عاشوری، قائم مقام راه آهن: خطوط ریلی ساخته‌شده فاصله معناداری با اهداف سند چشم انداز دارد

تهران (پانا) – قائم مقام راه آهن با بیان اینکه تنها به اندازه نیمی از اهداف پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز خط راه آهن در کشور ایجاد شده است و فاصله معناداری با اهداف وجود دارد بر ضرورت توجه به توسعه حمل ونقل ریلی و بار در کشور تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۸۲۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد
عاشوری، قائم مقام راه آهن: خطوط ریلی ساخته‌شده فاصله معناداری با اهداف سند چشم انداز دارد

حسین عاشوری در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با بیان اینکه سالانه 25 میلیون نفر با حمل و نقل ریلی جا به‌ جا می‌شوند، گفت: در برنامه سند چشم‌انداز کشور پیش‌بینی شده است که تا سال پایانی این برنامه 25 هزار کیلومتر خط راه‌آهن در کشور ایجاد شود اما تاکنون 12 هزار کیلومتر خط راه آهن ایجاد شده است و تا رسیدن به برنامه پیش‌بینی در سند چشم‌انداز فاصله معناداری وجود دارد.

عاشوری گفت:‌ جا به جایی بار در بخش حمل و نقل ریلی یک هفتم بخش جاده مصرف سوخت دارد اما توسعه حمل و نقل بار مطابق با ظرفیت‌هایی که در کشور برای این نوع از حمل و نقل وجود دارد صورت نگرفته است. این درحالی است که در کشور از اقتصاد مقاومتی و ضرورت کاهش مصرف انرژی صحبت می‌شود.

قائم مقام راه آهن با تاکید بر ضرورت توسعه حمل ونقل ریلی در کشور گفت:‌ حمل و نقل ریلی 50 برابر ایمن‌تر از بخش جاده‌ای است و توسعه آن به معنای کاهش تلفات جاده‌ای است.

وی با بیان اینکه توسعه راه ‌اهن از 100 سال پیش در کشور آغاز شده است، گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که در منابع کشور وجود داشته است توسعه راه‌ آهن در کشور متناسب با ظرفیت‌های این بخش از حمل و نقل در کشور نیست و جامعه باید مطالبه‌گری آن را داشته باشد که چرا با وجود 100 سال از آغاز ساخت راه آهن توسعه آن به جلو نرفته است.

عاشوری با بیان اینکه در اسناد بالادستی به توسعه راه آهن تاکید می‌شود اما در تخصیص منابع توجه جدی به آن صورت نمی‌گیرد، گفت:‌ توانمندی‌های این بخش حتی برای بخشی از مسئولان شناخته شده نیست و رسانه‌ها باید با روش‌هایی که احساس می‌کنند موثر است توجه‌ را معطوف به توسعه حمل و نقل در کشور کنند.

قائم مقام راه آهن با بیان این که راه آهن تمایلی برای ورود به حوزه ساخت خطوط ریلی ندارد، گفت: به اندازه کافی در بخش خدمات‌دهی گرفتاری داریم، اما برخی موارد به راه آهن تکلیف می شود.

قائم مقام راه آهن در خصوص انتقادهایی که در رابطه با ورود راه آهن به حوزه ساخت خطوط ریلی می‌شود، خاطرنشان کرد: راه‌آهن تمایلی برای ورود به حوزه ساخت خطوط ریلی ندارد، چراکه در حوزه بهره‌برداری به اندازه کافی درگیری و مشغولیت وجود دارد.

عاشوری ادامه داد: اما برخی موارد تکلیف می‌شود در پروژ‌ه‌های که دولت درگیر آن است، راه آهن بتواند سرعت عمل بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره یکی از این پروژه ها که به راه آهن جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است، افزود: راه آهن رشت-آستارا یکی از موارد بوده است که ساخت آهن به راه آهن واگذار شده است.

عاشوری با بیان اینکه باید بسته‌های سرمایه‌گذاری برای جلب سرمایه‌گذاری به این بخش معرفی شود، گفت:‌ بسیاری از سرمایه‌گذاران از بسته‌های تشویقی و یا زیرساخت‌های راه آهن اطلاع چندانی ندارند و باید بسته‌های سرمایه‌گذاری به آنها معرفی شود.

در ادامه این نشست جشنواره 2 خط موازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و عنوان شد که این جشنواره نخستین جشنواره رسانه‌ای است که با هدف جلب توجه فعالان رسانه برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا پایان فروردین 98 است.

آثار ارسالی باید در فاصله زمانی سال 1386 تا پایان سال جاری تهیه شده باشند و آثاری که در این زمینه منتشر شوند قابلیت حضور در این جشنواره را خواهند داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار