جمعه خبر: زخم داغ دانشجو بر تن ایران در روزهای بی‌آب بهارستان

وداع وارث صدر با پایتخت و واشنگتن با دمشق!

تهران (پانا) - تلخ مثل مرگ دانشجو، مثل سارا ابوالفتحی (دانشجوی ارشد معماری) که با پدرش برای جلسه دفاع به دانشگاه رفت و دیگر برنگشت، مثل وداع با مردی که دست روزگار اعتدالش را تحت‌الشعاع قرار نداد، بهترین توصیف برای ایران این روزهای ماست هرچند که در این بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انبوهی از اختیارات، انگشت اتهام بی‌آبی را به سمت رئیس‌جمهوری نشانه روند.

کد مطلب: ۸۸۱۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر: زخم داغ دانشجو بر تن ایران در روزهای بی‌آب بهارستان

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از 10 رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

هفته گذشته از یکم تا هفتم دی‌ماه شاهد رخ‌دادهای بسیاری در عرصه سیاسی کشور بود. که شاید مهمترین آنها ارائه لایحه بودجه سال 98 به مجلس توسط رئیس‌جمهوری و حواشی آن، ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی، رئیس‌فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دانست.

بازگشت به خلیج‌فارس

ناو هواپیمابر یواس‌اس‌ جان سی‌استنیس جمعه هفته گذشته پس از 8 ماه غیبت وارد خلیج فارس شد. این ناو اولین کشتی جنگی آمریکا است که پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای موسوم به برجام و پس از طولانی‌ترین دوره غیبت ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا، به خلیج فارس اعزام شده است.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، شناورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این ناوهواپیمابر و گروه پشتیبانی و محافظت از آن را تحت تعقیب و رصد قرار داده‌اند.

این خبرگزاری با انتشار تصاویری، گزارش کرد که نیروهای ایرانی برای رصد این ناو و شناورهای اطراف آن، یک پهپاد را به پرواز درآورده و چند موشک را به شکل آزمایشی در نزدیکی آن شلیک کرده‌اند.

پیش از این، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در جریان کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ خواستار برخورد شدید با قایق‌های ایران شده بود.

او همچنین در ماه مه سال ۲۰۱۸ گفته بود تنش‌ها میان شناورهای نیروی دریایی ایالات متحده و سپاه پاسداران کاهش یافته است.

ورود ناو هواپیمابر یواس‌اس‌ جان سی‌استنیس به خلیج فارس، اندکی پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و کاهش قریب‌الوقوع شمار سربازان این کشور در افغانستان صورت می‌گیرد.

خداحافظی با دمشق

کاخ سفید چهارشنبه هفته‌ای که امروز به پایان می‌رسد، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این کشور در سوریه ماموریت خود در زمینه مقابله با داعش را به پایان رسانده‌اند بنابراین واشنگتن نیروهای خود را از این کشور خارج می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در این زمینه در چند توییت مدعی شد، به رغم آنچه اخبار جعلی می‌گوید که ایران، روسیه، سوریه و بسیاری کشورهای دیگر از خروج آمریکا از سوریه خوشحال نیستند، زیرا مجبورند بدون کمک واشنگتن با داعش بجنگند.

او در حالی این ادعا را در مورد ایران مطرح کرده که به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی، ترامپ با این اظهارات عملا مبارزه جمهوری اسلامی ایران با تروریسم را مورد تایید قرار داده و تهران را در خط مقدم مبارزه با داعش در سوریه معرفی کرده است.

در همین زمینه نصر الحریری، رئیس هیأت مذاکره کننده مخالفان سوری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «خروج بررسی نشده نیروهای آمریکا از سوریه این امکان را برای گروه داعش فراهم می‌کند تا بار دیگر کنترل برخی از مناطق را به دست بگیرد.»

او افزود:« این اقدام می‌تواند خلأی را ایجاد کند که این خلأ از سوی داعش و یا نظام سوریه و هم‌پیمانان آن پر شود و ما به همین منظور با تمام توان خود و با هماهنگی ترکیه و طرف‌های دیگر و همچنین فعالان محلی در این منطقه از ایده خروج تدریجی این نیروها از سوریه و مقابله با این اتفاقات خطرناک حمایت می‌کنیم.»

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در واکنش به خروج نظامیان آمریکایی از دمشق اظهار کرد: «حضور آمریکا در سوریه از همان ابتدا غیرقانونی و نامشروع بود و به نفع ملت سوریه و یا با موافقت دولت دمشق نبود، تنش هایی را در این کشور ایجاد کردند و آنها برخلاف ادعاهایی که مطرح می کنند، مطلقا با داعش نجنگیدند.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در همین زمینه متذکر شد: «اصولا ورود و حضور نیروهای آمریکایی در منطقه از ابتدا اقدامی اشتباه، غیر منطقی، تنش‌زا و التهاب آفرین بوده و همواره از عوامل اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه به شمار می‌رود.بررسی دقیق تاریخ تحولات منطقه طی دهه‌های اخیر و تا امروز نیز نشان می‌دهد حضور عنصر خارجی با بهانه‌های مختلف در این منطقه مهم و حساس جز تنش و ناامنی و تشدید اختلافات ثمری نداشته است.»

جنجال‌های یک کلیپ

بعد از انتشار کلیپ درگیری لفظی محمدباسط درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی با ماموران حراست گمرک و جمعی از مردم عادی، واکنش‌ها یکی پس از دیگری از راه رسید تا در نهایت بهارستان برای بررسی این موضوع نشستی غیرعلنی را ترتیب دهد.

این نشست غیرعلنی نیز بی‌حاشیه نمایند و کلیپی از اظهارات درازهی و علی لاریجانی، رئیس مجلس در آن توسط شبکه خبری BBC رسانه‌ای شد. لاریجانی در این فیلم خواهان برخورد با فردی می‌شود که فیلم نخست را منتشر کرده است.

گمانه‌زنی‌های غیررسمی رسانه‌ای درباره منبع انتشار این فیلم از نشست غیرعلنی بهارستان آغاز شد ولی با توجه به پوشش کامل صحن علنی توسط دوربین‌های مداربسته حفاظت مجلس، پیدا کردن گیرنده فیلم نمی‌توانست اقدام سختی باشد.

همینطور نیز شد و احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس چندروز بعد از انتشار آن کلیپ، گیرنده آن را معرفی کرد. او در صفحه توئیتر خود نوشت که علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان جلسه غیررسمی مجلس را فیلمبرداری کرده و در اختیار نماینده سراوان قرار داده تا او بخش عذرخواهی را پخش کنند.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی رسیدن این فیلم به BBC اظهار بی‌اطلاعی کرد ولی به نقل از یارمحمدی گفت که پخش این کلیپ برعهده شخص نماینده سراوان بوده و او دخل و تصرفی در انتشار آن نداشته است.

از سوی دیگر شایعاتی از سوی یکی از خبرنگاران صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در سوریه منتشر شد. او در صفحه توئیتر خود نوشت که مامور گمرکی که در فیلم نخست به بگومگو با نماینده سراوان پرداخته، از کار برکنار شده است.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی با رد این اظهارات به پانا گفت: «آن کلیپ توسط یکی از افراد خارج از نظام اداری گمرک تهیه و منتشر شده بود و طبق بررسی­‌هایی که انجام شد هیچ­‌یک از کارمندان گمرک درگیر این ماجرا نبودند.»

او درباره شایعاتی در خصوص مرخصی اجباری کارمند گمرک و اینکه آیا به کار خود باز خواهد گشت یا خیر؟ گفت: «این کارمند اصلا نرفته بود که بخواهد بازگردد و اینکه به او مرخصی اجباری داده شده بود اصلا صحت ندارد. اصلا چیزی به اسم مرخصی اجباری نداریم و وقتی که طبق بررسی­‌ها تخلفی انجام نشده لزومی به برخورد نیست.»

دیدار وزاری امور خارجه ایران و پاکستان در تهران

روز دوشنبه شاه محمود قریشی، وزیر امورخارجه پاکستان که به تهران سفر کرده بود با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، دیدارو گفت‌وگو کرد.

بنا به اعلام یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه یکی از محورهای مذاکرات دو طرف در این مذاکرات بحث آزادی مرزبان‌های ایرانی روبوده شده در مرز میرجاوه بوده است.

وداع با شیخ معتدل

روز دوشنبه درپی وخیم شدن حال آیت الله هاشمی شاهرودی، خبر درگذشت او در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت ولی دقایقی بعد رئیس‌دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این مهم را تکذیب و تاکید کرد که وضع آیت‌الله شاهرودی وخیم است.

در نهایت شامگاه همان روز اعلام شد که آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از طی دوره‌ای از کسالت و بیماری دار فانی را وداع گفته است.

در پی انتشار این خبر آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت الله هاشمی شاهرودی را تسلیت گفتند.

همچنین روسای قوای سه‌گانه و مقامات علی رتبه کشور طی پیام‌هایی جداگانه ارتحال ایت الله شاهرودی را تسلیت گفتند.

مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی شاهرودی روزچهارشنبه با اقامه نماز از سوی رهبر معظم انقلاب در مصلی بزرگ تهران برگزار شد و سپس پیکر آن مرحوم برای تدفین به شهر مقدس قم منتقل شد.

پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام بعدازظهر روز چهارشنبه در قم تشییع و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

همچنین از سوی رهبر انقلاب مراسم بزرگداشتی روز چهارشنبه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم و صبح روز پنچشنبه با حضور ایشان در حسینه امام خمینی (ره) برگزارشد.

بودجه در بهارستان

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز سه شنبه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال 98 کل کشور را تقدیم علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس و به نمایندگی از 290 نماینده دیگر بهارستان بعد از حدود 10 روز تاخیر به علت تعطیلی بهارستان و اعمال اصلاحات مدنظر رهبر انقلاب، کرد.

رئیس‌جمهوری در بخشی از اظهارات خود در صحن علنی مجلس که بیش از یک ساعت به طول انجامید با اشاره به اینکه مشکل در وضع ساختاری اقتصاد از جمله بودجه‌ریزی بود، اظهارکرد: «در بودجه حرکت‌های مخفی بسیاری داریم که باید آشکار شده و بودجه شفاف باشد؛ هیچ راهی برای نجات از فساد و رانت جز شفافیت نداریم. بزرگترین اقدامی که دولت دوازدهم باید انجام دهد و فکر می‌کنم شما هم با صحبت من موافق باشید، دولت الکترونیک است.»

او با بیان اینکه قدرتی در کشور است که او باید کشور را از بعضی از مشکلات نجات بدهد و آن قدرت مردم و افکار عمومی مردم است، گفت: «بعضی مسائل و موضوعات است که دولت و مجلس توان حل آنها را ندارند و اگر با هم تلاش کنیم هم توان نداریم؛ اما از ما و شما توانمندتر ملت بزرگ ایران و افکار عمومی است.»

روحانی همچنین متذکر شد: «افکار عمومی می‌تواند مجبورمان کند که راه درست را انتخاب کنیم و این قدرت افکار عمومی در سایه این است که تمام داده‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد و همه مردم بدانند چه خبر است و چه می‌گذرد و چه کسی بودجه می‌گیرد؟»

او در بخش دیگری از اظهارات خود متذکر شد: «هر چه بتوانیم رابطه بهتری با سایر کشورها داشته باشیم و به استثناء چند کشوری که با ما خصم هستند، روابط خارجی خود را تقویت کنیم، این روابط می‌تواند به ما کمک کند.هر چه بتوانیم هم‌پیمان داشته باشیم، ‌هم سو و هم ‌نظر داشته باشیم، به ما کمک خواهد کرد.»

روحانی در ادامه سخنان خود، تحریم خارجی، ساختارهای غلط اقتصادی در کشور، جنگ روانی و تبلیغاتی و شرایط روابط خارجی را 4 عامل ایجاد التهاب در کشور عنوان کرد و گفت: «همه این عوامل دست به دست هم دادند تا امروز ما به این نقطه رسیده‌ایم.»

بر اساس این گزارش، لایحه بودجه سال 98 کشور با سقف 17032332270 میلیون ریال به مجلس تقدیم شده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه با انتقاد از تاخیر ایجاد شده در تقدیم لایحه بودجه سال 98 به مجلس شورای اسلامی، با اشاره به روند بررسی بودجه اظهار کرد: «کمیسیون‌های تخصصی مجلس 15 روز و سایر نمایندگان نیز 10 روز برای اظهار نظر درباره لایحه بودجه فرصت دارند و ما این مسیر قانونی را برای رسیدن به نتیجه پیگیری خواهیم کرد.»

ایران و آذربایجان؛ در مسیر توسعه

اکتای اسداف، رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان در رأس یک هیات پارلمانی بنا به دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه وارد تهران شد.

رئیس مجلس ملی آذربایجان در این سفر علاوه بر دیدار، مذاکره و کنفرانس خبری مشترک با رئیس مجلس با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی و محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان ملاقات و سپس به ارومیه سفر کرد.

رئیس‌جمهوری در دیدار با رئیس مجلس آذربایجان به روابط دوستانه و برادرانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، بر تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران - باکو و تسریع در اجرای توافقات دو کشور تاکید کرد.

همچنین لاریجانی در دیدار با اسداف با بیان اینکه در پارلمان جمهوری اسلامی ایران نظر مساعدی برای همکاری همه‌جانبه با آذربایجان وجود دارد، تاکید کرد که در زمینه همکاری با جمهوری آذربایجان هیچ محدودیتی از جانب ایران وجود ندارد. او همچنین بر لزوم افزایش مبادلات تجاری دو کشور تاکید کرد.

ظریف، وزیرامورخارجه کشورمان نیز در دیدار با رئیس مجلس ملی آذربایجان روابط سیاسی بین دو کشور را به دلیل اراده رهبران دو کشور در حال حاضر در عالی‌ترین سطح خواند.

شمخانی نیز در دیدار با اسداف با بیان اینکه مرزهای دو کشور، مرزهای صلح و دوستی است، اظهار کرد: «ظرفیت‌های فراونی برای افزایش سطح تعاملات تجاری میان دو کشور وجود دارد که تسریع در فعال‌سازی آن می‌تواند موجب رفاه، ثبات و امنیت دو کشور شود.»

اکتای اسداف، رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز در جریان این ملاقاتها با اثربخش خواندن گفت‌وگوهای صورت گرفته با مقامات مختلف ایرانی، گفت؛ «جمهوری آذربایجان مایل به افزایش مبادلات و همکاری‌های همه جانبه میان دو کشور بوده و در این مسیر از ابتکارات و پیشنهادات ارائه شده استقبال می‌کند.»

نعل وارونه اصفهانی‌ها

بعد از استعفای نمایندگان استان اصفهان از سمت شان در مجلس شورای اسلامی و تجمع در دفتر امام جمعه این استان به جای حضور در بهارستان و دستور روحانی برای حل مشکل آب استان مذکور، جدالی نه چندان بر سر مایه حیات در بهارستان آغاز شد.

نمایندگان استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان با همراهی استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان که از مشکل آب سال‌هاست رنج می‌برند، دستور رئیس‌جمهوری را خارج از دایره عدالت توصیف کردند.

حضور روحانی در بهارستان برای تقدیم بودجه نمود عینی این جدال بود، نمایندگان استان‌های مذکور با تجمع در کنار جایگاه ناطقان که رئیس‌جمهوری در آن مشغول ایراد نطق بود، اعتراض خود را رسانه‌ای کردند.

جلسه بعد از دقایقی با دخالت اعضا هیات رئیسه مجلس و بگومگوی آنان با تجمع کنندگان به سمت تشنج حرکت کرد و در نهایت چند مرتبه اظهارات رئیس‌جمهوری قطع و منجر به تذکر رئیس مجلس شورای اسلامی شد.

این نخستین تجربه روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری از تشنج در بهارستان بود. تجربه‌ای که به زعم یکی از اعضا هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در نتیجه اقدامات «غلط» نمایندگان استان اصفهان و اشتباه دولت در صدور دستور ویژه برای رسیدگی به مشکل آنان حاصل شده است.

این عضو نزدیک به جریان اصلاحات و اعتدال هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اقدامات نمایندگان استان اصفهان را نعل وارونه‌ای خواند که مجلس در ادامه نیز با آن دست به گریبان خواهد بود.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در مورد اتفاقاتی که در هنگام سخنرانی رئیس‌جمهوری در مجلس اتفاق افتاد، اظهار کرد: «اقدامات صورت گرفته در مجلس در شأن نماینده مردم جمهوری اسلامی ایران نبود. تعداد آن­­ها معدود به دو سه نفر بود اما همین رفتار دو سه نفر از نمایندگان خوراک برای رسانه‌­های بیگانه فراهم کرد و شب گذشته برخی از رسانه‌­های بیگانه به این موضوع پرداختند.»

محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری درباره رفتار نمایندگان در روز ارائه لایحه بودجه 98 و سخنرانی رئیس‌جمهوری گفت: «برای همه ما به عنوان دولت و نمایندگان واجب است که شأن مجلس شورای اسلامی را حفظ کنیم. مجلس در نزد افکار عمومی جایگاه بسیار بالایی دارد و رفتار آن باید متناسب با جایگاه آن در قانون اساسی باشد. برای هر کشوری تقدیم لایحه بودجه به مجلس از اقدامات بسیار مهم است که باید مردم و نمایندگان مصوبات و پیشنهادها را استماع کنند تا بتوانیم از نظرات همه استفاده کنیم و نباید اجازه دهیم برخی از اقداماتی که بعضی افراد انجام می دهند جایگاه این دستگاه عظیم را کاهش دهد.»

داغ دانشجو

ساعت 12 و 22 دقیقه روز سه‌شنبه یک دستگاه اتوبوس در انتهای بولوار سیمون در مرکز آموزشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به همراه 35 نفر از دانشجویان و کادر اداری این دانشگاه واژگون شد که در نهایت منجر به درگذشت 10 تن از این دانشجویان و زخمی و مجروح شدن سایر افراد شد.

این رخ داد تلخ به سرعت با واکنش شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. مسئولان فعلی دانشگاه آزاد اسلامی که بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسجانی مسیری متفاوت با گذشته را در پیش گرفتند، سیبل اصلی این انتقادات بودند ولی علی اکبر ولایتی، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی جز سکوت از هرگونه پاسخی خودداری کرد.

شبکه‌های اجتماعی خواستار استعفا او و سایر مسئولان بلند مرتبه این دانشگاه بودند ولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تنها و تنها به عزل برخی از معاونان منصوب خود بسنده کرد.

مسئولان مختلف کشورمان به ویژه رهبر انقلاب، حسن روحانی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری در پیام‌هایی جداگانه درگذشت دانشجویان را به خانواده آنان و همه مردم ایران تسلیت گفته و خواستار رسیدگی به این مسئله از سوی مسئولان مربوطه شدند.

در این بین تصویری که بیش از همه شبکه‌های اجتماعی را به واکنش وا داشت، فریادهای مادر یکی از دانشجویان مجروح و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی بر سر محمدرضا عارف، رئیس کمیسیون آموزش مجلس بود.

فاطمه سعیدی در همین زمینه با انتقاد از سکوت مسئولان مربوطه در دانشگاه آزاد نوشت: «دانشگاه آزاد تحت نظارت هیچ نهاد انتخابی نیست. نه دولت و نه مجلس نمی‌توانند بازخواستشان کنند. به مسئولان دانشگاه امیدی نیست ولی اعضای هیئت امنای این دانشگاه چه می‌کنند؟»

نظارت ناپذیر بودن دانشگاه آزاد و ناتوانی مجلس در بازخواست مسئولان عالی‌رتبه آن، امری است که در روزهای گذشته بیش از پیش در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است به ویژه آنکه کاربران فارسی زبان و خانواده دانشجویان خواستار عذرخواهی و استعفا مسئولان مربوطه در دانشگاه آزاد بودند ولی جز سکوت پاسخی نیافتند.

با این حال به نظر نمی‌رسد که اینجا نقطه پایان تقابل نمایندگان عمدتا اصلاح‌طلب با مسئولان دانشگاه آزاد باشد گویا قرار است چرایی عدم راه‌اندازی تلکابین و فانتزی خواندن آن و سایر موارد از این دست در روزهای آینده روشن شود.

سفر شمخانی به افغانستان

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان روز چهارشنبه به دعوت حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان با همراهی جمعی از مقامات عالی ترهب امنیتی، نظامی و سیاسی کشورمان به این کشور سفر کرد.

در این سفر یک روزه شمخانی با عبدالهو عبدالهغ، رئیس اجرایی افغانستان ملاقات کرد که در این دیدار طرفین به بررسی راه‌های گسترش مناسبات دو جانبه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی، مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته و همکاری‌های مشترک مرزی و منطقه‌ای پرداختند.

همچنین او در جریان این سفر با حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در پایان سفر یک روزه شمخانی به افغانستان،او با مشاوران امنیت ملی ادوار مختلف این کشور در محل سفارت کشورمان در کابل دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار که با حضور زلمی رسول، رنگین دادفر سپنتا و محمد حنیف اتمر برگزار شد، روند همکاری‌های امنیتی میان دو کشور در سال‌های ریاست جمهوری حامد کرزای و محمد اشرف غنی مرور شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار