مدیر کل آموزش و پرورش کردستان : اولویت اول در اختصاص اعتبارات تخریب و بازسازی مدارس فرسوده استان باشد

سنندج(پانا)-مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در تشریح وضعیت مدارس استان گفت: در اختصاص اعتبارات باید اولویت اول تخریب و بازسازی مدارس فرسوده و پر خطر باشد .

کد مطلب: ۸۸۲۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان :  اولویت اول در اختصاص اعتبارات تخریب و بازسازی مدارس فرسوده استان باشد

رشید قربانی مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان در نشست شورای آموزش و پرورش استان که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، با ارائه گزارشی از وضعیت ساختمانهای آموزشی و غیر آموزشی، با بیان اینکه آموزش و پرورش مسئول ساخت و ساز و تامین اعتبار برای احداث مدارس نیست، گفت: این مسئولیت به عهده اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان است و در سطح شهرستانها نیز اعتبارات از طریق کمیته برنامه ریزی با تشخیص فرمانداران، بخشی برای ساخت مدارس اختصاص می یابد.

قربانی گزارشی از وضعیت آموزش و پرورش استان ارائه کرد و گفت: در سال تحصیلی 98-97 تعداد 302 هزار و 166 دانش آموز در سه هزار و 500 مدرسه و 14 هزار و 967 کلاس درس مشغول تحصیل هستند و 23 هزار و 416 نفر نیروی انسانی در بخش صف و ستاد در 16 منطقه آموزشی ارائه خدمت می کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان در ادامه گزارش پروژه های آماده افتتاح استان را تشریح کرد و گفت: تعداد 9 پروژه آموزشی با 57 کلاس درس آماده بهره برداری است که برای احداث این واحد های آموزشی مبلغ هشت میلیارد و 170 میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و خیرین هزینه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گزارشی از وضعیت کلی ساختمانهای آموزشی و غیر آموزشی استان ارائه کرد و با بیان اینکه در سطح استان سه هزار و 787 ساختمان آموزشی و غیر آموزشی وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد یک هزار و 224 ساختمان غیر استاندارد،تعداد یک هزار و 189 ساختمان نیاز به مقام سازی، تعداد 237 ساختمان آموزشی پر خطر و و تعداد یک هزار و 137 ساختمان نیز دارای وضعیت مطلوب است.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به ضرورت تخریب و بازسازی مدارس پر خطر، گفت: در اختصاص اعتبارات باید عمده تخصیص ها به سمت 237 پروژه تخریبی سوق داده شود تا این مدارس در اسرع وقت، تخریب و بازسازی شود.

قربانی سپس به وضعیت پروژه های نیمه تمام استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه تعداد 135 پروژه نیمه تمام در کردستان وجود داردکه شش مورد آن راکد است، اظهارداشت: برای تکمیل و تحویل 128 پروژه دولتی و 13 پروژه مشارکتی به 248 میلیارد تومان اعتبار نیاز است .

وی در ادامه نشست گزارشی از وضعیت سیستم گرمایشی مدارس استان نیز ارائه کرد و گفت: در حال حاضر تعداد 528 کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی پکیج، شوفاژ و خط لوله گاز می باشد که به وسیله بخاری نفتی استاندارد دایر است و لازم است اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان نسبت به استاندارد سازی سیستم گرمایشی این مدارس و کلاس ها در اسرع وقت اقدام کند.

مدیر کل آموزش و پرورش سپس به تشریح درخواست ها و مصوبات پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت و اقدام عاجل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در تخصیص اعتبارات جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام، تکمیل و تحویل پروژه های نیمه تمام آموزشی تا بهمن ماه 98 توسط نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، نوسازی و جایگزینی 237 مدرسه تخریبی با برآورد هزینه ای بالغ بر 400 میلیارد تومان را خواستار شد .

وی هم چنین افزود: مدیریت و ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق تابعه استان نیز وظیفه دارند در مناطق روستایی با همیاری و همکاری بخشداران، شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران، ضمن شناسایی نقاط آسیب زا، همت نموده و بدون تعطیل کردن فرآیند آموزش، دانش آموزان در منازل مسکونی، مساجد و اماکن مورد اطمینان استقرار داده شوند.

قربانی یادآور شد: در مدارس شهری نیز ضمن رعایت موارد احتیاطی باید ترتیبی اتخاذ گردد تا در سال تحصیلی جاری و آینده این نوع مدارس پر خطر تعطیل و در نوبت دوم سایر مدارس سازمان یابند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان در ادامه تصریح کرد: در موارد اجتناب ناپذیر باید با تایید مدیر و رییس آموزش و پرورش شهرستان، ناحیه و منطقه، بخشدار و رییس شورای اسلامی روستا که هیچ مکانی برای جایگزینی وجود ندارد، لیست مدارس مورد نظر تهیه و با تایید استاندار محترم به نوسازی مدارس کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ شود تا برای سال 98 اعتبار لازم برای احداث پیش بینی شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه در خصوص مدارس شهری نیز که هیچ امکانی برای دو نوبته کردن آنها وجود ندارد با تایید مدیر و رییس آموزش و پرروش شهرستان، ناحیه و منطقه و فرماندار اقدام مشابه جهت ارائه به استانداری و ابلاغ به مبادی ذیربط صورت گیرد.

قربانی افزود: ضرورت دارد مجمع خیرین مدرسه ساز استان با همکاری اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز تلاش خود را جهت هماهنگی با مجمع خیرین کشور بکار گرفته تا با دعوت از خیرین کشور در یک همایش استانی همانند استان سیستان و بلوچستان که در سال 95 برگزار شد اقدام مشابه جهت جلب مشارکت و کمک خیرین و رفع مشکلات موجود به عمل آورده به نحوی که این نشست حداکثر تا پایان خرداد ماه 98 عملیاتی شود .

وی خاتمه اظهارداشت: با عنایت به اینکه تعدادی از مدارس استان با تعمیرات جزیی رفع خطر می شوند، درخواست می شود از محل اعتبارات موجود سال 97 علاوه بر اعتبار تخصیص استانی مبلغ دو و نیم میلیارد تومان به این منظور و حداقل 10 میلیارد تومان نیز جهت رفع خطرات فعلی مدارس توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تامین شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار