توسعه باید از آموزش و پرورش پایه ریزی شود

کاشان ( پانا) - عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: توسعه باید از آموزش و پرورش پایه ریزی شود و کشورهای توسعه یافته نیز برای ادامه توسعه یافتگی خود بر آموزش و پرورش تمرکز کرده اند.

کد مطلب: ۸۸۵۳۴۰
لینک کوتاه کپی شد
توسعه باید از آموزش و پرورش پایه ریزی شود

محسن رنانی در آیین روز ملی توسعه در باغ فین کاشان اظهار کرد: روح توسعه در ۱۶۷ سال پیش در باغ فین کاشان به بند کشیده شد و ما در این مدت همه کار کردیم جز آنکه روح توسعه را آزادکنیم. صنعت ساختیم، پتروشیمی ساختیم، جشن فوتبال گرفتیم، جشن فیلم گرفتیم اما هیچگاه جشن توسعه نگرفتیم.

وی افزود: گویی که توسعه امری بود که دولت‌ها متولی آن بودند و به دولتها واگذار کردیم و اگر تلاش می‌کردیم در این 167 سال، ازجنس همکاری نبود، جنس تعارض بود، نقد کردیم و حکومتهارا مقصر دانستیم بارها انقلاب کردیم و همشه توقع داشتیم اگر دولت‌ها توسعه را به بند کشیدند دولت هم آن را آزاد کنند .

نویسنده کتاب درک دموکراسی تصریح کرد: به جایی رسیده ایم که جامعه مدنی به قدرت می رسد و می‌تواند متولی توسعه باشد. امروز در نقطه تاریخی قرار داریم و گفت و گوهایی مانند اولویت توسعه فرهنگی یا اقتصادی، آزادی سیاسی یا آزادی اقتصادی باید در بیش از 167 سال پیش انجام شده و پایان می یافت تا به یک گفتمان ملی توسعه رسیده باشیم.

وی تاکید کرد: ما تئوری پرداز توسعه نداریم. ما تئوری پرداز توسعه نیافتگی داریم ولی نمی گویند چگونه به توسعه برسیم. تئوری پردازهای ما نسخه ندارند که الان چه کنیم و رکود امروز را چگونه حل کنیم؟ در آغاز باید در بین کنشگران و اندیشه ورزان و پژوهشگران توسعه یک اجماع ملی به دست آید به یک گفتمان ملی توسعه دست پیدا کنیم.

نویسنده چرخه های افول اخلاق و اقتصاد تصریح کرد: باید نخبگان علمی کشور در گفتگوها به یک الگوی برآمده از گفتمان توسعه دست پیدا کنیم و برای درد جامعه راهی پیدا کنیم. چیزی برای گذار از دشواریهای امروزی پیدا کنیم.

رنانی تصریح کرد: به زودی دولت ها دست نیاز بسوی نخبگان دراز خواهند کرد اما چیزی نداریم. پیش از آنکه مجبور به ارائه برنامه باشیم باید فرصت گفت و گو داشته باشیم و به الگوی برآمده از گفتمان ملی نخبگان در حوزه توسعه دست یابیم و بر این اساس از یک سال و نیم گذشته در دانشگاه تربیت مدرس گفتمان های توسعه راه اندازی شده است.

به گزارش پانا، آیین روز ملی توسعه همزمان با سالروز شهادت امیرکبیر با حضور پژوهشگران توسعه از دانشگاههای تهران، اصفهان وکاشان در باغ فین کاشان برگزار شد. رونمایی لوح و تمبر یادبود روز ملی توسعه و گرامیداشت یاد زنده یاد حسین عظیمی به عنوان شخصیت توسعه سال از جمله برنامه های این آیین بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار