کاشان در میان پنج شهر کتابت نسخ خطی است

کاشان ( پانا) - یک پژوهشگر ادبیات فارسی گفت: بر اساس بررسی و آمار فهرست دست نوشته های ایران موسوم به دنا، منطقه کاشان در حمع پنج شهر اول ایران در کتابت نسخ خطی قرار دارد.

کد مطلب: ۸۸۲۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
کاشان در میان پنج شهر کتابت نسخ خطی است

حسن عاطفی در نشست بررسی جایگاه کتاب و کتابخانه ها در تاریخ کاشان، اظهار کرد: در فهرست دست نوشته‌های ایران، شهرهای تهران، قم، مشهد، یزد و کاشان در مجموعه پنج مرکز کتابت کتاب‌های نسخ خطی در ایران بوده‌اند که این امر نشان دهنده جایگاه علمی و آموزشی این شهر در طول تاریخ است.
وی افزود: مفهوم کتابداری و آثار کتابت در ایران به دو دوره قبل از اسلام و بعد از اسلام تقسیم می‌شود که کاشان طی قرن‌های متمادی، دارای کتابخانه‌های معتبری بوده است که در حملات اقوام مختلف ویران شده است، اما با وجود همه این اتفاق ها، تداوم فرهنگی کاشان ادامه پیدا کرده است.
این پژوهشگر ادبیات فارسی تصریح کرد: کاشان، در دوران حکومت صفویه، یکی از مراکز فرهنگی و تجاری ایران به حساب می‌آمد که تاریخ نگاران در نوشته‌های خود، این شهر را بندری معرفی می‌کنند که کالاهای خارجی که به کشور وارد می شده از این شهر به نقاط دیگر ارسال می شده است.
این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ کاشان تاکیدکرد: در دوران افشاریه، زندیه و قاجاریه خاندان زیادی در کاشان مانند نراقی ها، نطنزی ها، ضرابی ها از پیشتازان علم بوده‌اند و آن‌ها با استخدام منشی‌هایی نسبت به کتابت کتاب‌ها اقدام می‌کردند.
وی گفت: زمانی که نادرشاه افشار سرزمین هند را فتح کرد یکی از غنائمی که به ایران آورد کتابخانه معتبری از نسخه های کهن و نفیس بود که بخشی از این آثار در مسیر بازگشت سپاه نادر به هنگام عبور از کاشان در اختیار مردم این شهر قرار گرفت.
عاطفی گفت: وجود دو زلزله ویرانگر در تاریخ کاشان و بلاهای طبیعی باعث شده است که بسیاری از کتابخانه‌های معتبر منطقه کاشان و نسخ خطی در این شهر از بین برود.
به گزارش پانا، سومین نمایشگاه سراسری کتاب کاشان، با عرضه بیش از 63 هزار عنوان کتاب از 276 ناشر و نمایندگی از ساعت ۱۵ تا ۲۱ تا ۱۱ دیماه در مصلای این شهر دایر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار