ابوالقاسم طالبی در برنامه علی ضیا:

برخی میلیاردها تومان اختلاس می کنند و برای پولشویی فیلم می سازند

تهران (پانا)- ابوالقاسم طالبی در آستانه سالروز 9 دی به برنامه علی ضیا آمد و گفتگوی پرتیتر و جنجالی داشت که در آن از حواشی «قلاده های طلا» گرفته تا انتقادات بسیار به وضعیت سیاسی وجود داشت.

کد مطلب: ۸۸۲۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
برخی میلیاردها تومان اختلاس می کنند و برای پولشویی فیلم می سازند

به گزارش روابط عمومی «فرمول یک»، سیدعلی ضیا شنبه شب در برنامه «فرمول یک» به مناسبت سالروز حماسه 9 دی میزبان ابوالقاسم طالبی، فیلمساز بود.

خوب است آدم به اثرش شناخته شود و وای به حال آنهایی که اینطور نیستند

طالبی در ابتدا با بیان اینکه چند شب پیش تلویزیون بودم اما آن برنامه را کمتر کسی دید، در پاسخ به اینکه قبول دارید شما را به عنوان کارگردان «قلاده های طلا» می شناسند، اظهار کرد: خوب است که آدم به اثرش شناخته بشود. وای به حال آنهایی که با اثرهایشان شناخته نمی شوند. آن فیلم در فضای انتخاباتی بود؛ میلیون ها نفر مناظره های بین نامزدها را دیدند، هزاران نفر به خیابان ها رفتند که در روزهای عادی شاید حوصله اش را نداشته باشند اما زمان انتخابات هیجان ایجاد می شود، کری می خوانند، قرمز و آبی می شوند، فیلم «قلاده های طلا» هم در این فضا ساخته شد و با این فضا جلو آمد و دیده شد. وگرنه «به کجا چنین شتابان» و «دستهای خالی» هم دیده شدند.

اگر به عقب برگردم چرا «قلاده های طلا» را نسازم؟

قسمت دوم این فیلم را نساختم چون دیگر تجاری می شد اما هدف من روشنگری بود

وی در پاسخ به اینکه آیا اگر به عقب برگردید باز هم قلاده های طلا را می سازید، تصریح کرد: اگر برگردم عقب؟ یعنی از اثرم پشیمانم ؟ چرا نسازم؟ این کار تجاری نبود اما فروخت و خیلی ها گفتند قسمت دو آن را بساز و می فروشد. من اما نمی خواستم دو را بسازم چون دیگر تجاری می شد و من فقط می خواستم روشنگری کنم.

اتفاقی 8 ماه کشور را بهم ریخت و 5 قطعنامه علیهمان صادر شد و باید درباره اش حرف می زدم

این کارگردان دراین باره که آیا شما سیستم امنیتی را محکوم کردید، گفت: هر اتفاق بزرگی که در کشور بیفتد یک طرف آن سیستم امنیتی است. وقتی امنیت ما به خطر می افتد چه کسی مسئول آن است؟ ما نباید از یک چیزهایی فرار کنیم وقتی می گویند سربازان گمنام امام زمان فلان تیم ترور یا اختلاسگر را گرفتند وقتی غفلتی هم صورت می گیرد باید بگوییم. درست نیست که اتفاقی 8 ماه کشور را به هم بریزد و 5 قطعنامه علیه ما صادر شود اما حرفی نزنیم. فیلم من درباره این بود که چرا این اتفاقات افتاده است.

فیلم تظاهرات 800 هزار نفری معترضان به انتخابات 88 فقط در فیلم من پخش شد

طالبی افزود: ما از بیرون مورد حمله قرار گرفتیم اینطور نبود که به ما موشک بزنند؛ بلکه هم آدم فرستادند و هم در رسانه ها کار کردند. وقتی خطبه حضرت آقا جمعه پخش شد تفرقه ای افتاد و جمعیتی شنبه به عنوان معترض انتخابات تظاهرات کردند که فیلم تظاهرات آنها غیر از «قلاده های طلا» در جایی نمایش داده نشد. من از نیروی انتظامی فیلم را گرفتم و نمایش دادم چون ابایی نداشتم که بگویم این همه آدم آمده اند و فکر می کردند مشکلی برای رایشان پیش آمده و در سکوت اعتراض کردند. آن روز 15 پایگاه بسیج هم آمده بودند اما یک نفر هم به بسیجی ها سنگ نزد حتی شعار هم ننوشتند اما آخر راهپیمایی چند نفر می روند و به بسیج حمله می کنند.

وی ادامه داد: من این را نشان دادم و در دیالوگهایم هم گفتم که این ها ربطی به مردم نداشتند. اگر جمعیت آن روز 700، 800 هزار نفر بودند به مرور 200 هزار نفر بیرون آمدند و مردم قانع شدند تخلفی در انتخابات صورت نگرفته اما کم کم در هر میدان 4، 5 هزار نفر از کسانی می آمدند که می خواستند اوضاع را بهم بریزند. تا اینکه سرانجام در 9 دی مردم به خیابان آمدند و به ماجرا فیصله دادند.

نشنیدم کسی بگوید از بازی در «قلاده های طلا» پشیمان است

این کارگردان در پاسخ به این سوال ضیا مبنی بر اینکه آیا بازیگرهای فیلمتان از بازی در «قلاده های طلا» پشیمان شدند، تاکید کرد: من نشنیدم کسی گفته باشد از بازی در فیلم من پشیمان است. یک نفر از خارج به بازیگر من زنگ می زند و می گوید چرا این را بازی کردی؟ می گوید من بازیگرم و بازی کردم. یک تفکر فاشیستی هست که می گوید چرا در کاری که ما دوست نداشتیم بازی کردی، برخی ها تک تک سلول هایشان فاشیست است گرچه لیبرال را فریاد می زنند و نمی توانند غیر از عقیده خودشان ببینند.

تک تک بازیگران من سرکار هستند و ندیدم کسی اعلام برائت کند

طالبی درباره بازیگری که در برنامه هفت این اظهارنظر را کرده، گفت: در برنامه «هفت» هم من حضور داشتم و از بازیگر من پرسیدند اگر قسمت دوم این فیلم ساخته شود بازی می کنی که گفت نه. من هم که از اول گفته بودم نمی خواهم دو را بسازم. تک تک بازیگران من سر کار هستند و ندیدم کسی اعلام برائت کند و اگر کسی تحت فشار قرار گرفته چیز دیگری است.

پیش آمده بازیگری با من کار نکند اما نه به خاطر «قلاده های طلا» بلکه به این خاطر که دستمان با پول شویان در یک کاسه نیست

من نمی فهمم یک میلیارد دادن به یک بازیگر برای دو سه ماه کار یعنی چه؟

وی در این باره که آیا بازیگری بوده که با شما کار نکرده باشد، بیان کرد: پیش آمده اما نه به خاطر اینکه من «قلاده های طلا» را ساختم. ما شاید زیاد پول نمی دهیم و دستمان با پول شویان در یک کاسه نیست. من نمی فهمم یک میلیارد دادن به یک بازیگر برای دو سه ماه کار یعنی چه؟ این پولها برنمی گردد بلکه پول هایی است که دوست دارند بدهند.

طنز رضا عطاران جواب میدهد اما فیلمهای غیرکمدی اش نمی فروشند

کارگردان «دستهای خالی» در این باره که پس چگونه فیلمی 40 میلیاردی شده یا بازیگران پرفروشی مثل رضا عطاران و دیگر بازیگران بفروش را داریم، توضیح داد: ما یک فیلم 40 میلیاردی داشتیم که ربطی به بازیگران آن نداشت و به موضوعش ربط داشت. اما رضا عطاران پرفروش است و طنز او جواب می دهد. او هر فیلم کمدی بازی کرده فروخته غیرکمدی هم بازیکر کرده که نفروخته است. من به رضا پیشنهاد ندادم او اینقدر کار دارد و تا 5 سال آینده را برنامه ریزی کرده است.

برخی میلیاردها تومان اختلاس می کنند و برای پولشویی فیلم می سازند

وی افزود: بعضی از فیلمها واقعا نفروخته اند. سلبریتی اسمش روی او است وقتی به برنامه ای می رود بیننده های آن خیلی زیاد می شود به خیریه می رود میلیاردها پول جمع می شود خیابانها را بند می آورد و... اما ممکن است یکی عاشق چشم های شما شود و به پدرش بگوید بابا من علی ضیا را دوست دارم و می شود بگویی بیاید در کارخانه ما تبلیغمان را بازی کند. 10 میلیارد و دو ماشین هم به او بده! ممکن است کسی میلیاردها تومان اختلاس کرده باشد و بخواهد پولشویی کند یا رزومه فرهنگی برای خودش جور کند. در شبکه نمایش خانگی هم چنین چیزی وجود دارد. یعنی طرف تهیه کننده شود تا اگر او را دستگیر کردند مخاطرات برخورد با او بالا برود. همانطور که مفسدان اقتصادی در سراسر دنیا برای خودشان شبکه هایی درست می کنند که هزینه برخورد با آنها بالا برود مثل خیریه، تیم فوتبال و جاهای مردمی را راه اندازی می کنند تا وقتی با آنها برخورد می شود صدای همه دربیاید.

سیاسی ترین فیلم ایران را ساختم اما جناحی نیستم

طالبی در پاسخ به اینکه آیا شما این افراد را می شناسید، گفت: قاعدتا باید سیستم قضایی و اطلاعاتی کشور آنها را بشناسند. چنین چیزی هست و وجود دارد. من اهل مطالعه و سیاست و کتابم. اینگونه نیست که هیجان زده شوم چون کسی رییس جمهور شود بگویم می خواهم سیاسی شوم و بعد سیاست را کنار بگذارم. من سیاسی ترین فیلم را ساختم اما جناحی نیستم.

اصولگرا و اصلاح طلب اصالت ندارد

کارگردان «عروس افغان» در پاسخ به اینکه بالاخره شما اصولگرایید یا اصلاح طلب، ادامه داد: اصولگرا و اصلاح طلب اصالت ندارد. برای من مردم و ایران و میهن و انقلاب اسلامی که مردم برایش خون دادند اصالت دارد. ما شاه اودکلن زده سوییس درس خوانده را بیرون کردیم نه اینکه کسی بیاید که بچه هایش را بفرستد سوییس از پول بیت المال درس بخواند و شاهانه زندگی کند. حالا او می خواهد اصلاح طلب، اصولگرا، آخوند، کراوات زده یا مکلا باشد، ما با او مخالفیم.

نه طاغوت اصولگرا را می خواهیم نه طاغوت اصلاح طلب

وی در این باره که یعنی با خارج درس خواندن افراد مشکل دارید، تصریح کرد: ملت ایران وقتی شاه را بیرون کردند مشکلشان با درس خواندن او در سوییس نبود. اگر ما دنبال حضرت امام راه افتادیم و برایش خون دادیم، کسی که حضرت امام را ندیده بود به جبهه می رفت و مثل شیر به قلب دشمن می زد اصلا هم آدم نظامی نبود ولی جانش را که کسی عزیزتر از آن ندارد فدا می کرد چون این راه را قبول داشت و می خواست این فضای طاغوتی از بین برود. ما این طاغوت را بیرون کردیم اما حالا طاغوت ممکن است بگوید من اصلاح طلبم یا اصولگرا هستم میگوییم بیخود کرده ای. طاغوت طاغوت است. ما طاغوت را نمی خواهیم. در این باره نباید جناحی نگاه کنیم.

ماجرای به قدرت رسیدن بعضی ها و آلوده شدن با کلبه خرابه سوییس

طالبی یادآور شد: ممکن است شمای نوعی حالا خیلی هم آدم خوبی باشی و بگویی اختلاس خیلی بد است، سوءاستفاده از قدرت خیلی بد است اما وقتی به جایی که می رسی ببینی وای چقدر پول، طرف پیشت می آید تا هزار میلیارد وام بگیرد. نمی دانم اصلا مردم می دانند این مبالغ را با هزار تومانی اگر در نظر بگیریم چند دور، دور کره زمین می شود!؟ وقتی می بینی می توانی وام بدهی و کسی هم کاری به کارت نداشته باشد، طرف هم می گوید من کلبه خرابه ای در سوییس داریم و تقدیم بچه هایت می کنیم، حق شما است شما دارید زحمت می کشید. بعد به خودش و بچه هایش چنین چیزی را می دهد و این آدم آلوده می شود، گرچه ممکن است از اول اینگونه نبوده باشد.

وی افزود: دلیل نمی شود بگوییم فلانی اصولگرا است و جبهه رفته با او مخالفت نکنیم یا فلانی اصلاح طلب است، جزو بروبچه های خودمان است، در روزنامه فلانی می نوشته و با آدم فلانی عکس دارد پس برخورد نکنیم. ملت با طاغوت و طاغوتی مخالفند. با کسی که برایشان حاکمیت اشرافی کند مخالفند. من خودم را کارگردان مردمی می دانم اما نه مردمی که خاص هستند و بگویند ما تلویزیون و سینمای ایران را نمی بینیم.

از آقای جهرمی بپرسید چرا توئیتر فیلتر است اما من توئیت می کنم

کارگردان «جنگ کودکانه» در پاسخ به اینکه توئیتر فیلتر است شما چرا توئیت می کنید، گفت: اگر آقای جهرمی را دعوت کردید بپرسید چرا توئیتر فیلتر است اما من توئیت می کنم.

طالبی درباره ماجرای توئیتش در زمینه خانه سازی در بیابان و نماز باران دلواپسان، توضیح داد: برای وزیری بود که باران آمده بود و در ویلای لواسان گیر کرده بود. وقتی اشرافیت حاکم شود آنها در ویلایشان می نشینند و مردم با مشکلاتشان می مانند. هرکسی برای مردم خانه بسازد و آنها به جای کارتن در خانه بنشینند، بد است؟ هرکسی که می خواهد باشد ما او را دوست داریم. این کارش را دوست داریم و از او تشکر می کنیم. نباید مردمی که این خانه ها را می خرند تحقیر کنیم و بگوییم شما در قوطی کبریت زندگی می کنی و در بیابان ساخته شده. خب شما برو در جای خوب خانه بساز. من این توئیت را برای آقایی نوشتم که می گفت مسکن مهر مزخرف است و باید مسکن اجتماعی بسازیم. اگر او یک خانه ای مثل ویلای لواسانش یا خانه ولنجک رییس جمهور می ساخت و به کارتن خوابها بود ما از او تشکر میکردیم.

وی در این باره که آیا حمایت از رییسی یعنی او اصولگرا است، گفت: اصولگرایی را نمی فهمم یعنی چه. اگر اصولگرایی یعنی امام و انقلاب را قبول دارم بله من امام را از 16 سالگی باور کرده ام. به نظرم اگر رییسی می آمد با مفاسد اقتصادی مبارزه می کرد و حکومت اشرافی نداشت.

اگر رییسی آمده بود دلار 5 هزار تومان شده و خیلی خطرناک بود

این کارگردان در پاسخ به اینکه اگر رییسی رییس جمهور می شد وضعیت چطور بود، گفت: اگر او آمده بود دلار 5 هزار تومان شده بود و خیلی خطرناک بود. همچنین فیلمهایی ساخته می شد که خود کارگردان با دخترش رویش نمی شد برود آن را تماشا کند!

طالبی در این باره که آیا با پولدارها مشکل دارید، پاسخ داد: من گفتم اگر کسی می گوید من خیلی مردمی ام و خود را به عنوان یک طلبه معرفی کند، طلبه مگر چقدر درآمد دارد؟ مسئول حکومتی مگر چقدر درآمد دارد که خانه میلیاردی داشته باشد. من با پولدار مشکل ندارم مگر کمونیستم. خودم در جیبم خیلی پول دارم. پول رانت حرام است. این ها را امام به ما یاد داده. پول مسئولی که به خاطر مسئولیتش مستقیم یا غیرمستقیم پولدار شود حرام است. فرض کنید اگر من وزیر مسکن هستم و در کار ساخت و ساز باشم درآمدم حرام است. امام تا زمانی که رهبر بود پسرش را نگذاشت بیاید. رهبر هم همینطور است. مثلا می تواند به پسرش بگوید شما برو ورزش اقتصاد شو، مگر چه اشکالی دارد. اما من خبر دارم که دامادشان دکترای بازرگانی بین الملل دارد اما شرط ضمن عقد کرده اند که تا من هستم حق کار بازرگانی نداری. این یعنی سیره انقلاب و راه امام. این مخالفت با بازرگانی نیست.

وزیر یک درآمد مشخص دارد پس چرا مثل میلیاردرها زندگی می کند؟

وی تاکید کرد: وقتی به خودتان می دهند می گویی بخش خصوصی داده اما وقتی به جناح مخالفت بدهند، می گویی خصولتی بوده. در صورتی که هر دو خصولتی بوده! اگر به بخش خصوصی پول بدهی که پولداری نمی شوی. وزیر یک درآمد مشخص دارد اما وقتی مثل میلیاردرها زندگی می کند و ساعت میلیونی می بندد و ماشین میلیاردی سوار می شود با او مخالفیم. نوش جان مردم بهترین ماشین ها را سوار شوند بهترین زندگی ها را داشته باشند و بچه هایشان بهترین جای دنیا درس بخوانند. اما وقتی تو می گویی من طلبه ام من می خواهم برایتان کار کنم بعد که به جایی می رسی اوضاعت عوض شود من با این مشکل دارم. من نویسنده و کارگردان و تهیه کننده ام و برای هر کدام از اینها پولی می گیرم اما وقتی بیش از حد دستمزد بگیرم شما می فهمید من فیلم نمی سازم بلکه دارم خودم را می سازم.

کارگردان «یتیم خانه ایران» درباره تاثیرات بین المللی این اثر و پخش مستندی درباره آن در بی بی سی و همچنین سخنان علی سرتیپی درباره اکران بین المللی این کار اظهار کرد: این فیلم در دو دانشگاه انگلیس اکران شده است. آقای سرتیپی حرف می زند اما عملش با حرفش متفاوت است. فیلم ما فیلمی نبود که دولت انگلیس از اکران آن خوشش بیاید، اما بازیگرانش انگلیسی بودند. از انگلیس بلند شدند آمدند بازی کردند سناریو را هم قبلش خوانده بودند. کسی به من گفت اگر آنها بدانند می خواهی در قصه چه بگویی یکی یکی می روند اما وقتی آمدند دیدم خودشان ماجرا را می دانند. آنها نقش بدترین آدمها را بازی کردند بعد هم به کشورشان برگشتند. در انگلیس هم اکران و از آن استقبال شد اما نتوانستند ادامه بدهند. از آرژانتین هم از من دعوت کردند یک هفته به آنجا بروم و حتی پیشنهاد دادند دو هفته هزینه های سفر را تقبل کنند اما به خاطر سلامتی نمی توانستم 18 ساعت پرواز را تحمل کنم. در لبنان هم کار اکران شد. آقای سرتیپی هم سرش خیلی شلوغ است و فیلم ما یتیم است.

وی درباره ماجرای مستند بی بی سی توضیح داد: بی بی سی وقتی فیلم ما را دید گفت این چه باگی در تاریخ بوده که ما نمی دانستیم و 9 میلیون، 12 میلیون و حداقل 3 میلیون ایرانی در یک قحطی ایجاد شده مردند. گفتند نه این آنفولانزا اسپانیایی بوده است. بی بی سی سعی کرد روی جنایتی که کرده بود ماله بکشد. بعید است موفق شده باشد و خیلی دانشجویان می خواهند درباره آن کار کنند.

طالبی در این باره که آیا 8 میلیارد برای این فیلم هزینه شده، گفت: 28 میلیارد در یک دفتری برای این فیلم برآورد شده بود که ما از آن دفتر بیرون آمدیم و با 8 میلیارد فیلم را در روایت فتح ساختیم. من در جایی که فرماندهان سپاه بودند این را مطرح کردم در حالی که هیچکس رقم دقیق ساخت فیلمش را نمی گوید.

وی در پاسخ به اینکه آیا درست است روز اول فیلم 10 هزار تومان فروخته، تصریح کرد: برخی حاشیه ها هست و یک نفر چیزی می نویسد که 10 نفر دیگر شیر می کند. ما که نمی توانیم بگوییم چرا یا با مشت محکم در دهانشان بزنیم. فروش ما اینطور نبوده بروند تحقیق کنند، فیلم از نظر فروش پرفروش ترین فیلم تاریخی سینمای ایران بوده اما به لحاظ خرج نه، نتوانست هزینه خودش را دربیاورد. این هزینه استراتژیک است مثل جاده یا مدرسه ای که می سازید و بازگشت سرمایه ندارد. من 5 سال عمرم را برای این کار گذاشتم. 3 سال و نیم کتاب می خواندم، دو سال می نوشتم و فیلمبرداری کردیم. هیچ جای فیلم هم کم نگذاشتم.

وی در این باره که بزرگترین مشکل کشور را چه می داند، گفت: ما مشکلات زیادی مثل همه کشورهای دنیا داریم. مبارزه با مفاسد باید جدی گرفته شود به ویژه برای کسانی که در دستگاه های مختلف دارای رانت هستند. ما مشکل فرهنگی و اقتصادی هم داریم. بزرگترین مشکل از نظر من عدم خودباوری است و ما باید بر نمی توانیم غلبه کنیم.

کارگردان «قلاده های طلا» در پاسخ به اینکه فرزندانتان کجا هستند، گفت: هیچ کدام شغل دولتی یا شرکت خصوصی ندارند و برای مفاسد اقتصادی کار نمی کنند. یکی فوق لیسانس دارد و مهندس کامپیوتر است. آن یکی که دارد فوق لیسانس می گیرد و شما که می گویید کسی که با من کار کرده به او کار نمی دهند بچه هایم را چکار می کنند!

طالبی همچنین با اشاره به اینکه «قلاده های طلا» بعد از خبر از شبکه یک پخش می شود، در پایان گفت: من توئیتی زدم که این فیلم پخش نمی شود و دوستانی روی آن کار کردند که از آنها تشکر می کنم که در رابطه با توئیت کمک کردند و فضا را عوض کردند.

«فرمول یک» با اجرا و تهیه کنندگی سیدعلی ضیاء شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 17:40 از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار