در گفت وگو با پانا:

جامساز، کارشناس مسائل اقتصادی: با توجه به خط فقر حقوق و دستمزدها نیازمند اصلاح است

تهران (پانا) - کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر ضرورت اصلاح حقوق و دستمزدها در بودجه آینده می‌گوید براساس آمارهای منتشر‌شده خط فقر در کشور در محدوده 5 میلیون تومان است اما بخش عمده‌ای از حقوق و دستمزد‌بگیران زیر این میزان درآمد دارند؛ سیاست بسته حمایتی نیز اگرچه در کوتاه‌مدت جواب می‌دهد اما در درازمدت کارساز نیست.

کد مطلب: ۸۸۲۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد
جامساز، کارشناس مسائل اقتصادی: با توجه به خط فقر حقوق و دستمزدها نیازمند اصلاح است

محمود جامساز در گفت وگو با خبرنگار پانا گفت: در تحلیل گرانی کالا و خدمات باید قدرت خرید مردم نیز در نظر گرفته باشد. ممکن است تورم بالا باشد اما قدرت خرید مردم و سطح دستمزدها نیز به گونه‌ای باشد که بتواند پاسخگوی گرانی باشد اما قدرت خرید مردم در ماه‌های گذشته کاهش یافته است و این خطر وجود دارد که طبقات میانی جامعه به طبقات پایین‌دستی ریزش کنند.

وی ادامه داد:‌ با کاهش نرخ دلار قیمت کالا و خدمات متناسب با آنچه در کاهش نرخ ارز به وجود آمده، اتفاق نیفتاده است و هر شوک ارزی دیگر می‌تواند تاثیر بسیار بدی در قیمت کالا و خدمات به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری، در مورد اصلاح نظام بانکی در هنگام ارایه لایحه بودجه 98 در مجلس اظهار کرد: نظام بانکی کشور کارآمدی لازم را برای بخش پولی ومالی کشور ندارد و بخشی از مدیران بانکی کشور نیز بر اساس الزام‌های مدیریتی انتخاب نمی‌شوند. ایجاد فکر نو حتی اگر در سیستم وجود داشته باشد مسیر اجرا ندارد و دامنه اجرای سیاست‌های صحیح مالی در برابر مجموعه عملیات بانکداری بدون ربا قدرت مانور چندانی ندارد.

ضرورت ثبات نرخ ارز برای برنامه‌ریزی تولید

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: نرخ ارزها در کشور باید ثبات داشته باشد و از نرخ برابری متناسب برخوردار باشد. اگر ثبات نرخ به گونه‌ای ادامه یابد که مردم به این اطمینان برسند که دامنه تغییر و تحول ارز اندک است می‌توانند برنامه‌ریزی مناسبی برای تولید، واردات و صادرات داشته باشند.

جامساز گفت:‌ ثبات نرخ ارز یکی از مهمترین موضوع‌هایی است که بانک مرکزی باید بر آن تمرکز کند. اگرچه این کار دشوار خواهد بود، برای ادامه روند تولید در کشور ضروری است.

وی با بیان اینکه دولت سیاست‌هایی را اتخاذ کرده است تا ارز حاصل از صادرات را به کشور برگرداند، گفت: برخی از صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را به کشور برنگردانده‌اند و از سوی دیگر به دلیل تحریم بانکی تبادلات بانکی با مشکلاتی همراه است.

جامساز با اشاره به فروش یک میلیون بشکه نفت در لایحه بودجه 98 اظهار کرد:‌ با توجه به ایجاد محدودیت برای فروش نفت محدودیت‌هایی نیز برای انتقال ارز حاصل از صادرات وجود دارد که در این وضع دولت ممکن است با کمبود عرضه ارز به بازار مواجه باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت:‌ آثار تحریم یک‌شبه ایجاد نمی‌شود.متاسفانه با کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است و سودجویی‌هایی نیز از طریق احتکار و افزایش قیمت کالا و خدمات اتفاق افتاد و بسیاری از موسسات و بنگاه‌ها ارزش کالا و خدمات خود را با نرخ ارز بالا محاسبه کردند.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نرخ تورم اعلامی نرخی واقعی نیست و در سبد خرید خانوارها تورم 100 درصدی ایجاد شده است، گفت:‌ با توجه به تورم واقعی که در ایران وجود دارد اگر قرار باشد نرخ سود سپرده‌ها در وضع کنونی پایین بیاید برخی از سپرده‌گذاران به دلیل کاهش ارزش پول ممکن است تمایل داشته باشند که سپرده خود را از بانک خارج کنند و نمونه آن در چند ماه پیش با کاهش نرخ سود بانکی و ایجاد تلاطم در بازار ارز و طلا تجربه شد.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف دولت حفظ ارزش پول ملی است، گفت:‌حفظ ارزش پول ملی در ماه‌های گذشته جدی گرفته نشد و ارزش پول کشور به یک‌سوم تقلیل یافته است.

جامساز گفت:‌ دولت تمایلی برای آنکه از مدیریت شناور نرخ ارز برای تعادل‌بخشی به بازار استفاده کند از خود نشان نداد و بازار با عرضه نشدن ارز افزایش ناگهانی نرخ ارز را تجربه کرد. اگرچه محیطی امنیتی ایجاد شد و تعدادی از دلالان ارزی دستگیر شدند، این اقدام‌ها کارساز نبود.

وی اضافه کرد:‌ برای اصلاح سیستم‌ها نیاز به استراتژی‌های بلند‌مدت وجود دارد و مدیران بانکی باید نتایج برنامه‌ریزی‌های خود را در دوران مدیریتی خود ببینند.

مالیات تولید کاهش یابد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت:‌ مالیات تولید در کشور باید کاهش یابد و مودیان مالیاتی توسعه یابند. اکنون بسیاری از بنگاه‌های شبه‌دولتی و خصولتی مالیات گریزی دارند و اگر دولت بتواند این معافیت‌ها را لغو کند می‌تواند از انجام فعالیت اقتصادی نهادهای پرقدرت مالی مالیات حقه خود را دریافت کند.

جامساز گفت: نگاهی به ارقام بودجه نشان می‌دهد بسیاری از ارقام بودجه مصروف نهادهایی است که در بخش مولد اقتصاد کشور نقشی ندارند و کوچکترین کمکی به اقتصاد کشور ندارند بنابراین پرداخت بودجه به آنها بیشتر اتلاف منابع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار