در گفت و گو با پانا

دبیر جشنواره بازی‌های ویدئویی: به زودی رشته «بازی‌سازی» وارد مدارس فنی‌حرفه‌ای می‌شود

تهران (پانا)–- دبیر جشنواره بازی‌های ویدئویی از اضافه‌شدن رشته «بازی‌سازی» به مدارس فنی‌حرفه‌ای خبر داد و ابراز امیدواری کرد از مهرماه 98 این رشته به صورت پایلوت در دوره متوسطه اجرا شود.

کد مطلب: ۸۸۴۷۰۷
لینک کوتاه کپی شد
دبیر جشنواره بازی‌های ویدئویی: به زودی رشته «بازی‌سازی» وارد مدارس فنی‌حرفه‌ای می‌شود

محمد حاجی‌میرزایی دبیر هشتمین جشنواره بازی‌های ویدئویی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره آموزش بازی‌سازی ویدئویی در نظام تعلیم و تربیت ایران گفت: با توجه به اینکه رشته مدونی برای بازی‌سازی در مدارس وجود ندارد، علاقه‌مندان می‌توانند از طریق آموزش‌های فوق برنامه خود را برای ادامه تحصیل و ورود به بازار کار در این رشته آماده کنند.

آموزش بازی‌سازی در کانون‌های فرهنگی هنری آموزش‌وپرورش

وی افزود: اخیرا توافق‌نامه‌ای میان معاونت پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش و بنیاد بازی‌های یارانه‌ای در حال تدوین است که هدف آن برگزاری دوره‌های آموزشی بازی‌سازی کامپیوتری است. بر اساس این توافق‌نامه طرحی به نام «بازی‌سازان فردا» در کانون‌های فرهنگی هنری برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود. این دوره‌ها کمک می‌کند که دانش‌آموزان پیش از ورود به این رشته در دانشگاه با مباحث بازی‌سازی آشنا شوند.

ورود رشته بازی‌سازی به مدارس فنی حرفه‌ای

حاجی‌میرزایی به بخش دیگری از همکاری میان بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و آموزش‌وپرورش در بخش برنامه درسی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های این همکاری ایجاد رشته بازی‌سازی در مدارس فنی حرفه‌ای است که سیلابس‌ها و برنامه درسی آن در حال انجام است و ما امیدواریم از مهرماه آینده این رشته را داشته باشیم که احتمالا در سال اول به صورت پایلوت در انستیتو ملی بازی‌سازی برگزار خواهد شد.

بازی‌های آموزشی راهی برای جذاب‌تر کردن مباحث درسی

دبیر هشتمین جشنواره بازی‌های ویدئویی درباره اهمیت بخش آموزش در بازی‌های کامپیوتری گفت: ما در دسته‌بندی بازی‌های ویدئویی بخشی به نام بازی‌های جدی داریم که شامل بخش‌های شبیه‌سازی (سیمیلاتورهای دارای کاربرد نظامی)، بخش درمانی (پزشکی) و بخش بازی‌های آموزشی است که به اهدافی غیر از سرگرمی می‌پردازد. در کاربرد آموزشی بازی‌ها، با بهره‌گیری از فناوری‌هایی مثل واقعیت افزوده و مجازی، درس‌ها به شکل بازی‌های آموزشی در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد. این مسیری است که در اکثر کشورهای پیشرفته طی شده است و اگر مورد حمایت آموزش و پرورش قرار گیرد می‌تواند مباحث آموزشی را با جذابیت بیشتری در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.

فهم بازی برای دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها

حاجی میرزایی با اشاره به این مطلب که بازی‌های ویدئویی می‌تواند اثر مثبت و منفی فرهنگی داشته باشد گفت: اخیرا در حال آماده‌سازی مجموعه‌ای به نام «فهم بازی» هستیم که هدف از آن فهم بازی‌ها برای مخاطبانی مثل دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌هاست. این طرح در «شورای هماهنگی بازی» که متشکل از ارگانهایی مثل شهرداری، صداوسیما، آموزش‌وپرورش، وزارت علوم است در حال آماده‌سازی است که خروجی آن مجموعه‌ای رسانه‌ای به شکل وبسایت، مجله، پادکست، ویدئو و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی است که سواد بازی را در مخاطبان افزایش می‌دهد.

ارزش جایزه اصلی را به یک میلیارد ریال رساندیم

دبیر جشنواره هشتم بازی‌های ویدئویی درباره جشنواره امسال گفت: تاکنون حدود 90 اثر به جشنواره ارسال شده است، با این حال با توجه به این که شرط حضور بازی‌ها در رویداد امسال، انتشار در یکی از مارکت‌های معتبر ایرانی یا خارجی است، بازی‌سازان زیادی خواستار تمدید مهلت ثبت‌نام بودند تا فرصت بیشتری برای گرفتن خروجی نهایی و انتشار در مارکت‌های دیجیتالی داشته باشند. به همین دلیل نیز فرصت دریافت آثار تا پایان دی ماه تمدید شد.

وی افزود: امسال تلاش داریم با کاستن از هزینه‌های برگزاری، به ارزش مادی جوایز بیفزاییم. از این رو جایزه‌ بازی سال در جشنواره امسال به یک میلیارد ریال رسیده است و باقی جوایز (دستاوردها و بهترین‌های ژانر و...) نیز به همین نسبت رشد داشته‌اند. علاوه بر این، مانند ادوار گذشته، جوایز عملیاتی و حمایت از حضور بازی‌سازان برگزیده در همایش‌های بین‌‌المللی نیز بخشی از جوایز خواهند بود.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار