فرهنگ سازی یکی از محورهای مصرف بهینه آب است

کاشان (پانا) -رییس گروه آبهای زیرزمینی آب منطقه ای اصفهان گفت: طرح احیاءو تعادل بخشی آبهای زیرزمینی دارای 15 پروژه در زمینه حفاظت و صیانت از منابع آبی است که یکی از محورهای مهم آن اطلاع رسانی ، آگاهی بخشی وترویج فرهنگ سازی مصرف بهینه آب است.

کد مطلب: ۸۸۳۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگ سازی یکی از محورهای مصرف بهینه آب است

شهرام نخعی در همایش رابطان طرح داناب در تالار آب منطقه ای اصفهان اظهار کرد: با اجرای طرح احیاءو تعادل بخشی و دستیابی به اهداف آن می توانیم در بلند مدت وضعیت آب استان را بهبود ببخشیم و تشکل های مردمی از جمله گروه فرهنگیان و دانش آموزان می تواند نقش موثری در کنترل بحران داشته باشد.

وی افزود: در روزگاری نه چندان دور، دغدغه ما، مدیریت و مهار سیل بود اما امروز دغدغه ما کاهش ریزش های آسمانی است که سد زاینده رود کمترین حجم آب را دارد. یک سال بحرانی را پشت سرگذاشتیم اما امروز می طلبد همه ساکنان استان اصفهان به دور از قومیت ها و برای حفظ استمرار تمدن این منطقه کوشا باشیم.

وی تصریح کرد: در اثر رفتار نادرست ما، منابع آب زیرزمینی و سطحی تمام شده و مخازن آب زیرزمینی تخریب شده است. کاهش ریزش برف و باران باعث شده که میانگین بارندگی طی ده سال از ۲۵۰ میلی متر به ۲۰۱ میلی متر برسد که همراه با تغییرات آب و هوایی نسل آینده را برای تامین آب و حیات خود با مشکل روبرو خواهد کرد.

وی تاکید کرد: باید آلودگی هوا را کاهش دهیم تا گازهای گلخانه ای کاهش پیدا کرده و بارندگی ها بهتر شود و این درحالی است که فقط ۱۰ درصد زباله ها باز یافت می شود و از این میزان نیز، ۲۵ درصد توسط مردم شده است. تولید زباله در طبیعت سم دی اکسین را به منابع آب و خاک تزریق می‌کند که نسبتی با فرهنگ و تمدن ایرانیان ندارد.

وی تاکید کرد: کاهش تولید زباله تاثیر مثبت بر حفظ تاریخ و تمدن ما دارد. افزایش تولید زباله باعث تولید گازهای گلخانه ای و تغییر اقلیم می شود به طوری که افزایش چهار درجه دمای هوای کره زمین منجربه کاهش ذخیره های استراتژیک منابع آب شده است. یخچال های دنا و زردکوه بختیاری در حال آب شدن هستند که کاهش دسترسی به منابع آب شیرین را به دنبال دارد.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی کشور و استان اصفهان گفت: با هدف فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب، طرح دانش آموزی نجات آب موسوم به طرح داناب از سال 1389 در مدارس متوسطه اول استان اصفهان ساماندهی شد و سالانه جمعیتی بیش از 180 هزار نفر از دانش آموزان را تحت پوشش آموزش و فرهنگ سازی دارد.

نخعی گفت: محیط زیست یک چرخه متوازن و به هم پیوسته است که آب در این چرخه در گردش است. هرگونه آلودگی آب رودخانه و دریاها، باعث جمع شدن مواد آلاینده در کناره های آب ها می شود که مورد استفاده مردم است و منجر به تولید انواع بیماریها و سرطان‌ها می شود. به طوری که یک مولکول سی اف سی،معادل صد هزار مولکول اکسیژن را نابود میکند و با تخریب لایه اوزن، افزایش اشعه ماورا بنفش را به دنبال دارد.

به گزارش پانا، هشتمین همایش رابطان و کارشناسان طرح داناب با مشارکت سازمان آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به مدت یک روز در تالار آب منطقه ای اصفهان برگزار شد.تجلیل از برگزیدگان جشنواره هفتم و کارگاه آموزشی از جمله برنامه های این نشست بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار