در گفت‌وگو با پانا بررسی شد

برنامه 7 هزار میلیارد تومانی دولت برای رفع فقر مطلق

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس و دولت برای رفع فقر در کشور عزمی جدی دارند، گفت اگر بخواهیم با فقر مبارزه کنیم باید عدالت اجتماعی را برقرار کنیم و در ابتدا باید زیرساخت‌های لازم برای رفع فقر ایجاد شود.

کد مطلب: ۸۸۱۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد
برنامه 7 هزار میلیارد تومانی دولت برای رفع فقر مطلق

حسن لطفی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به پیش‌بینی 7 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 98 برای رفع فقر مطلق در کشور اظهار کرد: رفع فقر مطلق از برنامه‌های مهم دولت طی چند سال گذشته بوده است و افزایش دریافتی مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی یکی از مهمترین اقدامات حمایتی دولت در چندسال اخیر در این زمینه بوده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه 98 برای اولین بار ردیفی برای مبارزه با فقر تخصیص یافته است، گفت: البته این برای اولین بار نیست بلکه عنوان آن تغییر کرده است چرا که در سال نیز96 با افزایش مستمری پرداختی به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی گام نخست برداشته شد و در سال 97 نیز ادامه پیدا کرد و در نهایت در لایحه بودجه امسال نیز به حذف فقر مطلق و بهبود توزیع درآمد توجه شده است.

وی درباره ضرورت برقراری عدالت اجتماعی برای رفع فقر گفت: یکی از مسایل مهمی که برای رفع فقر باید مورد توجه قرار گیرد، برقراری عدالت اجتماعی در کشور است. اکنون شاهد هستیم که افرادی که در مناطق بالای شهر تهران زندگی می‌کنند گاها چندین ماشین و املاک زیادی دارند اما آنها از همان یارانه حامل‌های انرژی و سوختی استفاده می‌کنند که افراد سایر مناطق استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم با فقر مبارزه کنیم باید عدالت اجتماعی را برقرار کنیم و در ابتدا باید زیرساخت‌های لازم برای رفع فقر ایجاد شود.

لطفی یکی از زیرساخت‌های اصلی برای رفع فقر را حذف یارانه افراد پردرآمد عنوان کرد و گفت: در لایحه بودجه سال 98 خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و سایر خانواده‌های کم درآمد در سال ۹۸کماکان یارانه دریافت خواهند کرد و از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف نخواهند شد. در عین حال منابع حاصله از حذف یارانه نقدی خانوار‌های پردرآمد باید صرف حذف تدریجی فقر مطلق شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: با حذف یارانه اقشار پردرآمد ضرورت دارد که این یارانه به حساب اقشار ضعیف و متوسط جامعه منتقل شود. اکنون مبلغی که به اقشار ضعیف و متوسط جامعه در قالب یارانه پرداخت می‌شود با اقشار پردرآمد برابری می‌کند.

وی با اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی بر وضع فقرا گفت: اقشار ضعیف و متوسط جامعه منبع درآمد و هیچ پشتوانه ای برای بهبود اوضاع زندگی ندارند، تصریح کرد: با افزایش قیمت‌ها و تورم قیمت، سرمایه‌داران سرمایه‌دارتر و فقرا فقیرتر شده‌اند. هم مجلس و هم دولت در تلاش هستند که برنامه‌های مبارزه با فقر در راستای ایجاد عدالت باشد. رقم 7 هزار میلیاردتومانی که برای رفع فقر مطلق در نظر گرفته شده است اقدام خوبی است اما باید برنامه‌ها علمی باشد و زیرساخت‌ها برای ایجاد عدالت اجتماعی فراهم شود تا به تدریج فقر مطلق از کشور خارج شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار