استاندار خراسان جنوبی : خراسان جنوبی برغم وجود مواهب و نعمات فراوان ، از توجه ملی محروم مانده است

بیرجند(پانا) ـ استاندار خراسان جنوبی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با حضور معاون علمی ، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شده بود، با بیان این مطلب افزود: خراسان جنوبی برغم دارا بودن ظرفیت ها و پتانسیل های فراوان در ابعاد مختلف ، از توجه ملی محروم مانده و این امر این استان را در شاخص های مختلف عقب نگه داشته است.

کد مطلب: ۸۸۲۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
استاندار خراسان جنوبی : خراسان جنوبی برغم وجود مواهب و نعمات فراوان ، از توجه ملی محروم مانده است

محمد صادق معتمدیان، به سفر معاون علمی ، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور به استان خراسان جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: امید است این سفر منشاء آثار و برکات فراوان برای استان باشد.


مقام عالی دولت در استان، با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است، ادامه داد: این استان با دارا بودن بالغ بر ۷۶۰ هزار نفر جمعیت بیست و هشتمین استان از حیث جمعیتی محسوب می شود؛ این در حالیست که در بسیاری از شاخص ها از ضعف ها و عقب ماندگی های تاریخی رنج می برد.

اعتمدیان، با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی برغم وجود مواهب و نعمات فراوان، از توجه ملی محروم مانده است تصریح کرد: قطعاً این استان نیازمند توجه ویژه از سوی مرکز و متولیان امر در بخش های مختلف ملی است.


رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان، ضمن تاکید بر معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های استان به مسئولین کشوری، گفت: خراسان جنوبی برغم دارا بودن طولانی ترین مرز مشترک با کشور افغانستان ، دارای امنیتی پایدار است و به عنوان یکی از امن ترین استان های کشور محسوب می شود.


معتمدیان ، به سرمایه گذاری های انجام شده در سنوات قبل در بازارچه های مرزی استان اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه علیرغم حجم بالای سرمایه گذاری در این زمینه، در حال حاضر از ۴ بازارچه مرزی استان تنها بازارچه ماهیرود با نصف ظرفیت در حال فعالیت است؛ این در حالیست که بازارچه های مرزی می توانند ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه صادرات و واردات و توسعه تجارت در این استان باشند.


استاندار خراسان جنوبی، وجود معادن غنی در استان را از دیگر ظرفیت های استان برشمرد و خاطر نشان ساخت: این استان چه از حیث وجود ذخائر معدنی و چه از حیث تنوع محصولات معدنی در زمره استان های برتر کشور محسوب می شود؛ اما به دلیل نبود اکتشافات سیستمی در این منطقه ، محصولات معدنی عمدتاً به صورت خام و فله از استان خارج می شوند.


معتمدیان، فرآوری محصولات معدنی در استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: ایجاد صنایع معدنی و جلوگیری از خام فروشی به منظور ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال در این بخش از جمله برنامه های کاری دولت در استان خواهد بود.


مقام عالی دولت در استان، وجود محصولات استراتژیک کشاورزی در استان را از توانمندی های مهم این استان دانست و تصریح کرد: برغم محدودیت منابع آبی که دراستان وجود دارد ، در حال حاضر خراسان جنوبی در ۱۰ محصول کشاورزی در سطح جهانی و ملی دارای رتبه است که می تواند به عنوان یک پتانسیل مهم مورد توجه قرار گیرد.


معتمدیان، صنایع دستی و گردشگری را از دیگر ظرفیت های استان دانست و تصریح کرد: با توجه به آثار تاریخی که در استان وجود دارد قطعاً گردشگری و صنایع دستی یکی از اضلاع مهم توسعه در استان خراسان جنوبی خواهد بود.


استاندار خراسان جنوبی، به عقب ماندگی های تاریخی استان در حوزه راه ها و محورهای مواصلاتی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به موقعیت خاص استان و قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب و جنوب شرق به شمال شرق ، این استان جزو استان هایی است که کمترین میزان بزرگراه را دارد.


معتمدیان، به اقدامات انجام شده در دولت یازدهم مبنی بر اتصال خراسان جنوبی به ولایت فراه افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: با آسفالت باقی مانده مسیر ارتباطی ماهیرود به فراه ۳۸۰ کیلومتر مسیر ترانزیتی استان و راه دسترسی به کشورهای آسیای میانه کوتاه تر خواهد شد و این امر توجیه ترافیکی را ایجاد خواهد کرد که منجر به خروج استان از بن بست جغرافیایی شده و استان را به بازارهای جهانی و کشور افغانستان مرتبط خواهد کرد.


رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان، ادامه داد: برغم موقعیت خاص استان و همسایگی با ۶ استان کشور و مرز طولانی با کشور افغانستان در بحث ارتباطات ریلی، تاکنون اقدام عملیاتی در این زمینه صورت نگرفته که نیازمند توجه ویژه در این زمینه هستیم.


معتمدیان ، ایجاد گمرک تخصصی در استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به اینکه بالغ بر ۳۰۰ روز آفتابی در استان داریم می توان از وجود انرژی های تجدیدپذیر در استان بهتر و بیشتر استفاده کرد.


مقام عالی دولت در استان، در بخش دیگری از سخنان خود به مهمترین مسائل و مشکلات استان در حوزه های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان، نامتوازن بودن خدمات بهداشتی و درمانی در مرکز استان و حتی شهرستان ها از جمله این مشکلات است؛ این در حالیست که کمبود نیروی تخصصی در حوزه بهداشت و درمان ، فقر تغذیه و رژیم غذایی سالم و افزایش سوانح رانندگی در استان به دلیل ضعیف بودن زیرساخت های حمل و نقل جاده ای از جمله مشکلات در این بخش است.


معتمدیان، ادامه داد: با توجه به ظرفیت هایی که در حوزه پزشکی و خدمات قابل ارائه در این بخش وجود دارد می توان در حوزه توریسم درمانی و صدور خدمات پزشکی به افغانستان گام های بلندی برداشت.


معتمدیان، آموزش عالی وآموزش و پرورش را از دیگر توانمندی های استان دانست و تصریح کرد: آموزش عالی در خراسان جنوبی با وجود دانشگاه های متعدد ظرفیت مناسبی است این در حالیست که می توان با ایجاد رشته های اختصاصی از جمله معدن ، زمین شناسی و... این استان را به قطب علمی شرق کشور تبدیل نمود.

ستاندار خراسان جنوبی، به وجود برخی مشکلات در حوزه آموزش و پرورش در استان اشاره کرد وادامه داد: استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس، مقاوم سازی مدارس و نیز ایجاد کلاس درس جدید در استان با توجه به کمبودی که در این زمینه وجود دارد مورد انتظار است.

اعتمدیان یادآورشد: با توجه به ظرفیت های خوبی که در حوزه گردشگری وجود دارد تقویت واحدهای بوم گردی ، مرمت و معرفی آثار تاریخی ، تکمیل و تجهیز ۱۴ موزه موجود در استان ، توسعه گردشگری طبیعی با توجه به وجود کویر و توسعه گردشگری مذهبی در استان می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال به توسعه و رونق اقتصاد نیز منجر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار