شیوه‌نامه اجرایی تشدید مبارزه با احتکار ابلاغ شد

تهران (پانا) - جزییات شیوه‌نامه اجرایی تشدید مبارزه با احتکار و اختفا اعلام شد.

کد مطلب: ۸۸۲۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
شیوه‌نامه اجرایی تشدید مبارزه با احتکار ابلاغ شد

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، به موجب ابلاغیه صادره از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، احتکار، اختفا و امتناع از عرضه و گرانفروشی در این شیوه‌نامه شفاف شده است. در این راستا به استناد ماده ۴ قانون تعزیرات حکومتی و ماده ۶۰ قانون نظام صنفی احتکار، نگهداری یا اختفا کالا به صورت عمده با تشخیص مراجع ذی صلاح و امتناع از عرضه آن به قصد گرانفروشی یا اضرار به جامعه پس از اعلام ضرورت عرضه از سوی وزارت صمت و سایزر مراجع قانونی است.

در عین حال اختفا و امتناع از عرضه نیز خودداری از عرضه کالای دارای نرخ رسمی به قصد گرانفروشی یا تبعیض در فروش تعریف شده است. گرانفروشی نیز عرضه یا فروش کالا و خدمات به بهای بیش از نرخ تعیین‌شده توسط مراجع رسمی به طور علی‌الحساب یا قطعی و اجرای مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام دادن هر نوع اقدام‌های دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار است معنا شده است.

بر اساس این گزارش فهرست کالایی که ضرورت عرضه آن را دولت پیش‌تر در مرداد ابلاغ کرده است در این حوزه مد نظر است. در این راستا غلات شامل گندم، گندم دامی، جو و برنج سفید، کالاهای اساسی شامل روغن نباتی ساخته‌شده، روغن خام، شکر خام و شکر سفید و کره، مواد پروتئینی شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ و شیرخشک صنعتی و نهاده‌ها شامل جوجه یکروزه، تخم مرغ نطفه‌دار، ذرت دامی، کنجاله سویا، سبوس گندم و دانه های روغنی شامل سویا، افتابگردان، کلزا و کانولا است.

همچنین مواد اولیه تولید، حبوبات، لوازم خانگی مانند یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، تلویزیون‌تولید داخلی و لوازم یدکی و لاستیک سبک و سنگین نیز در این قالب قرار دارند. این طرح کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه، انواع پودر شوینده و مصالح ساختمانی پرمصرف مانند محصولات فلزی پرمصرف و سیمان را نیز در بر می‌گیرد. بر اساس این ابلاغیه ستاد می‌تواند حسب ضرورت نسبت به تغییر تعداد اقلام یعنی افزایش یا کاهش آن اقدام کند.

ستاد تشدید مبارزه با احتکار کالا با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۲۳ تیر سال ۱۳۹۷ تشکیل شد و عملا معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صمت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی مکلف به برخورد با تخلفات مذکور شدند.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صمت، مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، معاون اقتصادی وزیر اطلاعات، رییس کل گمرک و رییس سازمان تعزیرات حکومتی رسما در این ستاد عضویت دارند. طبق تصمیم‌های اتخاذشده دبیرخانه ستاد طبق تصمیم‌های اتخاذشده در دفتر امور خدمات بازرگانی مستقر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار