معاون پرورشی وزیر آموزش‌و‌پرورش: همکاری‌های علمی و فرهنگی چین و ایران توسعه می‌یابد

تهران (پانا) - معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اشتراکات نظام آموزشی و علمی ایران و چین، از توسعه و تقویت همکاری‌های فرهنگی و آموزشی دو کشور در چارچوب اهداف شراکت راهبردی خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۵۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی وزیر آموزش‌و‌پرورش: همکاری‌های علمی و فرهنگی چین و ایران توسعه می‌یابد

علیرضا کاظمی که به چین سفر کرده است در گفت و گو با ایرنا در پکن افزود: سیستم آموزشی چین از نظر مدل برنامه ریزی با سیسم آموزش و پرورش ایران شباهت های زیادی دارد در همین راستا دو کشور می توانند در قالب ابتکار «یک جاده یک کمربند» تعاملات بسیار خوبی در حوزه آموزش عمومی و آموزش عالی با یکدیگر داشته باشند.

وی این سفر و دیدارها و بازدیدهای انجام شده در چارچوب اهداف مورد نظر دیپلماسی فرهنگی ایران را موفق ارزیابی کرد و اظهار امیدواری نمود شاهد تقویت روابط همه جانبه دو کشور به ویژه در زمینه همکاری های آموزش و پرورش باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دیدار و نشست خود با معاون وزیر آموزش و پرورش چین گفت: در این دیدار مصوب شد پیش نویس تفاهم نامه همکاری آموزشی و فرهنگی میان دو وزارتخانه آموزش و پرورش ایران و چین آماده شود تا با حضور وزیر آموزش و پرورش دو کشور امضا گردد.

به گفته وی، چینی‌ها دانش و تجربه زیادی در حوزه آموزش عمومی و تمرکز روی این موضوع دارند که می تواند تجربیات خوبی برای ما به دنبال داشته باشد.

وی افزود: جمعیت زیاد و ضریب اشتغال بالای این کشور نشان می‌دهد چینی‌ها برنامه ریزی های دقیقی در حوزه آموزشی دارند از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران هم تجربیات بسیار ارزشمندی در حوزه های مختلف مهارت آموزی تربیت اجتماعی دانش آموزان و بخش های فنی و حرفه ای دارد.

کاظمی تصریح کرد توجه به عدالت آموزشی و آموزش عشایر در ایران از جمله جذابیت های آموزش و پرورش ایران است که مورد توجه چینی ها قرار گرفت.

او تاکید کرد در این سفر در کنار جمعی از همکاران حوزه های مختلف وزارت آموزش و پرورش به ویژه حوزه های آموزش ابتدایی و فنی و حرفه ای، فرصتی فراهم شد تا ضمن دیدار و ملاقات با معاون وزیر آموزش و پرورش چین، از تعدادی از مراکز آموزشی و علمی این کشور بازدید کنیم تا از آموخته های چین در بخش های علمی تجربه بیشتری کسب کنیم.

کاظمی اظهار داشت در این سفر ضمن بازدید از چند مدرسه، سیستم آموزشی، مدل ها و روش های آموزشی و ساختار مدیریتی آموزش و پرورش چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته وی در کشور پهناوری مانند چین به رغم وسعت زیاد، پراکندگی و موقعیت جغرافیایی، پوشش تحصیلی 99.9 درصد با رعایت استانداردهای جهانی علمی و آموزشی، فوق العاده شگفت انگیز است که جای یادگیری دارد.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش ایران، ثبات مدیریت، انعطاف برنامه، نظم و انضباط اجتماعی و مشارکت فوق العاده دانش آموزان و نگاه خلاقانه، نوراورانه و آینده پژوهانه به مسایل تربیتی و علمی را از مشخصه های سیستم آموزش چین عنوان کرد.

کاظمی تصریح کرد پیوند عمیق با کتاب و کتابخوانی، سر زنده بودن و شادابی دانش آموزان در کلاس ها و محیط های آموزشی از دیگر ویژگی های خوب ساختار آموزشی چین بود که در این سفر مورد توجه قرار گرفت.
وی با اشاره به توانمندی های چین در حوزه های مختلف آموزشی گفت: چینی ها در حوزه فنی و حرفه ای هم توانسته اند درصد مناسبی از دانش آموزان را به این حوزه سوق دهند و پیوند خوبی هم بین نیاز بازار و رشته های فنی و حرفه ای ایجاد کنند به گونه ای که حدود 90 درصد کسانی که در رشته های فنی و حرفه ای مشغول تحصیل هستند جذب بازار کار می شوند.

هیات آموزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی معاون فرهنگی و تربیتی این وزارتخانه از تعدادی از مدارس و مراکز آموزش عالی شهر پکن بازدید کرد.

در این بازدید علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و جمعی از مدیران این وزارت خانه از دانشگاه‌های مطالعات بین المللی چین، مدرسه ابتدایی 'گونگ یوان' و دبیرستان 'لوخه' پکن بازدید کردند.
بازدید از دانشگاه کپتال نرمال پکن، مرکز آموزش های فنی و حرفه ای پکن، ملاقات با مقامات وزارت آموزش و پرورش چین، بازدید از موزه علوم و فنون پکن و بازدید از مجتمع امام خمینی(ره) پکن و ملاقات با معلمان مدرسه ایرانیان پکن از دیگر برنامه های معاون وزیر آموزش و پرورش در سفر سه روزه به چین است.

در حال حاضر در چین 270 میلیون دانش آموز و 16 میلیون و 268 هزار معلم در حدود 513 هزار مدرسه و دانشگاه، مشغول تحصیل و علم آموزی هستند.

نظام آموزشی مدارس در چین به صورت ترمی است و هر سال تحصیلی در دو ترم 20 هفته ای برگزار می شود، دانش آموزان در چین هر سال دو نوبت تعطیلات زمستانی و تابستانی دارند که طول تعطیلات زمستانی یک ماه و تعطیلات تابستانی نیز دو ماه است.

بر اساس سیستم آموزشی چین، هر دانش آموز در هفته پنج روز و در هر روز 6 کلاس 40 دقیقه ای درس می خواند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار