آشنایی با جاذبه های گردشگری زیرکوه:

غار پهلوان واقع در روستای استند،نگینی بر چهره گردشگری زیرکوه

زیرکوه (پانا) ـ غار پهلوان در دامنه های غربی رشته کوه شاسکوه و در فاصله حدود 10 کیلومتری غرب روستای استند شهرستان زیرکوه واقع شده است.

کد مطلب: ۸۸۱۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
غار پهلوان واقع در روستای استند،نگینی بر چهره گردشگری زیرکوه

روستای استند یکی از روستاهای زیبای بخش شاسکوه شهرستان زیرکوه است که در فاصله 35 کیلومتری شمال مرکز شهرستان قرار دارد.

قرار گرفتن در دامنه کوههای سربه فلک کشیده،وجود باغزارهای زیبا و تفرجگاههای طبیعی،این روستا را به یکی از قطب های گردشگری شهرستان زیرکوه تبدیل کرده است.

از جمله مناطق گردشگری این روستا می توان به دره ارغوان،دربند استند،درخت سرو 2 هزار و 500 ساله پیکستان،مزار ملا آخوند و غار پهلوان نام برد که غار پهلوان به عنوان نگینی بر چهره گردشگری زیرکوه می درخشد و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

غارها از گذشته ها به عنوان پناهگاهی برای انسانها در مقابل خطرات طبیعی و انسانی استفاده می شده است غارهای موجود در منطقه نیز با توجه به شرایط مناسب طبیعی و نیز دسترسی به منابع آب مورد توجه بوده اند. وجود قطعات سفالی و سایر آثار تاریخی و نیز بقایای معماری نشان دهنده حضور و استقرار انسان در این غارها می باشد. شباهت ویژگیهای معماری داخل غارها و نوع مصالح استفاده شده دوره تاریخی این غارها را به دوره سلجوقی برمی گرداند.

غار پهلوان در دامنه های غربی رشته کوه شاسکوه و در فاصله حدود 10 کیلومتری غرب روستای استند شهرستان زیرکوه واقع شده است.

این غار دارای دو دهانه است که در دو دامنه شاخه فرعی یک کوه قرار گرفته اند. یک دهانه در دامنه جنوب کوه قرار دارد و دارای دهانه ای تنگ و باریک است که ارتفاع این دهانه حدود 80 سانتیمتر و عرض آن حدود 1 متر است.

دهانه دوم در دامنه جنوبی کوه قرار گرفته و دسترسی به آن به دلیل شیب تند صخره ها بدون داشتن تجهیزات کوهنوردی ممکن نیست.

در پای دهانه دوم طاقی با آجر و با کمک گرفتن از تیرهای چوبی احداث شده است. این طاق دارای قوسی جناغی بوده و به منظور افزایش و هموارنمودن سطح جلو دهانه غار ایجاد شده است.

فضای داخلی غار بر خلاف ورودی آن بسیار مرتفع است. در داخل غار بقایای زیادی از آثار معماری قابل مشاهده است. این آثار شامل دیوارهایی ساخته شده از سنگ و مقدار کمی آجر با ملات ساروج و گچ می باشد که در نقاط مختلف غار پراکنده اند.


شباهت ویژگیهای معماری داخل غارها و نوع مصالح استفاده شده دوره تاریخی این غارها را به دوره سلجوقی برمی گرداند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار