مشارکت دانش‌­آموزان هفت کشور جهان در سومین دوره مسابقه دانش­‌آموزی نور

تهران (پانا) - فراخوان مسابقه دانش‌آموزی نور، گرامیداشت ابن‌­رزاز جزری با مشارکت بیش از پنج ­هزار دانش‌آموز از هفت کشور جهان و تولید و ارسال هزار و هفتصد فیلم کوتاه پایان یافت و در مراسمی از منتخبان این مسابقه تجلیل خواهد شد.

کد مطلب: ۸۸۲۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد
مشارکت دانش‌­آموزان هفت کشور جهان در سومین دوره مسابقه دانش­‌آموزی نور

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، در این دوره از مسابقه، دانش‌آموزان در یک فرصت 9 ماهه باید آثار و آزمایش‌های علمی خود را تا پایان شهریور به دبیرخانه مسابقه دانش‌­آموزی نور ارسال می­‌کردند. در این مدت پنج ­هزار و 122 دانش‌آموز در قالب 2 هزار و 183 گروه ثبت‌­نام کردند و هزار و 733 فیلم به سایت دبیرخانه ارسال شد.

بعد از اتمام فراخوان شرکت در مسابقه دانش‌­آموزی نور گرامی‌داشت ابن‌­رزاز جزری، آثار دریافتی برای ارزیابی به تیم داوران انتقال پیدا کرد. داوران مسابقه دانش‌­آموزی نور را، مربیان و معلمان باسابقه از نهادهای مختلف دانش‌آموزی تشکیل می‌دهند.

این دوره از مسابقه دانش­‌آموزی نور، شاهد مشارکت چشم‌گیر دانش‌­آموزان جهان اسلام از کشورهای عراق، تانزانیا، تونس، پاکستان، افغانستان، ترکیه و ایران بود و بعد از اتمام داوری، اسامی منتخبان در پایگاه اینترنتی مسابقه، اطلاع‌­رسانی خواهد شد.

مسابقه دانش‌آموزی نور به عنوان یکی از رویدادهای بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در حوزه دانش‌آموزی هر سال یکبار برگزار می‌شود که هدف از برگزاری آن، ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افق‌های نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان است.

مسابقه دانش‌آموزی نور که هر ساله به نام و بزرگداشت یکی از دانشمندان بزرگ جهان اسلام برگزار می‌‌شود، در دوره نخست خود با عنوان «مسابقه دانش‌­آموزی نور؛گرامیداشت ابن‌­هیثم» به مناسبت هزارمین سال انتشار کتاب المناظر ابن‌هیثم، ریاضی‌­­دان و فیزیک­‌دان شهیر جهان اسلام و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان برگزار شد. موضوع این دوره از مسابقه که مباحث نور و کاربردهای آن بود، مشارکت بیش از چهارهزار دانش‌آموز در سراسر کشور را با ارسال 1650 فیلم ثبت کرد و از صاحبان 200 اثر برگزیده، تقدیر شد.

مسابقه دانش‌آموزی نور در سال دوم برگزاری خود‌، گرامی‌داشت پروفسور جکی­یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 نام گرفت. این دوره از مسابقه در تمامی حوزه‌های علمی همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، نجوم و یا ترکیبی از علوم مختلف بود که در نهایت بیش از پنج هزار دانش‌آموز، دو هزار فیلم از آزمایش‌های علمی خود را ارسال کردند و در آیین پایانی آن نیز از 100 گروه دانش‌آموزی منتخب، تقدیر شد.

دور سوم مسابقه دانش­‌آموزی نور به نام و بزرگداشت ابن­‌رزاز جَزَری در دو بخش مدارس و پژوهش‌سراها در حوزه رباتیک برگزار شد که الجزری از موثرترین دانشمندان در علم رباتیک و بدون شک بنیان­گذار مکانیزم‌های مکانیکی در جهان بوده است که فراخوان این دور از مسابقه از ابتدای دی­ سال گذشته منتشر شد و شهریور سال جاری پایان یافت. موضوع این دوره از مسابقه، ساخت فیلم­‌های علمی کوتاه یک دقیقه­‌ای از سوی دانش‌­آموزان با موضوع ساخت ساز و کارهای (مکانیزم­‌های) حرکتی و آزمایش­‌هایی در مباحث مختلف مکانیک بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار