دبیر ستاد روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه:

صادرات از مرز سیرانبند کردستان ۱۵۷ درصد رشد داشته است

بانه(پانا)-دبیر ستاد روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه از برگشت مصوبه منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه مریوان با دو اصلاحیه به کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۴۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
صادرات از مرز سیرانبند کردستان  ۱۵۷ درصد رشد داشته است

حسن دانایی فر در نشست با فعالان اقتصادی و صادرکنندگان شهرستان بانه با بیان این مطلب گفت: در تماسی که با مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته ام، اعلام شد که مصوبه منطقه آزاد برای اصلاح به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده شده است و در صورت اصلاح آن در کمیسیون به منزله تصویب تلقی خواهد شد.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد باید با رویکرد تولیدات صادرات محور ایجاد شود افزود: تولیدات صادرات محور علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، اشتغال آفرین نیز هست.
دانایی فر در ادامه سخنان خود از رشد ۱۵۷ درصدی صادرات از محور سیرانبند به عراق در نه ماهه اول سالجاری خبر داد و گفت: طبق آمارها در این مدت بیش از ۱۲۰ میلیون دلار علیرغم مشکل پیمان سپاری ارزی کالا به کشور عراق صادر شده است که جای خوشحالی دارد.
وی افزود: در نه ماهه نخست سالجاری صادرات از لحاظ دلاری ۴۶ درصد واز حیث تناژ و اندازه ۱۶ درصد با رشد مواجه بوده است.
دانایی فر توسعه روابط اقتصادی با عراق را برای کشور حایز اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: ما هم اکنون ۱۴ مرز با کشور عراق داریم که از این میزان شش مرز اقتصادی و مسافری است.
وی در ادامه سخنان خود از پیگیری های لازم برای رسمی شدن مرز سیرانبند و مسافری شدن این مرز نیز سخن گفت و افزود: برای نیل به این هدق باید طرف عراقی نیز موافقت خود را اعلام کند و ما نیز از طریق وزارت خارجه موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
دبیر ستاد روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه ادامه داد: در این رابطه همچنین از طریق واسطه با رییس جمهور عراق نیز رایزنی خواهیم کرد.
وی افزود: مردم و فعالان اقتصادی لازم است بدانند مسافرتی شدن سیرانبند به معنی رسمی شدن آن نیست، بلکه ساز و کارهای خود را می طلبد.
وی در خاتمه به نقش مرزهای کردستان در بازسازی عراق و سوریه نیز اشاره کرد و گفت: عراق و سوریه برای بازسازی باید ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه کنند و فعالان اقتصادی کردستان می توانند با صادرات کالا وخدمات خود نقش وسهم داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار