کمردرد موجب مرگ زودرس در زنان می شود

تهران (پانا) - طبق یک مطالعه جدید در آمریکا، دردهای مزمن کمر خطر مرگ زودرس را در میان زنان بیش از مردان افزایش می دهد.این مطالعه توسط گروهی از محققان در مرکز پزشکی بوستون در مساچوست آمریکا انجام شده و یافته های آن در مجله پزشکی عمومی این کشور منتشر شده است.

کد مطلب: ۸۸۳۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد
کمردرد موجب مرگ زودرس در زنان می شود

به گزارش خبرگزاری آناتولی، یک نظرسنجی در ایالات متحده آمریکا نشان داد که میزان بروز دردهای مزمن کمر در 14 سال بین سالهای 1992 تا 2006، دو برابر شده و میزان آن در میان زنان بیشتر از مردان است. کمردرد ممکن است حاد یا مزمن باشد که درد حاد از چند روز تا دوهفته ادامه مییابد و معمولا خود به خود ناپدید میشود.

بر اساس این مطالعه، حدود 20 درصد از افراد مبتلا به کمردرد شدید، دچار دردهای مزمن هستند که به مدت 3 ماه یا بیشتر ادامه مییابد که ممکن است به دلیل عواملی نظیر پوکی استخوان یا سرطان باشد.

برای بررسی میزان کمردر در میان زنان، 8000 زن 40 تا 80 ساله به مدت 14 سال مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان میزان بروز کمردرد در میان شرکت کنندگان و همچنین تاثیر درد بر فعالیتهای روزانه را اندازهگیری کردند و به این نتیجه رسیدند که این درد مانع از انجام کارهایی نظیر راه رفتن، آماده کردن غذا و حرکات روزمره شده و در نهایت منجر به معلولیت میشود.

در طی دوره این آزمایش 14 ساله، حدود 50 درصد از شرکت کنندگان فوت کردند و نسبت فوت افراد مبتلا به کمردرد 65 درصد و افراد سالم 54 درصد است.

یافته ها نشان میدهد که میان درد مزمن کمر و مرگ زودرس در زنان ارتباطی قوی وجود دارد. علی رغم اینکه دلیل اصلی این ارتباط هنوز مشخص نیست، محققان بر این باورند که سایر دردها و مشکلات ناشی از کمردرد نیز میتواند باعث مرگ و میر شود.

دکتر اریک روزین، مسئول این گروه پژوهشی، میگوید: این پژوهش برای اولین بار برای بررسی میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به کمردرد انجام شده که امکان تجزیه و تحلیل درد کمری را که در طول زمان ادامه داشته و منجر به میزانی از ناتوانی شده است را فراهم میکند.

وی افزود: کمردرد به صورت مستقیم بر فعالیت روزانه افراد سالخورده تاثیر میگذارد و موجب ناتوانی در انجام کارهای روزانه، افزایش وزن یا پیشرفت بیماریهای مزمن دیگر مانند امراض قلبی و آلزایمر و در نهایت منجر به مرگ زودرس میشود.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، کمردرد در کشورهای کم درآمد یا متوسط بر 35.1 درصد جمعیت تاثیر میگذارد و 6.9 درصد آن به کمردرد مزمن تبدیل میشود.

پژوهشهای قبلی نشان داده که حدود 80 درصد از آمریکاییها در طول زندگی خود از کمردرد رنج می برند و یک سوم بزرگسالان میگویند کمردرد گاهی بر عملکرد روزانه آنها تاثیر میگذارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار