در گفت‌وگو با پانا

قائم مقام سازمان نظام پرستاری: جذب نیروی پرستاری و پرداخت مطالبات معوق جدی‌ترین خواسته پرستاران کشور است

تهران (پانا) - قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه جامعه 300 هزار نفری پرستاری کمک بزرگی برای وزارت بهداشت است اصلی‌ترین مطالبات جامعه پرستاری را همزمان با روز پرستار تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۸۵۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
قائم مقام سازمان نظام پرستاری: جذب نیروی پرستاری و پرداخت مطالبات معوق جدی‌ترین خواسته پرستاران کشور است

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با پانا همزمان با روز پرستار با بیان اینکه پرستاران صف اول نظام سلامت هستند، گفت: پرستاران نقش برجسته‌ای در حوزه بهداشت و درمان ایفا می‌کنند و خدماتی که از سوی پرستاران ارائه می‌شود به طور مستقیم با سلامت مردم سر و کار دارد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه مشکلات جامعه پرستاری روز به‌روز زیادتر می‌شود، گفت: کمبود کادر پرستاری یکی از عمده‌ترین مشکلات پرستاران است که این موضوع اکنون به یکی از مطالبات مردمی تبدیل شده است.

وی افزود: بار اصلی خدمات مراقبتی در بیمارستان‌ها بر دوش پرستاران است؛ مردم و بیماران انتظار دریافت خدمات تخصصی پرستاری را دارند اما به دلیل کمبود کادر پرستاری، ارائه خدمات با کیفیت پرستاری امکان‌پذیر نیست.

دبیر کل خانه پرستار درباره استاندارد نسبت پرستار به تخت بیمارستانی گفت: در دهه 50 به ازای هر تخت بیمارستانی یک پرستار وجود داشت که اکنون کمتر از یک نفر پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد یعنی به ازای هر تخت بیمارستانی بین 7 دهم تا 8 دهم نیروی پرستاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه مطالبه پرستاران مطالبه جامعه است، گفت: جامعه 300 هزار نفری پرستاری می‌تواند کمک بزرگی برای وزارت بهداشت باشد و راهگشای امور بهداشت و درمان باشد و اگر به این جامعه توجه نشود، خسارت آن فقط متوجه مردم می‌شود.

شریفی مقدم با اشاره به فعالیت سرپرست جدید وزارت بهداشت و ضرورت توجه ویژه به حوزه پرستاری گفت: امیدواریم با آمدن سرپرست جدید وزارت بهداشت، نگرش‌هایی که در گذشته نسبت به پرستاران وجود داشت، برطرف شود و انتظار داریم که محور برنامه‌ها مردم باشد. اگر می‌خواهیم شعار سلامت بدهیم، باید به پرستاران به عنوان کلیدی‌ترین، موثرترین و محوری‌ترین جایگاه نظام سلامت توجه شود و انتظار می‌رود که آقای نمکی در این مسیر قرار بگیرد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری، جذب نیروی پرستاری را از مطالبات جدی جامعه پرستاری عنوان کرد و گفت: سرپرست جدید وزارت بهداشت اعلام کرده است که 19 هزار کادر پرستاری تا سال 99 به نظام سلامت اضافه می‌شود. طی دو سال آینده 10 هزار پرستار بازنشسته می‌شوند و 9 هزار نفر باقی مانده برای توسعه بیمارستان‌های جدید در نظر گرفته شده است و این رقم نمی‌تواند مشکل پرستاران را حل کند.

شریفی‌مقدم یکی دیگر از مطالبات پرستاران را اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات نظام پرستاری عنوان کرد و گفت: سال گذشته 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای این قانون پیشنهاد شد که با آن موافقت نشد و به نظر می‌رسد امسال نیز اعتباری برای اجرای این قانون دیده نشود.

وی درباره پرداخت به موقع معوقات پرستاری به عنوان یکی از مطالبات پرستاران گفت: معوقات پرستاری همچنان پرداخت نشده است و 15 ماه است که پرستاران در انتظار پرداخت معوقات خود هستند که اگر این موضوع از سوی وزارت بهداشت پیگیری و نظارت شود، شاید وضع پرداخت‌ها بهتر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار