92 درصد مردم آذربایجان‌غربی باسواد هستند

ارومیه(پانا)-مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی درصد باسوادی در استان را بیش از ۹۲ درصد اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۸۲۵۷۰
لینک کوتاه کپی شد
92 درصد مردم آذربایجان‌غربی باسواد هستند

ابراهیم محمدی با اشاره به اینکه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی درصد بی‌سوادی در استان و حتی کشور بسیار فراوان بود اظهار داشت: در آن سال‌ها تنها ۳۸ درصد مردم ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد بوده که ۶۲ درصد را شامل می‌شد.

وی افزود: علاوه بر آن، در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی میانگین کشوری باسوادی ۴۷٫۵ درصد بود و بنابراین وقتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی این وضعیت را مشاهده کردند، دستور تاسیس نهضت سوادآموزی در سال ۵۸ را صادر کرد.

محمدی گفت: 49 مرکز یادگیری محلی در استان فعالیت می کند و از این لحاظ، آذربایجان‌غربی در رتبه دوم کشور قرار دارد و با اقدامات صورت گرفته در سال‌های گذشته، آذربایجان‌غربی از لحاظ رشد آمار باسوادی در رتبه ششم کشور قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی تصریح کرد: امسال سهمیه استان آذربایجان‌غربی در دوره‌های مختلف سوادآموزی از سوی وزارت آموزش و پرورش، ۳۷هزار نفر ابلاغ شده و تا کنون بیش از 35 هزار نفر جذب شده است.

محمدی با اشاره به عملکرد موفق مراکز یادگیری محلی در نقاط مختلف استان، خواستار حمایت بیش از پیش مسوُولان عالی استان در راستای تجهیز و اعطای تسهیلات بانکی به این مراکز شد.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه 595 شورای عالی انقلاب فرهنگی گروه هدف فعالیت نهضت سوادآموزی گروه سنی 10 تا49 سال است گفت: عدم رغبت افراد بی سواد برای حضور در کلاس های سوادآموزی، مشکلات اقتصادی و فرهنگی، انسداد مبادی بی سوادی، پراکندگی بی سوادان از عمده مشکلات در راستای توانمندسازی بی سوادان استان است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه پایه و اساس توسعه، توسعه انسانی است بیان کرد: بی‌شک رکن اساسی توسعه نیز آموزش، سلامت و رفاه بوده چون آموزش بنیان کار است و اگر بدان توجه شود سایر ابعاد توسعه مانند فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز محقق می‌شود.

محمدی با ابراز خرسندی از اینکه هم اکنون با تلاش و همت نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش سطح سواد در جامعه ارتقاء یافته است افزود: هم‌اکنون بیش از ۹۶ درصد مردم ایران در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد بوده که این رقم در سال‌جاری در آذربایجان‌غربی 92 درصد بوده است.

فرهنگ جامعه باید به گونه‌ای باشد که مردم را به سمت سوادآموزی هدایت کند و بی‌تردید باید"احساس نیاز" در فرد بی‌سواد برای سوادآموزی ایجاد شود چون به اجبار نمی‌توان کسی را تحت آموزش قرار داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار