پخش جام ملت‌های آسیا در سینماها و حقوق پرداخت‌نشده فیلم‌ها از جام جهانی

تهران (پانا) - نمایش مسابقات مهم فوتبال در سینماهای کشور ایده جذابی است که هم به عنوان یک فعالیت مفرح جمعی می‌تواند در افزایش شادی عمومی نقشی موثر ایفا کند و هم در این وانفسای خلوت سالن‌های سینما و ورشکستگی سینماداران به رونق سینماهای کشور کمک کند.

کد مطلب: ۸۸۲۸۸۳
لینک کوتاه کپی شد
پخش  جام ملت‌های آسیا در سینماها و حقوق پرداخت‌نشده فیلم‌ها از جام جهانی

اما تجربه جام جهانی اخیر نشان داد لزوما هر ایده خوب نمی‌تواند از همان آغازِ راه نتایج راضی‌کننده‌ای به دنبال داشته باشد. پرداخت نشدن سهم بعضی از تهیه‌کنندگانی که زمان اکران فیلم‌هایشان به پخش مسابقات جام جهانی فوتبال روسیه اختصاص داده شده بود، گواهی بر این مدعاست.

با نزدیک شدن به هفدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا با حضور تیم ملی ایران که از هفته آینده یعنی از ۱۵ دی‌ماه آغاز می‌شود و تا ۱۲ بهمن ماه در امارات ادامه پیدا خواهد کرد، بار دیگر موضوع پخش مسابقات مهم فوتبال در سینماها اظهارنظرهای موافق و مخالفی را برانگیخت.

دعوای سینماداران و صاحبان فیلم‌ها

محمدقاسم اشرفی، رئیس انجمن سینماداران کشور، پخش فوتبال را راهی برای جبران افت فروش فیلم‌ها عنوان کرد و گفت « از درآمد حاصل از نمایش مسابقات فوتبال سهم صاحبان فیلم‌ها و پخش‌کنندگان پرداخت می‌شود و در عوض نمایش فوتبال به آنها سانس اضافه تعلق خواهد گرفت.»

از طرف دیگر سیدضیاء هاشمی، دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران، با اشاره به سرانجام پیگیری‌ها بابت پرداخت هزینه بلیت‌فروشی سینماها برای اکران مسابقات جام جهانی روسیه و دیگر مسابقات فوتبال طی ماه‌های گذشته به صاحبان فیلم‌های در حال اکران گفت: «مساله این است که سینماداران تصمیم به پرداخت این پول ندارند و کمیته انضباطی نیز ضمانت اجرایی برای اینکه بتواند وارد عمل شود و سینمادار را مجاب به پرداخت هزینه نمایش فوتبال کند، ندارد.»

هاشمی افزود: «تا امروز تعدادی سینما از جمله مگامال، کورش، پردیس آزادی، زندگی، چهارسو مبالغ مورد نظر خود را پرداخت کرده اند و دیگر سینماها از این امر سرباز زده اند و تصور می‌کنم نه تنها مبالغ نمایش جام جهانی را نمی پردازند، حق نمایش فوتبال آسیا (پرسپولیس) هم قرار نیست پرداخت کنند.»

غلامرضا فرجی، سخنگوی کارگروه اکران پرداخت نشدن سهم صاحبان آثار از نمایش مسابقات فوتبال گفت: «ما بارها گفته‌ایم که تعدادی از سینماها حقوقی هستند و برخی حقیقی. سینماهای حقوقی نیاز به مجوز دارند یعنی باید بر اساس بررسی‌هایی که حسابرس انجام می‌دهد و نامه‌ای که وزارتخانه به آنها ابلاغ می‌کند این سهم را بر اساس مستندات و قاعده‌ای تعریف شده پرداخت کنند. ما نمی‌توانیم به یک سینمادار حقوقی بگوییم که فلان مقدار پول را به فلان حساب پرداخت کند. بنابراین تقصیر سینماداران نیست و خواسته انجمن هم چیز غیر منطقی‌ای نیست زیرا هنوز نامه‌ای از طرف وزارتخانه ابلاغ نشده است. ما چندین بار خدمت آقای هاشمی و خانه سینما گفته‌ایم که ماجرا از این قرار است اما هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است. درنهایت باید این پیشنهاد از طرف سینماداران داده شود و سپس به یک جمع بندی برسیم و خروجی را به سینماها ابلاغ کنیم.»

با توجه به تازگی و سابقه کوتاه این فعالیت فرهنگی در کشور امیدواریم مشکلات و چالش‌های موجود هرچه سریعتر حل و فصل شود تا به مدد این حرکت فرهنگی - تفریحی، هم فوتبال‌دوستان ایران خاطرات خوشی را در ایام جام ملت‌های آسیا برای خود رقم بزنند و هم به جمع سینماروهای کشور افزوده شود.

گزارش: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار