عباس محمدی:

جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب از نقد درون گفتمانی استقبال می کند

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب معتقد است که رویکرد جشنواره در فرآیند تولید هنری، خلق آثاری است که فرزند زمان خود باشند و این تعریفی از هنر متعهد است.

کد مطلب: ۸۸۲۴۶۵
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب از نقد درون گفتمانی استقبال می کند

نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب با حضور محمد زرویی نصرآباد و دبیران علمی این رویداد ادبی صبح امروز(یکشنبه 9 دی) برگزار شد.

محمدی: جشن انقلاب با جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب گره خورده است

در ابتدای این جلسه، عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری بیان کرد: جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب در یازدهمین دوره خود با چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران مصادف شده است و خوشحالیم که جشن انقلاب با این جشنواره گره خورده است.

وی با اشاره به بین المللی بودن این رویداد ادبی افزود: تلاش می کنیم آثاری را انتخاب کنیم که بیانگر جایگاه و ارزش ادبیات انقلاب اسلامی ایران باشند. به نظر می رسد در این مرحله باید بر جریان شناسی ادبیات انقلاب تاکید کنیم. شاید کمتر جشنواره ای در این حوزه بتوان یافت که 30 برگزیده در رشته های مختلف داشته و حدود 300 میلیون تومان جایزه اهدا کند. همچنین بخش ویژه جشنواره مربوط به بخش بین الملل است که با دو موضوع عدالت و مقاومت، محورهای جنبش ضدسرمایه داری و مقاومت مردم یمن را دربر می گیرد.

محمدی درباره بخش بین الملل جشنواره نیز گفت: در تلاش هستیم این بخش با شعار عدالت و مقاومت در گستره جغرافیایی بزرگتری نسبت به دوره قبل برگزار شود. در طول تاریخ از شکل گیری نهضت شعوبیه که منجر به خلق شاهنامه شد تا تاریخ مشروطه و انقلاب اسلامی، شعر و نثر پابه پای این جریان های تاریخی حرکت کردند و همراه مردم شدند و آرمان نامه و بیانیه شعر انقلاب را نیز شکل دادند. این نشان می دهد شعر همیشه جلوتر از زمان خود بوده است.

وی با اشاره به پرهیز جشنواره شعر و داستان انقلاب از شعار گرایی عنوان کرد: ما به دنبال شعر و داستان بدون تاریخ مصرف هستیم و نگاهمان به ادبیات انقلاب، نگاهی هنرمندانه است. شاید از نمونه های داخلی آن بتوانیم به آثار سید حسن حسینی و قیصر امین پور یا نمونه غیر ایرانی محمود درویش به ویژه قطعه زمین او که کار ویژه اش رخ نمایی مقاومت مردم قلسطین، اشاره کنیم. رویکرد ما در فرآیند تولید هنری، خلق آثاری است که فرزند زمان خود باشند و این تعریفی از هنر متعهد است. بنا به تعبیر ژان پل سارتر زمان آن رسیده که ادیبان متعهد قلم به دست بگیرند و مردم را بیدار کنند.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری همچنین به استقبال حوزه هنری از نقد درون گفتمانی در جشنواره شعر و داستان انقلاب بیان کرد: روش این جشنواره تاکید بر سه رکن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است و آثاری که در محتوای خود این سه واژه را نداشته باشند، داوری نمی شوند.

ناطق: انقلاب مسائل نامکشوف زیادی برای قصه پردازی دارد

ساسان ناطق دبیر علمی بخش داستان نیز درباره جزئیات این بخش توضیح داد: شخصیت های داستانی در رمان نمی توانند منفعل باشند. شخصیتی که یکباره وارد جریان ادبیات و رمان شود و روایت را به دست بگیرد، باید صاحب موضع باشد و این موضع را در ادبیات مطرح کند. به نظرم فضاهای نامکشوف زیادی در حوزه انقلاب وجود دارد که می تواند دستمایه سوژه پردازی در ادبیات قرار بگیرد. امیدوارم نویسندگان از سوژه های دم دستی عبور کنند و شاهد کارهای شاخصی در حوزه داستان از شرکت کنندگان باشیم.

وی با بیان این که ماندگاری تاریخ به قدر عمر آدمی است و با پوشاندن لباس ادبیات بر تن تاریخ این تاریخ افتخار آمیز ثبت می شود، گفت: جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب در نظر دارد ابعاد و زوایای مختلف این رویداد پیچیده و به اصطلاح پیدا و پنهان انقلاب را نشان دهد. فتنه ها، ترورها، خیزش سال 42، کودتای 1332 و... همه و همه موضوعاتی هستند که می توانند دستمایه آثار این جشنواره قرار بگیرند. همچنین اشاره به دستاوردهای بزرگ سیاسی و اجتماعی، نقش رهبری در انقلاب و گسترش آن در کشورهای منطقه، وحدتی که این رویداد به انقلاب های نوپای منطقه بخشید، نیز از موضوعات شایان توجه است.

دبیر علمی بخش داستان همچنین با اشاره به بخش کودک و نوجوان جشنواره توضیح داد: نویسندگان در بخش های داستان کوتاه و رمان حوزه کودک و نوجوان نیز می توانند در این رویداد بین المللی شرکت کنند.

وی با اشاره به یک ضرورت در حوزه داستان انقلاب توضیح داد: گذر از شعار و کلیشه و رسیدن به تعقل و تفکر مورد تاکید این دوره است. این که یک داستان توانسته خطوطی را که انقلاب اسلامی به دنبال آن بوده، نشان دهد یا نه. به نظر می رسد با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب نیاز به پختگی در فضای داستانی انقلاب حس می شود و فضای زیبایی شناسانه آثار مد نظر است.

سیار: انقلاب ایران انقلابی شاعرانه است

محمد مهدی سیار دبیر علمی بخش شعر یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب نیز در این جلسه بیان کرد: شعر زمانی رسانه اول ایرانیان بوده است و بعد از ورود رسانه های مدرن رقابتی بین شعر و رسانه ایجاد شد و شاید این دو قشر خود را رقیب یکدیگر دیدند. اما بعدها این رابطه به تعاملی متقابل تبدیل شد.

وی با گرامیداشت خاطره زنده یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد که در حوزه ادبیات سرآمد بود، عنوان کرد: می توان گفت انقلاب ما انقلابی شاعرانه و به دنبال عبور دادن جامعه بشری از ظاهر به باطن بوده است. این انقلاب را هیچ زبانی مثل شعر نمی تواند توصیف کند. به همین دلیل از ابتدا هنرمندانی که بیشترین همراهی را با این جریان داشته و چهره نامدار انقلاب هستند و حرف از تاریخ و مردم را زده اند، از گروه شاعران بوده اند. ذات انقلاب شاعرانه و دعوتی از ظاهر عالم به باطن است. شعر نیز به ذات انقلابی است. از این نظر شعر انقلاب در مسیر حرکت مردم ایران طی نیم قرن اخیر و در دوران پر فراز و نشیب هرگز تافته جابافته ای از کلیت شعر فارسی نبوده است.

دبیر علمی بخش شعر جشنواره خاطر نشان کرد: شعر هرگز صدایی مجزا نیست. بلکه ما پیش از این صدای فردوسی، نظامی، حافظ، سعدی، بیدل، صائب، نیما، فروغ و اخوان را در شعر انقلاب شنیده ایم.

وی با بیان این که شایسته است با نگاه جدی تری به شعر انقلاب و فراز و فرودهایش توجه کنیم، ادامه داد: شعر انقلاب درباره ابعاد مختلف زندگی بشری حرفی برای گفتن دارد و در موضوعی خاص راکد نمانده است. به همین دلیل شعر انقلاب در هر سال با سال دیگر از نظر موضوع و رویکرد تفاوت دارد و این نشانه حیاط این گونه از شعر است.

وی در پاسخ به این که آیا موضوع آزاد نیز در بخش شعر برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده یا نه، عنوان کرد: عناوین و موضوعات در فراخوان به طور کامل اعلام می شود. برایمان این مهم است که شاعر با خلاقیت و نوآوری و سفارش قلبی خود نگاه انسان برآمده از انقلاب را در اثر خود متبلور کند. از این نظر ما راه را بر هیچ اثری نبسته ایم. اگر اثری درونمایه عاشقانه، عارفانه و فلسفی داشته باشد، حکایت گر روح انقلاب نیز هست. ما به دنبال شعر انسان ساز هستیم و این آرمان را در جشنواره نیز دنبال می کنیم.

گفتنی است محمدرضا زنگنه کارشناسی و اجرای این نشست خبری را برعهده داشت. یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی فروردین 98 برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار