مدیرکل آموزش و پرورش فارس: سفر و مسافرت از منظر آموزش یک فعالیت تربیتی است

شیراز (پانا) - علی عسکر نجفی در دیدار با مدیر کل راه آهن فارس، با اشاره به اینکه سفر یک بحث اعتقادی در فرهنگ و دین ما است و در قرآن به سفرکردن توصیه شده است، سفر را از منظر آموزش یک فعالیت تربیتی برشمرد و افزود: مسافرت و سفر کردن موجب استحکام و تقویت بنیه‌های اعتقادی و رفتاری در افراد و به ویژه در دانش‌آموزان می‌شود.

کد مطلب: ۸۸۴۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش و پرورش فارس: سفر و مسافرت از منظر آموزش یک فعالیت تربیتی است

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در این دیدار که به منظور بررسی زمینه های مشترک همکاری طرفین و عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک برگزار شده بود، گفت: در برگزاری اردوهای دانش‌آموزی، امنیت جابجایی دانش‌آموزان در اردو از اولویت‌های آیین نامه اردویی است و با توجه به اینکه سیستم حمل و نقل ریلی امن‌ترین سیستم برای جابجایی است تقویت و توسعه سیستم ریلی استان میتواند در رونق دادن به اردوهای برون استانی موثر باشد.

او ادامه داد: علاوه بر رعایت امنیت دانش‌آموزان در اردو بحث مورد توجه ما در برگزاری اردوهای دانش‌آموزی فرهنگسازی است که بهره‌مندی از سیستم حمل و نقل ریلی، ضمن آگاه کردن دانش‌آموز از این نوع فرصت برای مسافرت و لذت متفاوتی که در این نوع سفر وجود دارد، زمینه فرهنگ استفاده از قطار را در خانواده‌ها نیز ایجاد می کند و دستیابی به این مهم خود یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در اجتماع است.

نجفی آموزش و پرورش را بهترین بستر برای فرهنگسازی در کشور برشمرد و افزود: ما در استان فارس بیش از 860 هزار دانش‌آموز ، 65 هزار نیروی شاغل و 65 هزار نیروی بازنشسته داریم که با در نظر گرفتن خانواده‌های آنان، آموزش و پرورش جمعیتی را دربرمیگیرد که می تواند علاوه برفرهنگسازی موجب ایجاد ارزش افزوده نیز در جامعه شود.

وی از مدیرکل راه‌آهن فارس خواست تا ضمن ایجاد زمینه تخفیف برای سفرهای فرهنگیان و دانش‌آموزان، در زمینه جذاب‌کردن سفرها و ایجاد سالن بازی برای دانش‌آموزان در قطار نیز توجه جدی داشته باشند.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش نیز در این دیدار با اشاره به اینکه بخشنامه اردویی ما اجازه سفرهای اتوبوسی به مکانهایی از سیستم ریلی برخوردارند را نمیدهد گفت: ما تلاش کرده ایم که تمام اردوهایی که به مقصد مشهد بوده را از طریق سیستم ریلی انجام دهیم و تمام برنامه‌های متمرکز استانی از طریق سیستم ریلی انجام شده است.

محمد نظری با تاکید بر توسعه گردشگری در بین دانش‌آموزان خواستار راه‌اندازی قطار ویژه شیراز-مرودشت و ایستگاه اصفهان ویژه برگزاری تور گردشگری آثار باستانی شهرستان مرودشت و بازدید از اماکن گردشگری اصفهان توسط دانش‌آموزان شد.

مدیرکل راه آهن فارس نیز در این دیدار با اشاره به اینکه زمینه جابجایی مسافر از طریق راه آهن از سال 1389 در فارس آغاز شده گفت: در سالهای ابتدایی قطار شیراز جابجایی 18 هزار مسافر در سال داشت که این آمار در سال گذشته به 450 هزار نفر رسید و راه آهن فارس در سال 1397 جابجایی تقریبا 500 هزار نفر مسافر را داشته است.

غلامحسین ولدی در دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش فارس و هئیت همراه افزود: درحال حاضر قطارهای شیراز- مشهد یک روز درمیان حرکت میکند و علی رغم بیشتر بودن مسیر ریلی نسبت به جاده ای این محور، ظرفیت قطارهای ما همیشه پر است وضریب اشغال آن تقریبا بالای 90 درصد است.

وی از راه اندازی یک قطار دیگر تا نوروز 98 خبر داد و افزود: یکی از مشکلات پیش روی ما نبود ایستگاه در اصفهان و عبور قطار از کمربندی اصفهان است که باتوجه به جابجایی سالانه 560 هزار نفر در محور شیراز- اصفهان از طریق حمل و نقل جاده ای، راه اندازی مسیر ریلی این محور و ایجاد ایستگاه در اصفهان نیز می تواند سهم راه‌آهن را در جابجایی مسافر افزایش دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مطالعات راه اندازی این محور انجام شده و سختی کار تنها در این است که شرکت پیمانکار از ما تضمین مسافر میخواهد که برگزاری اردوهای دانش‌آموزی میتواند در رونق دادن به این مسیر موثر باشد.

وی با اشاره به آغاز فعالیت قطار و سیستم ریلی از سال 1306 در ایران و ایمنی 50 برابری سیستم ریلی نسبت به جاده به طوریکه در 9 سال فعالیت راه آهن در فارس خوشبختانه تاکنون حادثه ای نداشته است، گفت: قطار و راه آهن در فارس موضوع جدید و جذابی است و مسافران لذت خاصی از این نوع سفر میبرند.

ولدی ادامه داد: متاسفانه سهم ریل در جابجایی بار استان بسیار ناچیز است به طوریکه در سال گذشته 428 میلیون تُن بار در کشور جابجا شده که از این میزان 27 میلیون تُن سهم فارس بوده و فارس رتبه چهارم کشور و 6 درصد جابجایی بار کشور توسط فارس انجام می‎شود.

وی افزود: 80 درصد بار استان به استانهای هرمزکان، بوشهر و خوزستان حمل می شود که بدلیل نبود اتصال ریلی فارس با این استانها در جابجایی بار سهمی ندارد و ما خواستار اتصال شیراز به راه‌آهن گلگهر هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار