دستیابی محققان دانشگاه ارومیه به دانش فنی تولید داروی ضد سرطان

ارومیه(پانا)-محققان دانشگاه ارومیه به دانش فنی تولید داروی ضد سرطان بوسولفان دست یافتند.

کد مطلب: ۸۸۳۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد
دستیابی محققان دانشگاه ارومیه به دانش فنی تولید داروی ضد سرطان

عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه ارومیه در این خصوص افزود: تولید این دارو با نام تجاری مایلران و بوسولفکس در انحصار کشور آمریکا و فرانسه بوده و به دلیل وارداتی و گران بودن، جزو اقلام دارویی محدود و حتی کمیاب در کشور است.

نوروزی افزود: وزارت بهداشت از مراکز دانشگاهی و برجسته علمی درخواست تولید ۱۶۰ قلم داروی حیاتی ازجمله بوسولفان را نموده بود که با کمک خداوند و پس از ماهها تلاش دانشگاه ارومیه توانست به دانش فنی تولید این دارو که در درمان لوسمی میلوئید مزمن استفاده می‌شود، با درجه خلوص خیلی بالا دست یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه بیان کرد: از مسئولین وزارت بهداشت و درمان انتظار داریم هرچه سریعتر مجوز بررسی های آزمایشگاهی و کلینیکی این دارو را برای سنجش کیفیت و نیز تجاری سازی و تولید انبوه به پژوهشگران دانشگاه ارومیه صادر نماید.

وی افزود: قیمت این دارو در سال گذشته، ۶۰۰ هزار تومان توسط سازمان تامین اجتماعی اعلام شده بود که با بومی‌سازی آن، این قیمت به یک سوم قیمت فعلی (یعنی ۲۰۰ هزار تومان) کاهش می‌یابد و دیگر انحصار آن در اختیار چند کشور خاص نیست که در روزهای تحریم نگران آن باشیم.

تولید و بومی سازی این داروی ارزشمند، حاصل پژوهش «پروفسور نادر نوروزی پسیان» استاد دانشکده شیمی دانشگاه ارومیه و دانشجوی ارشد وی «محمد انور کردی» است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار