جامعه‌شناس در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

پیامدهای فیلترکردن شبکه‌ های اجتماعی چیست

مهاجری: تصمیم‌گیرندگان حداقل برای تصمیم‌های خود پیامدسنجی کنند

تهران (پانا) - اصغر مهاجری، جامعه‌شناس و پژوهشگر مسایل اجتماعی درباره احتمال فیلتر شدن شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌گوید تصمیم‌گیران این حوزه، هزینه‌های اینگونه تصمیم‌ها را از جیب بیت‌المال می‌پردازند و چنانچه در اقدامات خود به پیوست اجتماعی و فرهنگی توجه نکنند جامعه از لحاظ روحی و روانی متضرر می‌شود.

کد مطلب: ۸۸۳۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
پیامدهای فیلترکردن شبکه‌ های اجتماعی چیست

این جامعه‌شناس با اشاره به ضرورت استفاده از وسایل ارتباطی در جامعه گفت: در تاریخ کشور اگر به حوزه ارتباطات بنگریم، مشاهده می‌کنیم که دوره‌ای از رژیم گذشته حتی داشتن رادیو سخت بوده و استفاده از آن تابع بخشنامه‌ها و قوانین بوده است و اکنون اگر بگوییم که آن ایام اوضاع اینگونه بوده است همه می‌خندند و باورشان نمی‌شود. در ایامی نیز استفاده از ویدئو جرم بود و بعدها استفاده از آن تسهیل شد.

مهاجری با بیان اینکه در دنیای ارتباطات به‌ویژه دنیای ارتباطات شبکه‌ای مسیری است که بستن آن جزو محالات است، گفت: تلاشی که در این راستا برای مسدود شدن شبکه‌های ارتباطی برخلاف خواسته عموم انجام می‌شود، فقط برای جامعه هزینه ایجاد می‌کند. هر موردی را در حوزه‌های ارتباطی نگاه کنیم که برخلاف خواسته مردم قدم برداشته‌ایم در مجموع هزینه کردن از جیب بیت المال بوده است.

او خاطرنشان کرد: اگر برخی دوستان تصمیم‌گیرنده در حوزه ارتباطات، هزینه‌ این تصمیم‌ها را از جیب خودشان می‌دادند، این تصمیم‌ها را نمی‌گرفتند اما چون هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت شده است منجر به تصمیم‌گیری‌هایی شده که آن را می‌بینیم. از این تصمیم‌ها فقط پرداخت هزینهآن از جیب مردم باقی مانده است وگرنه ابزار ارتباطاتی مسیرشان را ادامه می‌دهند.

این جامعه‌شناس با تأکید بر ضرورت پیامدسنجی برای مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی گفت: توصیه ما به تصمیم‌گیرندگان این است که حداقل برای تصمیم‌های خود پیامدسنجی کنند و تغییرات اجتماعی و فرهنگی را ارزیابی کنند. اگر اینگونه اقدامات دارای پیوست اجتماعی و فرهنگی باشد به طور حتم مشخص می‌شود که چه پیامدهای منفی یا مثبتی برای جامعه دارد.

وی تصریح کرد: اگر تصمیم‌گیرندگان در اقدامات خود به پیوست اجتماعی و فرهنگی توجه نکنند جامعه از لحاظ روحی و روانی متضرر می‌شود و جامعه راهکارهای جدیدی از جمله استفاده از فیلترشکن‌ها برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی پیدا خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار