رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایبادخبر داد: مرمت یک بنای تاریخی در تایباد

تایباد (پانا) - رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد گفت: مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی مرمت شد.

کد مطلب: ۸۸۴۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایبادخبر داد: مرمت یک بنای تاریخی در تایباد

عبدالرحیم تاج محمدی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد در گفت و گو با پانا بیان کرد: بناهای تاریخی به علت این که دائم در معرض عواملی چون طبیعی و انسانی هستند، آسیب می بینند و مرمت می شوند. مرمت مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی از شهریور سال جاری شروع و تا پایان آذر ماه به پایان رسید

وی افزود: مرمت کتیبه و کاشی کاری ها، لکه گیری، مرمت قسمت های آسیب دیده و آغشته شدن کتیبه های گچی و آجری به مواد غیر قابل نفوذ رطوبت (مواد نانو) از مهمترین اقدامات مرمتی این بنای تاریخی بوده است. برای مرمت این بنا حدود 50 میلیون تومان هزینه شده است.

وی بیان کرد: درب تاریخی مزارمولانا که متعلق به دوره تیموری است به علت عوامل طبیعی و استفاده مداوم گردشگران موجب آسیب هایی شده بود که امسال با هزینه ای حدود 8 میلیون تومان مرمت شد که به زودی در داخل خود گنبد خانه مزار و یا در داخل موزه خط و کتابت در معرض دید بازدید کنندگان قرار خواهد گرفت.

تاج محمدی گفت: محوطه سازی این بنا نیز با 10 میلیون تومان از اعتبارات ملی و دیوارکشی ضلع غربی مزار به صورت مشارکتی با شهرداری، شورای اسلامی شهر تایباد و اداره اوقاف این شهرستان در حال انجام می باشد.

وی تصریح کرد: مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی در سال 848 هجری قمری توسط پیر احمد خوافی ساخته شد و بانی ساخت آن نیز شاهرخ تیموری بوده است و در سال 1314 به شماره 309 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.


از مهم ترین آثار تاریخی شهرستان تایباد می توان به مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی، میل کرات، مجموعه تاریخی رباط عباس آباد اشاره کرد.
شهرستان تایباد در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار