نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری: لایحه بودجه 98 نگاهی ویژه به بهبود وضع معیشتی دارد

تهران (پانا) - نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید هدفگیری بودجه با نگاه رفع فقر، حفظ قدرت خرید و بهبود وضع معیشتی است و پیش‌بینی‌هایی که در بودجه 97 وجود داشت در لایحه بودجه 98 ابقا شده است.

کد مطلب: ۸۸۲۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری: لایحه بودجه 98 نگاهی ویژه به بهبود وضع معیشتی دارد

علیرضا حیدری، نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به جداولی در لایحه بودجه 98 که فقرزدایی در کشور را هدف گرفته است، گفت: در بودجه سال 97 نیز دولت پیش‌بینی‌هایی را برای رفع فقر پیش‌بینی کرده بود و منابعی برای فقرزدایی در بودجه 97 از محل هدفمندی یارانه‌ها و بهداشت و درمان پیش‌بینی شده بود که در بودجه 98 نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به پیش‌بینی 2 هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه سال آینده به منظور همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ادامه داد: بودجه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه 97 رقم بالاتری بوده است. آنچه مسلم است هدفگیری بودجه با نگاه رفع فقر، حفظ قدرت خرید و بهبود وضع معیشتی است.

حیدری با بیان اینکه بودجه 98 نگاهی دوسالانه دارد، افزود: صندوق‌های تامین اجتماعی درمنابع و مصارف به سرعت به سمت نبود توازن در حرکت است و به جای پرداخت‌های کمکی، نیازمند پرداخت تکلیفی دولت است. در بودجه 98 پیش‌بینی مشخصی برای این بحث وجود ندارد.

وی گفت:‌ در ردیف جزء 1 تبصره واو بند 5 پرداخت تکلیفی دولت به صندوق‌های تامین اجتماعی پیش‌بینی شده است اما منابع جدیدی برای آن در نظر گرفته نشده است و گفته شده است که اگر دریافتی از سوی سازمان تامین اجتماعی صورت نگرفته است تا سقف 20 درصد در قالب مطالبات قطعی‌شده این سازمان در صورت‌های مالی از این محل تهاتر شود.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت:‌ سال گذشته 50 هزار میلیارد تومان در بودجه 97 برای ارایه کمک‌های غیرنقدی در سازمان تامین اجتماعی پیش‌بینی شده بود.

وی با اشاره به بند و تبصره 7 لایحه بودجه اشاره کرد و افزود: بند دیگری که مورد اختلاف است و اعتراض زیادی از ناحیه بیمه‌شدگان به آن انجام شده است بند و تبصره 7 است که براساس آن سازمان تامین اجتماعی مکلف است سهم درمان را از محل حق‌بیمه مواد 28 و 29 نزد حسابی در خزانه واریز کند که موضوعی است که قابل توجه است.

پیش‌بینی منابعی برای پرداخت به طرح تحول سلامت

حیدری گفت: ردیف‌های لایحه بودجه 98 تغییر چندانی نسبت به بودجه 97 ندارد. همچنان بحث حمایت از طرح تحول سلامت در ردیف‌های مختلف بودجه با وجود انتقادهایی که از سوی برخی به آن وجود دارد، پیش‌بینی شده است و به اعتبار بازخوردهای مثبت آن این پیش‌بینی صورت گرفته است.

وی با اشاره به منابع قابل قبول صندوق‌های بیمه لشگری و کشوری در لایحه بودجه 98 گفت: مشکل کسری منابع در لایحه بودجه 98 برای همسان‌سازی حقوق افراد زیر 2 میلیون تومان وجود ندارد و 2 هزار میلیارد تومان منابع در بودجه به این منظور اختصاص یافته است.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری عنوان کرد: با توجه به رشد هزینه‌ها افزایش پلکانی حقوق و دستمزد برای کارکنان دولت در نظر گرفته شده است و اگر این پیش‌بینی صورت گیرد حقوق و دستمزدهایی که عقب مانده است خود را به سطح قابل قبول‌تری خواهد رساند. در بخش تامین اجتماعی بحث همسان‌سازی حقوق با ابهام در منابع مواجه است.

نگاه عدالت‌محور به تمامی اقشار جامعه نیازمند توجه ویژه‌تر به سازمان تامین اجتماعی است

وی افزود: اگر بخواهیم نگاه عدالت‌محور را به تمامی اقشار جامعه در نظر بگیریم بودجه 98 باید نگاه مناسب‌تری به سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.

حیدری گفت: دولت همواره با کسری منابع روبه رو بوده است. بحث بر سر تعهدات است. سازمان تامین اجتماعی فروش خدمتی را برای سلامت و درمان افراد جامعه انجام داده است و دولت مکلف به پرداخت مابه‌ازی آن شده است. این پرداخت‌ها به صورت سالیانه تهاتر نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار