در گفت و گو با پانا

صحبت های معلمی که با دانش آموزانش " زندگی " می کند

اینجا «درس محبت» زمزمه می کنند

تبریز ( پانا ) - اشتیاق به یادگیری در چشمان تک تکشان موج می زند، آنچنان با ذوق و شوق به سخنانش گوش می‌دهند که گویی می خواهند کلمه به کلمه آن را به گوش جان بسپارند.

کد مطلب: ۸۸۴۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
صحبت های معلمی که با دانش آموزانش " زندگی " می کند

ابتدای تمام پرسش‌هایشان با کلمه مشترک "خانم معلم" شروع می‌شود، صبورانه به سوالات تمامی آنها گوش داده و مهربانانه پاسخ می‌دهد.

بتول قدیمی نصیری، کارشناس آموزش ابتدایی است و 29 سالی میشود که پای تخته به دانش آموزان درس زندگی می‌دهد.

آنچنان که می‌گوید علاقه شدید به کودکان، تنها دلیل روی آوردن او به حرفه معلمی بوده و بر این باور است اگر بار دیگر قرار باشد شغلی را برای خود برگزیند، قطعا معلمی را انتخاب می‌کند.

بهترین لحظات زندگی یک معلم

او که مدت 9 سال به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش مشغول بوده، در ابتدا در یکی از روستاهای محروم شهرستان هریس و در ادامه در روستاهای شهر بخشایش تدریس کرده است؛ هم اینک در دبستان دخترانه امام خمینی (ره) ناحیه چهار تبریز به دانش آموزان پایه چهارم دبستان تدریس می کند.

خاطره نخستین روز تدریس

نصیری که پیش از پیوستن به آموزش و پرورش، دو سالی را بعنوان مربی در یکی از مهدکودک های شهرستان اهر فعالیت کرده، درباره نخستین روز تدریس اش می گوید: « به خاطر دارم برای خوشایند کردن فضای کلاس برای نوآموزانم، از آنها خواستم، تصور کنند در کنار رودخانه هستیم و برای ماهیگیری رفته ایم، ساعت کلاس تمام شده بود و آنها آنچنان در این تصور غرق شده بودند که حتی زمانی که کلاس تمام شد و والدین شان دنبال آنها آمدند، راضی به ترک کلاس نبودند و می گفتند، ما که هنوز ماهی نگرفتیم. »

ترغیب به تحصیل با ایجاد انگیزه در دانش آموزان

این معلم با سابقه درباره نحوه ارتباط با دانش آموزان بیان می دارد: « همواره کوشیده ام با محبت و چهره شاد با فراگیرانم برخورد کنم وارتباط دوستانه ای با آنها داشته باشم تا با افزایش انگیزه، دانش آموزانم را ترغیب به تحصیل و یادگیری نمایم. »

تفاوت های شیوه تربیتی معلمان دیروز و امروز

او همچنین در خصوص تفاوت های شیوه تربیتی معلمان دیروز و امروز عنوان می کند: « در آموزش و پرورش مدرن افزون بر مهارت های خواندن، حساب کردن و نوشتن نیازهای جدیدی در قالب کسب مهارت زیستن، حل مسئله و چگونگی رویارویی با چالش ها مطرح بوده و معتقدم دستیابی به این مهم با توسل به روش های تدریس سنتی و متداول میسر نیست و باید از روش های نوین تدریس بهره بگیریم. »

دانش آموزان نسل امروز با دانش آموزان زمان ما خیلی فرق دارند لذا دیگر نمی توان با شیوه های سنتی به آنها تدریس کرد و انتظار موفقیت داشت.

نصیری اضافه می کند: « دانش آموزان نسل امروز با دانش آموزان زمان ما خیلی فرق دارند لذا دیگر نمی توان با شیوه های سنتی به آنها تدریس کرد و انتظار موفقیت داشت. »

آنچنان که می گوید بیشتر از روش های بازی، ایفای نقش، داستان گویی و اجرای نمایش کوتاه برای انتقال و یادگیری مباحث درسی به دانش آموزانش بهره می گیرد تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

تشویق؛ راهکاری برای افزایش انگیزه

او تشویق را یکی دیگر از راهکارهای خود برای افزایش انگیزه در دانش آموزان معرفی کرده و می افزاید: « برای این منظور عکس دانش آموزان موفق را در زیر ورقه امتحانی چاپ می کنم و با رقابت اصولی آنها را ترغیب به یادگیری می کنم، این روش تا جایی تاثیر داشته که حتی دانش آموزانی که در سالهای گذشته از نظر درسی ضعیف بودند، امسال پیشرفت چشمگیری داشته اند. »

ویژگی های یک معلم خوب

او درباره ویژگی های یک معلم خوب می گوید: « یک معلم قبل از هر چیز باید یک دوست خوب برای دانش آموزانش باشد و آموزش به آنها نباید به محفوظات منحصر شود و قبل از هر چیز باید مهارت های زندگی و خصایل انسانی را به فراگیران یاد دهد. »

به روز بودن معلم، مطالعه مستمر و توجه به محتوای کیفی آموزش نقش موثری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد.

نصیری در ادامه تبحر در اداره کلاس و ایجاد امنیت در آن، برقراری عدالت و عدم تبعیض بین دانش آموزان، توانایی ایجاد علاقه در شاگردان، آموزش همراه با شور و شوق، صبر و بردباری، آراستگی ظاهری و قدرت بیان را از جمله ویژگی های یک معلم خوب معرفی می کند و می افزاید: « در این راستا به روز بودن معلم، مطالعه مستمر و توجه به محتوای کیفی آموزش نقش موثری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد. »

تشریح علل افت تحصیلی دانش آموزان

او همچنین در تشریح علل افت تحصیلی دانش آموزان می گوید: « عوامل بسیاری سبب این امر می شود که از آن جمله می توان ویژگی های فردی، عوامل خانوادگی و مشکلات ناشی از مدرسه را مورد اشاره قرار داد. »

این معلم با تجربه ادامه می دهد: «سطح تحصیلات، جدایی والدین، نبود ارتباط موثر بین والدین و فرزندان از جمله مهم ترین عوامل خانوادگی تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. »

شیرین ترین خاطره دوران تدریس

بگفته خودش بهترین لحظات زندگی اش را سر کلاس درس، در کنار دانش آموزانش سپری می کند و از اینکه بتواند حتی کلمه ای به آنها یاد بدهد، لذت می برد.

نصیری شیرین ترین خاطره دوران تدریس اش را مربوط به زمانی میداند که بعنوان معلم حق التدریس در یکی از روستاهای محروم شهرستان هریس تدریس می کرده و در این ارتباط می گوید: « به دانش آموزانم گفته بودم برای آموزش مبحث غلات درس علوم، هر کدام مقداری نخود، لوبیا، عدس و ... به کلاس بیاورند، با توجه به اینکه والدین اغلب دانش آموزان کشاورز بودند، هر کدام از آنها مقدار زیادی غلات آورده بودند، پس از آموزش این مبحث، با همفکری مدیر مدرسه آش نذری پخته و در بین همه دانش آموزان مدرسه و حتی اهالی روستا پخش کردیم. »

سخن پایانی

« معلمی بی پیرایه عشق ورزیدن به انسان‌هاست، بنابراین از جوانان علاقه‌مند به معلمی، می خواهم، عشق به یاد دادن را هیچ وقت فراموش نکنند و سعی کنند الگوی خوبی برای دانش آموزان خود باشند. »

گفت و گو از: قمر طالبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار