام مشکلات موسیقی آثارش را در قالب آلبوم در حوزه موسیقی منتشر می‌کند. این کار نوعی امانت‌داری برای موسیقی ایرانی است. ارائه آلبوم می تواند آرامشی باشد بر تلاطمی که در این سال‌ها در زمینه گونه‌گونی آثاری که در قالب موسیقی دستگاهی ارائه شده اند، به وجود آمده است. ارائه این کار به شکل آلبوم نیز به پیشنهاد ما مورد توجه استاد ضرابیان قرار گرفت.

از پیگیری آلبوم‌هایم خسته شدم

وی با اشاره به موانع موجود برسر راه انتشار آلبوم موسیقی در کشور گفت: زمانی قرار بود یکی از شرکت‌های مطرح موسیقی آلبومی را منتشر کند و من حدود دو سال می‌دویدم تا بتوانم این اثر را منتشر کنم. الان هم حدود دو سال است برای انتشار سه آلبوم از طریق این شرکت‌ها اقدام کرده‌ام و از پیگیری بیش از این خسته‌ام! انتشار آلبوم دیگری که در آن همکاری داشتم هفت سال طول کشید و زنگ صدای من به عنوان خواننده دیگر تغییر کرده بود. اما وقتی حوزه هنری پیشنهاد من را برای انتشار آلبومی جدید را با آغوش باز پذیرفت، من این همکاری را به فال نیک گرفتم.

خواننده تازه‌ترین آلبوم گروه سماع درباره قطعات آلبوم جدید گفت: این آلبوم شامل هشت قطعه است که تا امروز بخش زیادی از آن ضبط شده است و ما پیش‌بینی می‌کنیم پیش از پایان سال رونمایی و منتشر شود.

خواننده باید اثرش را زندگی کند

کمانگری درباره وقفه‌هایی که طی سال‌های اخیر در روند فعالیتش در عرصه موسیقی اتفاق افتاده است توضیح داد: هر خواننده یا نوازنده باید اثرش را زندگی کند. بنابراین نمی‌توان با متر و معیار زمان به خلق اثر پرداخت. بنابراین این که چند سال از کار قبلی من فاصله افتاد به دلیل انجام تمرینات و مطالعاتم بود. دنبال این بودم که همیشه کارهای بعدی با قبلی‌ام در یک تراز و سطح نباشند و از نظر فنی پیشرفت داشته باشم.

وی افزود: میان کار «باداباد» و این اثر فاصله بوده است و این فاصله هم به دلیل این بود که من خواستم مطالعه و تمرین کنم و درنگ‌بیشتری در کارم داشته باشم. در واقع می‌خواهم آثارم شبیه به هم نباشند و خودم را در آثارم تکرار نکنم.

کمانگری تا کنون با گروه هایی همچون گروه خورشید به سرپرستی مجید درخشانی، همساز به سرپرستی مسعود شعاری، گروه آوازی تهران به رهبری میلادعمرانلو همکاری داشته و کنسرتهایی نیز در کشورهایی چون انگلستان، فرانسه، بلژیک، تونس و تاجیکستان به صحنه برده است. ازدیگر فعالیت‌های او می‌توان به اجرای فرازهایی از آواز ایرانی در فیلم مستند "Home" به آهنگسازی Armand Amar اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار