شناسایی 22 هزار حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه ارومیه

ارومیه(پانا)-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از شناسایی بیش از 22 هزار حلقه چاه غیر مجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبرداد.

کد مطلب: ۸۸۳۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی 22 هزار حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه ارومیه

کیومرث دانشجو افزود: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در مجموع 61 هزار و 965 حلقه چاه با تخلیه سالانه بیش از یک میلیون و 108 هزار متر مکعب آب حفر شده که از این تعداد 22 هزار و 297 حلقه چاه غیرمجاز با تخلیه سالانه بیش از 296 هزار و 865 متر مکعب آب شناسایی شده است.

دانشجو با اشاره به اینکه در آذربایجان غربی تعداد 37 هزار و 184 حلقه چاه مجاز دارای پروانه بهره برداری برای مصارف کشاورزی، شرب و صنعت در استان وجود دارد تصریح کرد: علاوه بر چاه های مجاز تعداد 22 هزار و 828 حلقه چاه فاقد پروانه نیز از سال85 تاکنون شناسایی شده که از این تعداد 22 هزار و 206 حلقه چاه مشمول تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه بوده که در صورت اضرار به منابع مجاز، پروانه بهره برداری خواهند گرفت و مابقی جز اولویت‌های شرکت برای برخورد قضایی جهت پر و مسلوب المنفعه نمودن قرار دارند.

وی گفت: به دلیل بار مالی زیاد هزینه کردن از محل اعتبارات دولتی برای تهیه و نصب کنتورهای هوشمند غیرممکن بوده و فرایند تجهیز با کندی پیش می‌رود بطوری که در سال جاری تنها 91 دستگاه کنتور حجمی هوشمند و در کل 3714 دستگاه در استان خریداری و نصب شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اظهار کرد: بیشترین تعداد چاه های غیر مجاز حفر شده در ارومیه و بخش مرکزی استان قرار دارد که نتیجه آن برداشت بالای غیر مجاز آب و افت مستمر سطح آب زیر زمینی در محدوده دشت ارومیه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دشت ارومیه به دلیل برداشت های غیرمجاز جز دشت‌های ممنوعه بوده و هرگونه توسعه برداشت از منابع آب زیر زمینی از آن ممنوع و مشمول اخذ خسارت وارده به آبخوان است.

دانشجو با تاکید بر اینکه به منظور پیشگیری از توسعه حفر و بهره برداری از طریق چاه های غیر مجاز در حال حاضر 41 اکیپ گشت و بازرسی از منابع آب در سطح استان فعال هستند تاکید کرد: از سال 94 تاکنون تعداد 4318 حلقه چاه غیر مجاز پر و مسلوب المنفعه و 266 دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و 482 مورد جلوگیری از اضافه برداشت چاههای غیر مجاز صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: از آغاز سال جاری تاکنون 650 حلقه چاه غیرمجاز مسلوب المنفعه شده و پیگیری‌های لازم جهت انسداد چاه‌های بیشتری تا پایان سال به طور مستمر صورت می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار