جمعه خبر؛ فتنه 98 و فیلتر؛ واژگان محبوب دلواپسان

تهران (پانا) - دلواپسان و افراد نزدیک به اصولگرایان کشورمان این روزها بیش از گذشته با کلیدواژه‌های فیلتر و فتنه سروکار دارند، واژگانی که هردو آن‌ها از قرار در خدمت منافع آنان قرار گرفته است از سوی دیگر نیز چشم پزشک کابینه در روزهای سخت دولت شریک نشد تا سال سخت شیخ اعتدال بهار نشده فرابرسد.

کد مطلب: ۸۸۳۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ فتنه 98 و فیلتر؛ واژگان محبوب دلواپسان

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از 10 رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

هفته گذشته از هشتم تا چهاردهم دی ماه اتفاقات بسیاری رخ داد که برخلاف هفته گذشته چندان تلخ نبود هرچند که نمی‌توان همه آنها را در زمره اخبار خوب به حساب آورد. مسئله فیلتر اینستاگرام دوباره به صدر اخبار برگشت و وزیر بهداشت کابینه را ترک گفت. در این میان تکلیف دو سمت که پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی بدون تصدی مانده بود، مشخص شد.

دلواپسان اینستاگرام

همه چیز از یک اظهارنظر در صداوسیمای رسمی جمهوری اسلامی ایران که بر اساس قانون اساسی قرار است صدای همه طیف‌های مردم باشد، شروع شد. جواد جاویدنیا، معاون فضای مجازی دادستان کل کشور، در برنامه تلویزیونی صراحتا از صدور حکم قضایی برای فیلتر دومین شبکه اجتماعی محبوب ایرانیان یعنی اینستاگرام خبرداد.

او همچنین در اظهارات خود ورود به اینستاگرام را از موجبات به آلودگی به گناه دانست. این مقام مسئول در قوه قضائیه کشورمان همچنین گفت: «ما منتظریم اتخاذ تصمیم جمعی صورت پذیرد و سریع‌تر اینستاگرام که متاسفانه بسیار محتوای خلاف قانون و خلاف اخلاق کشور دارد، تعیین تکلیف شود.»

همین اظهارات به ظاهر ساده در عرض چند ساعت به داغ‌ترین بحث شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر تبدیل شد و موج واکنش‌های کاربران فارسی زبان را به همراه داشت. کاربران یکی پس از دیگری به نقد سیاست فیلترینگ پرداختند و آن را شکست خورده تلقی کردند. محمد جواد آذری‌جهرمی، وزیر دهه شصتی ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از این واکنش‌ها در امان نماند و مطابق انتظار بیشترین نقدها را متوجه خود دید.

سرانجام سکوت وزیر پایان یافت و او در پاسخ به سوال پانا در همین زمینه بیان کرد: «قرار است بعد از فیلتر اینستاگرام اتفاقی رخ دهد؟ فرض کنیم که اکنون اینستاگرام فیلتر شد، اتفاق پس از آن چیست؟ این موضوع را باید برای مردم روشن کنند و از ایجاد دوقطبی موافق فیلتر و مخالف آن در کشور پرهیز کنند.»

او همچنین بیان کرد: «بیایند با مردم صحبت کنند و بگویند ما اختیار داریم و از اختیارمان استفاده کردیم و اینستاگرام را فیلتر کردیم. بیایند و بگویند از فردای فیلتر اینستاگرام چه اتفاقی در کشور، حاکمیت و زندگی مردم رخ خواهد داد. بگویند این اقدام در کاهش جرائم چه تاثیری خواهد داشت. این مسائل را بگویند و به جمع‌بندی منطقی برسند.»

رمضانعلی سبحانی‌فر، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که بر اساس قانون وظیفه فیلتر و رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی را عهده‌دار است، با نقد اظهارات معاون دادستان کل کشور اظهار کرد: «حقیقت آن است که در بین افراد غیرمسئولی که درباره فیلتر اینستاگرام اظهارنظر می‌کنند، افرادی به دنبال ایجاد جایگاه برای خود هستند. این افراد باید توجه داشته باشند که با بیان نظرات شخصی خود درباره این چنین موضوعاتی نه تنها به اعتماد عمومی ضربه وارد می‌کنند بلکه موجبات تشویش افکار عمومی را نیز فراهم می‌کند. کشور در حوزه فضای مجازی دارای تشکیلاتی است که آن تشکیلات بر اساس قانون موظف به اظهارنظر و تصمیم‌گیری در این حوزه است.»

رفیق نیمه‌راه

الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر خبر از استعفای قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در تشریح توئیت خود به پانا گفت: «از منابع مختلف پیگیری کردم که همه آنان مسئله استعفا وزیر بهداشت را تایید کردند. اختلاف با سازمان برنامه و بودجه و رئیس این سازمان و کاهش بودجه طرح تحول سلامت از دلایل استعفا آقای هاشمی محسوب می‌شود.»

او همچنین گفت که وزیر بهداشت حدود دو هفته است که در جلسات هیات دولت شرکت نکرده است. چندی بعد نیز انتشار تصاویر نشست هیات دولت بار دیگر جای خالی وزیر بهداشت را نمایان کرد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری دو روز بعد از این مسئله، استعفای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به صورت رسمی تایید کرد. او همچنین گفت که دولت امیدوار است همکاری قاضی‌زاده هاشمی با دولت ادامه یابد به همین دلیل رئیس‌جمهوری هنوز استعفا وزیر بهداشت را نپذیرفته است.

همان روز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در جمع خبرنگاران در اظهاراتی تند وزیر بهداشت را هدف قرار داد و تاکید کرد که استعفای او به دلیل کاهش بودجه سلامت نیست و این سازمان همواره بودجه این طرح را با توجه به اهمیت بالای آن اختصاص داده است و بدهی‌های فعلی این وزارتخانه ارتباطی به مسئله اختصاص نیافتن بودجه وزارت بهداشت ندارد.

قبل از این مسئله وزیر بهداشت در نشست شورای معاونان این وزارتخانه ضمن خداحافظی با همکاران خود در وزارت بهداشت، اظهار کرد: «این‌ها می‌خواهند دوباره زیرمیزی به عرصه پزشکی بازگردد که این سیاست ما نیست و بهتر است دیگر ادامه همکاری ندهیم.»

در نهایت ظهر روز پنجشنبه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با پذیرش استعفا وزیر بهداشت و درمان، سعید نمکی، معاون نوبخت را به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کرد تا قاضی‌زاده هاشمی در سال سخت بودجه‌ای دولت، روحانی و کابینه را تنها بگذارد.

بدین ترتیب دولت سه ماه فرصت دارد تا وزیر پیشنهادی خود برای تصدی مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برای اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهارستان معرفی کند.

کاسبان واژه

فضای سیاسی ایران بعضا شاهد کاربرد واژگانی است که به سرعت از سوی تریبون‌های رسمی در مقاطعی خاص علیه یک جناح دیگر سیاسی به کار برده می‌شود.

فتنه 98 یکی از همان کلیدواژه‌هایی است که اخیرا از سوی تریبون‌های نماز جمعه، برخی نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی و صفحات مجازی کابران نزدیک به اصولگرایان مورد استفاده قرار می‌گیرد که با انتقادات بسیاری از سوی جناح اصلاح‌طلب کشورمان مواجه شده است.

یکی از این افراد که از تریبونی رسمی پاسخ اظهارات برخی افراد با کلیدواژه 98 را داد، محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است. او در همین زمینه در نطق میان دستور خود در صحن علنی بهارستان اظهار کرد: «برخی جناح‌های سیاسی که پایگاه رای خود را ضعیف می‌بینند، تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای قدرت در نهادهای نظارتی، انتخابات را مهندسی کنند و کسانی که خود را ناکام از جلب آرای مردم می‌بینند با برچسب‌هایی مانند فتنه، متهم کنند.»

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد بهارستان همچنین بیان کرد: «یک سال به انتخابات 98 مانده اما از تریبون‌های نمازجمعه و صداوسیما می‌گویند که شاهد شکل‌گیری فتنه 98 هستیم. از سوی دیگر سخنگوی شورای نگهبان (عباسعلی کدخدایی) اعلام می‌کند که فتنه 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی است. مشخص نیست مقصود از فتنه چیست ولی افرادی که با القاب و برچسب‌ها کاسبی می‌کنند، بدانند که به منافع ملی کشور آسیب می‌زنند.»

بهروز بنیادی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از اظهارات مطرح شده با کلیدواژه فتنه 98 به پانا گفت: «اخیرا برخی از عزیزان مدام از کلمه فتنه 98 استفاده می‌کنند که این نشان می‌دهد دولت‌های در سایه و صاحبان قدرت و ثروت به دنبال اقدامات دیگری هستند تا وحدت را از بین ببرند‌ و به اصطلاح از آب گل‌آلود، ماهی صید کنند.»

نماینده مردم کاشمر در خانه ملت در ادامه نقش تریبون‌های رسمی را در شکل‌گیری وحدت عمومی بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: «کسانی که تریبون رسمی دارند و شناخته‌شده هستند باید بیش از پیش مراقب اظهارات خود باشند. آن‌ها باید در روزهای فعلی که همه تلاش دشمن در جهت شکست اتحاد مردم خلاصه شده است، هوشیار باشند و از بیان اظهارات وحدت‌شکن جلوگیری کنند چراکه در صورت انجام این قبیل اقدامات وحدت‌شکنانه، نخستین فردی که آسیب خواهد دید، خود آنان خواهند بود.»

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «دی ماه سال گذشته را به خاطر بیاورید. در وقایع دی ماه 96 هم دیدیم که جرقه آن اتفاقات و اعتراضات از کجا زده شد و در نهایت آسیب آن اتفاقات به چه افراد و گروه‌هایی وارد شد.»

نماینده اصلاح‌طلب قوه مقننه همچنین خاطرنشان کرد:‌ «سال آینده سال برگزاری انتخابات است و همه ما بارها و بارها شاهد تاکیدات رهبر انقلاب برای حضور پرشور مردم در انتخابات فراهم شدن مقدمات این حضور از سوی مسئولان بوده‌ایم بنابراین به نظرم نباید فضا را به سمت امنیتی شدن پیش ببریم چرا که به‌طور قطع مشکلات کشور بیش از پیش خواهد شد.»

تاوان یک ادعا

یکشنبه یازدهم شهریور ماه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، برای پاسخ به سوالات نادر قاضی‌پور و جواد کریمی قدوسی، نمایندگان اصولگرای ارومیه و مشهد در مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

در جلسه آن روز کریمی قدوسی که دومین سوال را از ظریف بعد از قانع شدن قاضی‌پور مطرح می‌کرد، اقدام به پخش یک مستند چند دقیقه‌ای با نام الماس 521 در صحن علنی علیه عبدالرسول دری‌اصفهانی و سید حسین موسویان کرد.

موضوع به حدی حساس بود که همان روز مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت تاکید کرد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با صدور نامه‌ای محتوای مستند پخش شده از سوی کریمی قدوسی را که در آن اتهاماتی به مسئولان مذاکره‌کننده و وزارت اطلاعات زده شده بود، رد کرده و آن را صحیح ندانسته است.

ظریف آن روز از مجلس شورای اسلامی درخواست جلسه علنی برای پاسخ به اظهارات کریمی قدوسی و موارد مطرح شده در مستند الماس 521 کرد ولی این خواست هرگز محقق نشد.

فردای آن روز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به پخش فیلم علیه ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان واکنش نشان داد و تاکید کرد که تاریخ درباره این مسئله قضاوت خواهد کرد.

از آن روز تاکنون پنج ماه می‌گذرد ولی ادعاهای کریمی قدوسی هرگز پایان نیافت. او در صفحه توئیتر خود ادعاهایی علیه سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، مطرح کرد که اعلام شد وکیل رئیس دولت اصلاحات از او شکایت کرده است ولی دیگر خبری از مفاد این شکایت و چندوچون ماجرا نشد.

علیرضا رحیمی، دبیر اصلاح‌طلب هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در همین زمینه خبر از شکایت رسمی وزارت اطلاعات از کریمی قدوسی درباره مستند دوتابعیتی‌ها داد. او همچنین متذکر شد که دلیل شکایت وزارت اطلاعات افشای اسناد محرمانه و بیان مسائل خلاف واقع از سوی کریمی قدوسی است. بدین ترتیب باید منتظر ماند و دید مراحل این شکایت رسانه‌ای خواهد شد یا خیر ولی به نظر نمی‌رسد این نقطه پایان ادعاهای بدون ارائه سند نماینده اصولگرای مردم مشهد باشد.

استیضاح ممنوع

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دو ماه گذشته استیضاح چهار وزیر را پیگیری می‌کردند. نخستین استیضاح مربوط به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه بود. تکرار طرح استیضاح لغو‌شده سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش دومین استیضاح بود. استیضاح محمود حجتی و منصور غلامی، و زرای جهاد کشاورزی و علوم نیز در رتبه سوم و چهارم قرار گرفته بود که همه آنان لغو و طراحان ناکام ماندند.

در این بین طرح استیضاح حجتی با 75 امضا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد ولی با توجه به درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی و اعلام عزای عمومی توسط هیات دولت به روز دیگری موکول شد که در این بین علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، با طراحان استیضاح نشستی برگزار کرد و سرانجام این استیضاح با پس گرفته شدن تمام امضاهای پای برگه استیضاح لغو شد.

محمود غلامی، وزیر علوم و تحقیقات نیز که مدت‌ها بود به دلیل طرح استیضاح خود به کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی می‌رفت شاهد لغو استیضاح خود با از حد نصاب افتادن نمایندگان درخواست کننده بود.

استیضاح او نیز بیش از 70 امضا داشت که به 8 عدد کاهش یافته است.

یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در همین زمینه به پانا گفت که با توجه به شرایط فعلی کشورمان استیضاح وزرا به دلایل نه‌چندان کارشناسی‌شده امری پسندیده نیست به همین دلیل هماهنگی بین مسئولان رده بالای حکومتی ایجاد شده که فعلا استیضاحی مطرح نشود مگر اینکه مورد بسیار خاصی ایجاد شود.

با این حال نمی‌توان پذیرفت که نمایندگان مجلس استیضاحی را مطرح نکنند بنابراین به نظر می‌رسد که قرار است این این استیضاح‌ها به صحن علنی نرسد یا اگر هم رسید با پادرمیانی رئیس مجلس این موضوع ختم به خیر شود.

ایران - طالبان؛ پشت میز مذاکره

هفته گذشته بود که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در سفری غیرمنتظره راهی افغانستان شد و با چندتن از مقامات امنیتی و سیاسی این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. همان روزها برخی رسانه‌ها در اخباری به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که این سفر به منظور مذاکره با مقامات طالبان صورت گرفته است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی این هفته خود به صورت رسمی آغاز مذاکرات بین ایران و طالبان را تایید کرد.

این دیپلمات ایرانی همچنین خبر از مذاکرات مفصل طالبان با سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان داد.

او همچنین درباره اهداف این مذاکرات گفت: «ایران به عنوان کشوری نقش‌آفرین و مهم در منطقه، پس از مذاکرات با دولت کابل، این علاقمندی را داشت که نقش مهمی را در ایجاد ثبات در افغانستان ایفا کند ولی این به‌مفهوم همسویی و یکسان بودن مواضع با این گروه (طالبان) نیست».

در این بین BBC در خبری اختصاصی به نقل از مقامات طالبان اعلام کرد که هیاتی از آن‌ها پیشتر برای مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی به تهران سفر کرده است.

طالبان گفت‌وگو با تهران برای رسیدن به صلح را دلیل سفر این هیات به تهران اعلام کرد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری کشورمان در همین زمینه تاکید کرد که مذاکرات صورت گرفته بین ایران و طالبان با هماهنگی مقامات و دستگاه‌های مسئول صورت گرفته است.

او همچین متذکر شد: «ما تنها کشوری نیستیم که با طالبان صحبت کرده‌ایم. آمریکایی‌ها و دیگر کشورها نیز با طالبان صحبت کرده‌اند و هدف ما ثبات و امنیت است.»

پیرمحمد ملازهی، تحلیل‌گر مسائل افغانستان در همین زمینه درباره دلایل اعلام رسمی و علنی مذاکرات تهران با طالبان از سوی مقامات بلندپایه ایرانی به پانا می‌گوید: «ایران مذاکره با طالبان را علنی کرده و رسماً تایید کرده است که این مذاکرات در جهت کمک به صلح و ثبات در افغانستان انجام می‌شود ولی در حقیقت نگرانی ایران حذف شدن از معادله افغانستان است و اینکه آمریکا ایران را دور بزند و منافع ملی و امنیتی ایران در این تغییر و تحولی که در افغانستان رخ می‌دهد تامین نشود.»

بی‌سرانجامی یک مکانیسم

مقامات رسمی اروپایی و ایرانی اعلام کرده بودند که مکانیسم ویژه مالی اروپا برای ایران تا پایان سال 2018 میلادی رونمایی خواهد شد ولی سال میلادی پایان یافت و این مهم بازهم محقق نشد تا دوباره گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت مکانیسم ویژه مالی اروپا برای جمهوری اسلامی ایران بالا بگیرد.

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همین زمینه اعلام کرد که تعلل از سوی اروپایی‌هاست و ایران آماده اجرای مکانیسم ویژه مالی اروپا در داخل کشور است و زیر ساخت‌های مورد نیاز آن نیز وجود دارد.

اروپایی‌ها در عرصه سیاست همچنان به توافق هسته‌ای موسوم به برجام پایبندند ولی بر اساس اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان، این مسئله کافی نیست و اروپا باید هزینه و تاوان تصمیم خود را بدهد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی که در پایگاه اطلاع‌رسانی این اتحادیه منتشر شده، تاکید کرد که تلاش قاره سبز برای اجرای مکانیزم ویژه مالی اروپا برای ایران در سال 2019 ادامه خواهد یافت.

او در این یادداشت سخنی از چرایی این تاخیر به میان نمی‌آورد ولی مقامات رسمی در داخل ایران تاکید کرده‌اند که این تاخیر در نتیجه فشارهای ایالات متحده آمریکا بر روی کشورهای عضو این اتحادیه و سنگ‌اندازی‌های آنان با سوء استفاده از توان اقتصادی خود است.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری کشورمان در همین زمینه می‌گوید که ظریف و تیم او با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنند. براساس اظهارات خانم موگرینی باید گفت که اروپایی‌ها نیز به دنبال به سرانجام رساندن SPV هستند ولی باید پذیرفت که فشارهای ایالات متحده آمریکا در این زمینه بسیار زیاد است و همین مسئله باعث ایجاد تاخیر در رونمایی از مکانیزم ویژه مالی اروپا شده است.

او همچنین دربخش دیگری از اظهارات خود متذکر شد که روابط تهران با اتحادیه اروپا به مکانیزم ویژه مالی آن‌ها برای ایران ختم نمی‌شود و در وضع فعلی که آمریکا فشارهای زیادی به کشورمان وارد می‌کند، رابطه تهران و قاره سبز می‌تواند منافع ایران را تامین کند.

کربلای4؛ 32 سال بعد

«عملیات کربلای 4 برای فریب دشمن انجام شد.» همین یک جمله از توئیت محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان کافی بود تا 2 روز تمام جو شبکه اجتماعی توئیتر تمام و کمال علیه او شود.

انبوهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به فریب خواندن بزرگترین شکست کشورمان در جنگ تحمیلی 8 ساله با رژیم بعث عراق واکنش نشان دادند به طوریکه پای مسئولان رده بالای کشور نیز به این مسئله بازشد.

کاربران خاطرات آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی از این عملیات را مرور کردند و محسن رضایی را هدف اصلی حملات خود قراردادند به طوریکه کاربران موسوم به ارزشی و اصولگرای این شبکه اجتماعی نیز اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان را غلط و نادرست توصیف کردند.

مردم سوال داشتند که اگر این عملیات فریب بود، تکلیف خون 175 غواص دست بسته‌ای که چندسال قبل به کشور بازگشتند چیست؟ تکلیف مادران و پدران شهدایی که بعد از 32 سال خبری از پیکر فرزند خود ندارند، چیست؟ مردم می‌پرسیدند و پاسخی جز سکوت نمی‌یافتند.

سرانجام محسن رضایی بعد از دو روز که زیر بار شدیدترین فشارهای از سوی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت در مقابل دوربین زنده برنامه حالا خورشید شبکه سوم سیما حاضر شد و رسما اظهارات خود را پس گرفت.

او در این برنامه تلویزیونی بعد از آنکه دقایقی را بغض و اشک پشت سر گذاشت تاکید کرد که اگر دوباره قرار باشد آن توئیت را بنویسد، خواهد نوشت که عملیات کربلای 4 فریب نبود ولی برای دشمن به فریب تبدیل شد تا عملیات کربلای 5 به پیروزی برسد.

سردار قاسم سلیمانی نیز به صورت تلفنی با این برنامه در تماس بود تاکید کرد که عملیات کربلای 4 فرعی یا فریب نبوده ولی بعد از اجرای عملیات کربلای 5 از همان نقطه، دشمن تصور کرد که این عملیات برای فریب صورت گرفته است.

فضای توئیتر به صورت کلی برای پرسش و پاسخ و تعامل بین مسئولان و مردم و کاربران مختلف طراحی شده است و امکان بستن اعلام نظر سایر کاربران وجود ندارد؛ این وضع باعث شد 3 هزار و 980 نفر از محسن رضایی به صورت مستقیم انتقاد کنند.

نکته جالب اینجاست که درس این اقدام برای فرمانده دیروز و دکتر امروز، بر اساس اظهارنظرش در برنامه حالا خورشید، این است که دیگر در توئیتر از جنگ ننویسد. موضوعی که با انتقاد دوباره کاربران این شبکه اجتماعی همراه شد چراکه آنان خواستار گفت‌وگوی بی‌پرده با مسئولان هستند.

چهارمین مصلح

مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان با فرمان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در تاریخ هفدهم آبان ماه سال 66 تشکیل شد و بعد از بازنگری سال 68 در قانون اساسی از جایگاه ویژه‌ای برخودار شد.

مقام معظم رهبری حدفاصل سال‌های 66 تا 68 با حکم امام(ره) ریاست این مجمع را برعهده داشتند و بعد از ایشان این مسئولیت به آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی واگذار شد.

هاشمی رفسنجانی از سال 68 تا 95 برصندلی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان تکیه زده بود تا اینکه در نوزدهم دی ماه سال 95 دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی، سومین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان بود. او بیشتر دوران ریاست خود بر مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان را با بیماری پشت سرگذاشت و ریاست جلسات به جای او برعهده افرادی چون محسن رضایی، آیت‌الله جنتی و آیت‌الله موحدی کرمانی بود.

بعد از درگذشت آیت‌الله شاهرودی گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان بالا گرفت. حسن روحانی، احمد جنتی، محسن رضایی، آملی لاریجانی و موحدی کرمانی از جمله افرادی بودند که به عنوان شانس‌هاس ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نامشان رسانه‌ای شده بود تا اینکه رهبر انقلاب عصر روز یکشنبه مورخ نهم دی ماه طی حکمی آیت‌الله آملی لاریجانی را به عنوان رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان انتخاب کرد.

آملی لاریجانی هم‌اکنون ریاست قوه‌قضائیه کشورمان را عهده‌دار است ولی به نظر می‌رسد با پایان دومین پنج سال حضورش در این قوه در تیرماه سال 98، به صورت کامل به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود و ریاست این قوه را به فرد دیگری واگذار کند.

در بخشی از حکم رهبر انقلاب برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان آمده است: «با عنایت به اهمیت مسئولیت‌ها در مجمع و شورای نگهبان انتظار می‌رود در فرصت زمانی مناسب، با تنسیق امور در قوه قضائیه، در مسئولیت‌های خطیر یادشده مُتَمحّض گردید.»

حکم هتاکی

هفته گذشته بعد از جنجال‌های فراوان هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی حکم خود درباره محمدباسط درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی، را اعلام کرد. بر اساس این حکم نماینده سراوان به علت برخورد «ناشایست» خود با مامور گمرک به کسر از حقوق برای «چندماه» و «درج در پرونده» محکوم شد.

این حکم نیز با جنجال‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. کاربران فارسی زبان از عدم پیگیری مسئله سرقت علمی این نماینده که خود او آن را تایید و بابتش از استاد آلمانی عذرخواهی کرد و قصور را به گردن یک دانشجو انداخت، گلایه داشتند.

با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد این مسئله و حکم خط پایان جنجال‌های نماینده مردم سراوان باشد و باید دید در روزهای آینده سرنوشت او در شبکه‌های اجتماعی چه خواهد شد.

نکته جالب اینجاست که در جریان بررسی موضوع نماینده سراوان ناکارآمدی آیین‌نامه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بیش از پیش نمایان شد. علیرضا رحیمی، دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از این به پانا گفته بود که اکثریت مجلس و اعضا هیات رئیسه موافق اصلاح آیین‌نامه این هیات هستند بنابراین باید دید بهارستان اقدام به اصلاح آیین‌نامه این هیات خواهد کرد یا خیر.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار