مدرسه سیار جوان مراکشی دانش را به مناطق محروم می برد

تهران (پانا) - اگر انسان مقداری سرمایه داشته باشد می تواند به پروژه‌ای کوچکی با سود معین فکر کند اما انتخاب و به ثمر رساندن پروژه‌ای در آموزش و پرورش انتخابی دشوار است که همه مردم از عهده آن بر نمی‌آیند.

کد مطلب: ۸۸۳۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه سیار جوان مراکشی  دانش را به مناطق محروم می برد

اما این انتخاب شریف حمیدی، جوان مراکشی، و بنیان‌گذار موسسه «آموزش و پرورش 4.0» بود که فرصت دوباره‌ای برای یادگیری به دانش‌آموزان در مناطق محروم و حاشیه‌نشین در روستاهای دوردست مراکش، پناهندگان و قربانیان جنگ و نژادپرستی در ایلات متحده و سایر کشورهای جهان ببخشد.

به گزارش الجزیره، حمیدی درباره علت انتخاب این حوزه آموزشی گفت: من به عنوان مشاور در بانک سرمایه‌گذاری مراکش و سایر بانک‌ها کار کرده ام اما از دوران کودکی علاقه بسیار زیادی به آموزش و پرورش داشتم و بیشتر اعضای خانواده‌ام نیز در این حوزه مشغول به کار بودند. پدرم استاد دانشگاه بود و من با این انگیزه و علاقه بزرگ شدم.

وی افزود: هنگامی که به عنوان تحلیلگر سیاست سرمایه‌گذاری در بانک سرمایه‌گذاری مراکش کار می کردم، با مشتریانی مواجه شدم که بسیار علاقه‌مند به تحصیل بودند و می‌خواستند در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنند....در این دوره تمایل به تاسیس یک بنیاد شخصی در زمینه آموزش مرا رها نکرد. می‌خواستم موسسه‌ای برای بهبود وضعیت معلمان و استادان در مراکش داشته باشم.

همسری که الهام‌بخش شد

این ایده در ذهن شریف حمیدی سرگردان بود و راهکاری برای تحقق آن به ذهنش نمی‌رسید تا اینکه با همسر آینده‌اش، نایدا کاراداس، شهروند آمریکایی اهل بوسنی و کارشناس آموزش و پرورش آشنا شد. حمیدی درباره همسرش می‌گوید: او سرگذشتی الهام‌بخش دارد و با وجود اینکه نایدا از خانواده‌ای متمول است، به دلیل جنگ چهار سال از مدرسه دور ماند و چون در برهه‌ای از زمان از تحصیل محروم مانده، علاقه بسیار زیادی به تحصیل دارد.

او ادامه می دهد: داستان زندگی همسرم تا جایی الهام‌بخش بود که ایده ایجاد «مرکز آموزشی 4.0» را در ذهن من ایجاد کرد؛ بنیادی اجتماعی و پایبند به ادغام تکنولوژی در آموزش با هدف آماده‌سازی جوانان برای مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم.

حمیدی در ادامه افزود: ما درحال توسعه برنامه‌ها و فناوری‌های پیشرفته با استفاده از هوش مصنوعی هستیم که هدف اصلی آنها بهبود مهارت‌های شناختی پایه، نوآوری و آموزش و یادگیری در اوضاع بحرانی است. اولویت ما در این برنامه که از سال 2016 آغاز شده، دانش‌آموزان ساکن آفریقا و خاورمیانه هستند که نمی‌توانند فرصت خوبی برای تحصیل داشته باشند.

ایجاد مدرسه سیار

یکی از ابتکارات حمیدی ایجاد اولین خودروی آموزشی یا «مدرسه متحرک» است. وی درباره این طرح می گوید: من به همراه دو تیم سیار به روستاهای دورافتاده و مناطق کوهستانی دور از دسترس سفر می‌کنیم و در خلال این سفرها به ارائه دوره‌های سریع و کوتاه آموزشی ریاضی (حساب و هندسه) و آموزش ملی می پردازیم.

وی افزود: هدف از این برنامه پر کردن شکاف‌های یادگیری در ریاضیات از طریق تکنیک‌های ساده، آسان و خلاقانه است؛ زیرا هزینه‌های آموزش بسیار زیاد است و ما در تلاش هستیم تا با استفاده از تکنولوژی این هزینه‌ها را کاهش دهیم. شیوه کار اینگونه است که ما به روستاهای فقیرتر می‌رویم و با برگزاری آزمون‌هایی سطح علمی واقعی دانش‌آموزان را به دست می‌آوریم. سپس برنامه‌های آموزشی‌مان را با سطح علمی آنان سازگار و به مدت دو هفته با آنان تمرین می‌کنیم. خدا را شکر تاکنون به نتایج مثبتی دست پیده کرده‌ایم.

حمیدی در ادامه خاطرنشان کرد: فهمیدیم که مدارس سیار بسیار موثر است و موجب تغییراتی در زندگی دانش‌آموزان می‌شود. در طی این مدت به روستاهای شهرهای فاس، مکناس، صفرو و شمال و شمال شرق مراکش سفر کردیم و اکنون در حال آماده شدن برای رفتن به جنوب مراکش هستیم. همچنین این پروژه را در سایر نقاط جهان مانند ایالات متحده با کودکان پناهجویان، سرخپوستان و در بعضی از شهرهای مکزیک اجرا کرده‌ایم.

صبر کلید درهای بسته است

بیشترین سوالی که داوطلبان آموزش به کودکان با آن مواجه می‌شوند از سوی خانواده‌های دانش‌آموزان است که می‌پرسند: چرا می خواهید به کودکان ما آموزش دهید؟

حمیدی در این باره می‌گوید: این خدمات به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود و خواسته اصلی هر پدر و مادری آموزش فرزندانشان است و ما این مراحل آموزشی را به طور کامل به آنان توضیح می‌دهیم. پس از این توضیحات و با توجه به اینکه ساکنان این مناطق به مهمان‌نوازی مشهورند، در قبال آموزش فرزندانشان، از ما در خانه‌هایشان پذیرایی می کنند.

وی در ادامه افزود: ما برنامه‌ها و آموزش‌های ویژه‌ای به والدین نیز ارائه می‌دهیم. والدین را برای تمرین با فرزندانشان آماده می‌کنیم چون بسیاری از این مناطق زمین‌های کشاورزی است و شغل بیشتر ساکنان کشاورزی است، به آنان چگونگی کنترل هزینه‌ها، سرمایه‌گذاری، صرفه‌جویی و مهارت‌های زندگی را آموزش می‌دهیم.

هر ابتکار اجتماعی و آموزشی در هنگام برخورد با والدین این دانش‌آموزان، در هر نقطه جهان، به ویژه در مناطق فقیر و حاشیه‌نشین باید با صبر و تعامل همراه باشد.

کتابخانه‌ای برای همه کشور

در این طرح، ابتکار دیگری با عنوان «کتابخانه مراکش» به اجرا درآمده که ده شهر بزرگ مراکش از شمال تا جنوب این کشور را در برمی‌گیرد. هدف اصلی از این کار جذب و متحد کردن جوانان مراکشی برای یک هدف واحد یا همان تشویق کودکان مراکشی در منطاق دور افتاده به کتابخوانی است. این هدف با جمع آوری و اهدای کتاب به صورت جمعی و دعوت از هنرمندان، شخصیت‌های شناخته‌شده و فوتبالیست‌ها به خواندن این کتاب‌ها به همراه کودکان محقق شده است.

دو کتابخانه در ماه ژوئن در مناطق صفرو تاسیس شد که هرکدام از آن‌ها حاوی 800 کتاب بودند. حمیدی در این باره می گوید: ممکن است هر کسی با هر شغلی داوطلب همراهی با ما شود، ما تست‌هایی برای داوطلبان و آموزش‌هایی برایشان درن ظر می گیریم تا بتوانند به فلسفه آموزشی ما جامه عمل بپوشانند. هرکسی می تواند از صفحه رسمی ما در فیسبوک با ما در ارتباط باشد.

نامزد جایزه جهانی معلم

این ابتکار شریف حمیدی موجب شده است تا او به عنوان نامزد جایزه جهانی معلمان در سال 2019 که از سوی بنیاد فارکی اهدا می‌شود، به دلیل تغییر در زندگی از طریق آموزش، انتخاب شود. این انتخاب تنها دو سال پس از تاسیس این موسسه اتفاق افتاده است.

جایزه جهانی معلمان جایزه‌ای با ارزش یک میلیون دلار است که برنده آن در ماه مارس در دوبی اعلام خواهد شد. در سال‌های گذشته تعدادی از معلمان عرب موفق شدند تا در لیست نهایی این جایزه قرار گیرند. در سال 2016 معلمی فلسطینی به نام « حنان الحروب» به دلیل خلاقیت در زمینه کاهش خشونت از طریق یادگیری با بازی، نامزد دریافت این جایزه شد. او توانسته بود با این روش میزان قابل توجهی از خشونت را در رفتارها کاهش دهد.

در سال 2017 نیز معلمی اردنی به نام «سمر نزال» به دلیل آموزش رباتیک و فیزیک به شکل گسترده برای دختران سوری و پناهندگان فلسطینی در مدرسه آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در اربد، در این لیست قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار