ایران زمستان پربارشی ندارد

کاهش ۷۵ درصدی بارش‌ها در سیستان و بلوچستان

تهران (پانا) - سازمان هواشناسی کشور با اعلام پیش‌بینی بارش‌ها در فصل زمستان سال جاری پیش‌بینی کرد که میانگین بارش کشور در فصل زمستان در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال باشد.

کد مطلب: ۸۸۱۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد
ایران زمستان پربارشی ندارد

طبق اعلام سازمان هواشناسی، میانگین بارش کشور از آغار سال زراعی‌جاری(اول مهرماه 97) تا روز دوم دی ماه به مقدار 91.6 میلی‌متر بوده است که نسبت به دوره مشابه بلندمدت و سال گذشته به ترتیب 47.6 و 222 درصد افزایش داشت. میانگین استانی بارش در ایلام، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد نسبت به دوره بلندمدت بیش از 100 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که سیستان و بلوچستان با کاهش 75 درصدی مواجه بوده است و تاکنون بدترین وضعیت بارش را در بین استان‌های کشور دارد.

پیش‌بینی می‌شود میانگین بارش کشور در فصل زمستان در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال باشد. روند ماهانه بارش، کاهش تدریجی آن‌ را از دی تا اسفند 1397 نشان می‌دهد و بنظر می‌رسد بیشترین کاهش در اسفند رخ دهد. بارش از هفته دوم دی ماه تا اوایل بهمن، به ویژه در جنوب غرب کشور متمایل به بیش از نرمال است که در مناطق سردسیر به شکل برف خواهد بود. احتمال نابهنجاری منفی دمای هوا در دی بیش از دو ماه دیگر فصل زمستان است.

میانگین بارش کشور از آغار سال زراعی‌جاری تا روز دوم دی ماه به مقدار 91.6 میلی‌متر بوده است. در این دوره بیشترین بارش در استان‌های ایلام (379 میلی‌متر)، خوزستان( 262 میلی‌متر)، بوشهر (207 میلی‌متر) و کهگیلویه و بویراحمد (365 میلی‌متر) رخ داده است که نسبت به بلندمدت به ترتیب171،139،123و 112.5درصد افزایش را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که سیستان و بلوچستان با دریافت تنها 4.9 میلی‌متر بارش از ابتدای سال زراعی جاری روبرو بوده است.

بعد از سیستان و بلوچستان ، استان یزد با دریافت 13.6 میلی‌متر کاهش 42 درصدی را نسبت به بلندمدت تجربه کرده است.

انحراف مجموع بارش استان‌های کشور از ابتدای سال زراعی تا روز دوم دی ماه

علی‌رغم بارش‌های بیش از نرمال در فصل پاییز، انتظار می‌رود میانگین بارش کشور در فصل زمستان در محدوده نرمال تا کمتر از آن باشد.

انتظار می‌رود در فروردین 1398، میانگین بارش کشور متمایل به بیش از نرمال باشد، این در حالی است که در استان‌های ساحلی خزر بارش کمتر از نرمال محتمل است.

در زمستان، به جز دو منطقه جنوب غرب - غرب و دریای خزر که برای آنها کمترین نابهنجاری مثبت دمایی (از نیم تا یک درجه) پیش‌بینی شده است، سایر مناطق کشور با نابهنجاری بین 1 تا 2 درجه مواجه خواهند بود. در مقیاس ماهانه کمترین نابهنجاری مثبت از نیم تا یک درجه در دی و در جنوب غرب کشور مورد انتظار است. با توجه به پیش‌بینی بارش بیش از نرمال و شرایط دما در مناطق کوهستانی زاگرس غربی، انتظار می‌رود پهنه پوشش برف این مناطق بهبود یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار