50 درصد از وسعت دریاچه ارومیه را آب فرا گرفته است

ارومیه(پانا)-نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی از افزایش 25 درصدی سطح کنونی تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداد.

کد مطلب: ۸۸۲۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد
50 درصد از وسعت دریاچه ارومیه را آب فرا گرفته است

فرهاد سرخوش در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار داشت: تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر یک هزار و 270 سانتی‌متر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 سانتی‌متر افزایش سطح تراز آب را شاهد هستیم و همچنین وسعت دریاچه نیز دو هزار و 47 کیلومتر مربع است که نسبت به سال گذشته 300 کیلومتر مربع افزایش وسعت دارد.

وی افزود: حجم آب موجود دریاچه یک میلیارد و 540 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته 460 میلیون متر مکعب افزایش حجم آب وجود دارد و در حال حاضر از نظر وسعت 50 درصد آن را آب فرا گرفته است.

نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی ادامه داد: بر اساس مصوبه دولت در خصوص حق‌آبه زیست محیطی و به منظور هدایت بارش‌ها و روان‌آب‌ها به پیکره دریاچه ارومیه، از ابتدای آذرماه 97 تا اردیبهشت 98 تمام سردهانه‌های رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه بسته شد تا این حق‌آبه با گشت‌های ویژه نظارتی به طور اساسی و منظم به دریاچه انتقال پیدا کند.

سرخوش در خصوص رهاسازی سدهای استان نیز گفت: در مرحله اول رهاسازی سدهای استان 156 میلیون متر مکعب آب بر پیکره دریاچه ارومیه وارد شد و قرار است میزان آب رهاسازی مورد نیاز مرحله دوم نیز پس از بررسی نیاز کشاورزی و شرب، در بهمن ماه مشخص و عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بارش‌های مناسب در ماه‌های اخیر و افزایش میزان آب ذخیره شده در پشت سدهای استان، امکان رهاسازی مرحله سوم نیز وجود دارد.

نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی افزود: در مرحله اول 156 میلیون متر مکعب آب از مخازن 5 سد زولا، سلماس، شهرچای ارومیه و سد مهاباد و بوکان رهاسازی شده است که آخرین رهاسازی در این مرحله مربوط به سد بوکان با 64 میلیون مترمکعب آب با دبی 700 متر مکعب بر ثانیه است که دو روز پیش به پایان رسید.

سرخوش در خصوص اعتبارات اجرای پروژهای احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: از مرحله نخست اعتبارات سال 97 ، 500 میلیارد تومان به منظور روند اجرای پروژه‌های این ستاد، اعتبار تخصیص پیدا کرده است که ابلاغ آن به طور کامل با اسناد خزانه سررسید 1400، ابلاغ شد و اینک به منظور تخصیص این بودجه در بین دستگاه‌های اجرایی در حال مبادله موافقت‌نامه هستیم.

وی ادامه داد: زمان اتمام و تحویل دو پروژه تصفیه‌خانه ارومیه و گلمان با توجه به برخی مشکلات مالی پیمانکار، به تاخیر افتاد و اینک با برنامه‌ریزی شرکت مذکور تحویل این پروژه‌ها به 3 ماهه نخست سال 98 موکول شده است.

نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی در خصوص پروژه‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه، خاطر نشان کرد: پروژه انتقال آب سد سیلوه به دریاچه ارومیه از طریق دو سد چپرآباد و کانی‌رش صورت خواهد گرفت و اکنون با آماده بودن سد سیلوه و 22 کیلومتر کانال این سد و نیز پیشرفت فیزیکی 65 درصدی سد کانی رش همزمان با لایروبی و احداث دیواره‌های این سد، انتظار می‌رود تا دو ماه آینده آب این سدها به سمت دریاچه ارومیه آماده هدایت شود.

سرخوش میزان ورود آب از طریق این سدها به دریاچه را 190 میلیون متر مکعب در سال عنوان کرد و گفت: تونل انتقال آب رودخانه کانی سیب اکنون بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیش از 25 کیلومتر آن آماده حفاری است که به طور همزمان از دو پرتال ورودی و خروجی این حفاری ادامه دارد و برنامه زمان‌بندی افتتاح این پروژه عظیم و اصلی آبرسانی به دریاچه ارومیه در پایان سال 98 اعلام شده است.

وی در خصوص حوزه آبیاری کشاورزی نیز خاطر نشان کرد: مساحت کل این حوزه 20 هزار هکتار است که از این میزان تا کنون 13 هزار هکتار آن تحت سیستم‌های نوین آبیاری قرار گرفته‌اند و طبق بررسی‌های انجام‌ شده در صورت اتمام این پروژه نیز سالانه 8 درصد افزایش ذخیره آب در پشت سدها خواهیم داشت که پس از 5 سال به 40 درصد خواهد رسید که با رهاسازی آن نیز، حجم زیادی آب وارد دریاچه خواهد شد.

نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی در پایان تاکید کرد: در سال 98 شاهد افتتاح و عملیاتی شدن پروژه‌های مهم آبرسانی به دریاچه خواهیم بود که سهم مهمی در احیای این دریاچه خواهند داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار