وزیر آموزش و پرورش در همایش تکریم خیرین مدرسه‌ساز زلزله کرمانشاه:

هر مدیر مدرسه که از شهریور سال آینده گواهی‌نامه مراقبت از سلامت و بهداشت دانش‌آموزان را نداشته باشد، نمی‌تواند مدیریت کند

مدرسه‌ای که خیران می‌سازند آجر روی آجر گذاشتن زندگی آینده دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - سیدمحمد بطحایی گفت که خط قرمز ما در آموزش و پرورش حفظ سلامت و تندرستی بچه‌ها است، ما باید کاری کنیم که بچه‌ها وقتی زنگ آخر را می‌زنند به سختی از کلاس خارج شوند، آن روز است که وزیر آموزش و پرورش باید به خود ببالد و آن روز است که ما مطمان خواهیم بود که بچه‌ها در زندگی خود به راحتی مسایل را رفع می‌کنند و زندگی آرامی خواهند داشت. 

کد مطلب: ۸۸۱۷۴۸
لینک کوتاه کپی شد
هر مدیر مدرسه که از شهریور سال آینده گواهی‌نامه مراقبت از سلامت و بهداشت دانش‌آموزان را نداشته باشد، نمی‌تواند مدیریت کند

سیدمحمد بطحایی در همایش تکریم خیرین مدرسه‌ساز زلزله کرمانشاه که عصر امروز در هتل ارم و همزمان با روز ایمنی و مراقبت در برابر بلایای طبیعی برگزار شد گفت: برای بنده افتخاری است که در جمع شما خیرین هستم؛ خیرینی که در آن شرایط بد به کمک دولت و ملت آمدید و به ساخت و بازسازی مدارس کمک کردید.

او با تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی و تشکر از کسانی که در یک سال و اندی گذشته در کنار خیرین مدرسه‌ساز کاری ماندگار را در ایران اسلامی رقم زدند، از مدیران نوسازی، ناظران تا نمایندگان و دیگران، گفت: راه‌اندازی مدارس در آن ایام پر از اندوه کرمانشاه صرفا یک بنا و ماسه و سیمان نبود، بلکه دمیدن روحی جدید و روح امید برای مردم زلزله‌زده بود.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: با جرات می‌گویم آمد و شد بچه‌ها به مدرسه آغاز دیگری و آغازی جدید برای زندگی در مناطق زلزله‌زده بود. این کار یکباره امید به آینده را در بین مردم داغدیده زنده کرد

او خطاب به خیران گفت: کاری که شما انجام دادید فقط ساختن ۷۰ یا ۸۰ مدرسه نبود بلکه دمیدن روح امید و زندکی در میان مردم کرمانشاه بود و صمیمانه از شما از این احساس مسوولیت‌پذیریتان صمیمانه تشکر می‌کنم.

بطحایی گفت: ما در آموزش و پرورش عمومی اهداف متعددی را دنبال می‌کنیم اما یکی از والاترین هدف ما آن است که کودکان و نوجوانان ما در محیط مدرسه زندگی کردن را تمرین کنند، در حقیقت مدرسه کارگاهی برای تمرن زندگی بچه‌هاست، بچه‌ها به مدرسه می‌آیند تا آن چیزی را که چند سال بعد در صحنه واقعی با آن مواجه می‌شوند تمرین کنند، باهم بودن و در کنار هم بودن را صبوری و تحمل هم‌دیگر را، بردباری و مداراکردن با هم را تمرین می‌کنند و ده‌ها هدف تربیتی دیگر که متاسفانه ما یکی سری را به دلایلبی فراموش کرده‌ایم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: ما تلاش می‌کنیم تا این مسیر را به مسیر اصلی خود نزدیک کنیم، بچه‌ها در مدرسه ضمن آنکه باید تمرین زندگی و با هم بودن و زندگی‌کردن را بیاموزند باید خودشان را برای زندگی فردا که پر از خوشی و ناخوشی و شادی و غم، دارایی و نداری است آماده کنند.

او ادامه داد: بنابراین مدرسه‌ای که شما ساختید یک بنا و تخته سیاه نیست که من معلم بروم یک سری فرمول به بچه‌ها نشان دهیم و برویم، کاری که شما انجام می‌دهید آجر روی آجر گذاشتن زندگی فردای دانش‌آموزان است. در چهل سال گذشته همه دولت‌ها تلاش زیادی کردند که فضایی مناسب را در اختیار بچه‌ها قرار دهند و موفقیت‌های خوبی هم داشته‌اند اما هنوز مدارسی هم داریم که ناایمن هستند، فضاهایی نایمنی را داریم که بچه‌ها در آن نمی‌توانند امکانات مناسب را برای تمرین زندگی داشته باشند.

بطحایی خبر داد: سی درصد مدارس ما نیازمند به مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی دارد اما این عدد دوازده سال پیش ۷۰ درصد بود اما به همت دولت‌هایی که داشتیم و به همت شما خیران الان به سی درصد رسیده است. این دستاورد بسیار بزرگی است اما باید بگویم که اگر مساعدت شما نباشد نمی‌توانیم به زودی به آن فضای آموزشی و پرورشی مناسب برسیم، در ترمینولوژی آموزش و پرورش امروز، فضای آموزشی یک معلم است، اگر کمک خیران و مسوولیت اجتماعی نهادها را نداشته باشیم و اگر فقط به بودجه دولت اکتفا کنیم به آن وضعیت مطلوب نمی‌رسیم.

او افزود: در همین حادثه زاهدان که دل همه ما را اندوهگین کرد و به دلیل نبود سیستم گرمایشی و فضای مناسب چهار نوگل را از دست دادیم، هر چند که مدرسه مجوز نداشت اما من امشب در حضور شما خیرین این را عرض می‌کنم ما باید یک پویشی یا کمپین را راه بیاندازیم و این سیستم گرمایشی غیرایمن را از مدارس جمع کنیم و این با همکاری خیریان و دولت حتما امکان پذیر است.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: ۱۵۰ هزار کلاس داریم که وسایل گرمایشی غیرایمن دارند. غیرایمن با غیراستاندارد بودن متفاوت است، ممکن است سیستمی استاندارد باشد ولی شاید وجود آن بخاری در کلاس ناایمن باشد و با یک کمپین و همکاری می‌توانیم این‌ها را جمع کنیم و این اتفاقات ناکوار شین‌آباد و زاهدان و ... را دیگر شاهد نباشیم.

او از جدیت و دلسوزی رییس سازمان نوسازی و همکاران او هم تشکر کرد و افزود: جفای در حق دولت و حاکمیت است که نگویم و تشکر نکنیم که علی‌رغم همه فشارهایی که خزانه اشت در هفت ماهه امسال تمام اعتبارات عمرانی ما تامین شد و حدود سیصد درصد تخصیص بیشتر داده شد و در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفت.

بطحایی ادامه داد: این نشان از این است که همه به اهمیت این وضع واقفند اما چه کنیم که مقدورات دولت اجازه نمی‌دهد در دو سه سال آینده این نقیصه را رفع کنیم ولی امیدوارم با حضور شما عزیزان دلسور این اتفاق را رقم بزنیم و به راحتی شب را به صبح برسانیم که دیگر ما در مدارس بخاری نداریم که سلامت بچه‌ها را به خطر بیاندازد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دوره‌های مختلفی که برای این مجموعه در سراسر کشور برگزار می‌شود خبر داد: دوره دیگری را برای مدیران مدارس طراحی کرده‌ایم و از چند روز آینده شرو می‌شود و همه مدیران باید این دوره مراقبت از سلامت و بهداشت دانش‌آموزان را بگذرانند و در شهریور سال بعد کسی که گواهی‌نامه این دوره را نداشته باشد اجازه مدیریت به او داده نمی‌شود.

بطحایی یادآوری کرد: خط قرمز ما در آموزش و پرورش حفظ سلامت و تندرستی بچه‌ها است، ما باید کاری کنیم که بچه‌ها وقتی زنگ آخر را می‌زنند به سختی از کلاس خارج شوند، آن روز است که وزیر آموزش و پرورش باید به خود ببالد و آن روز است که ما مطمان خواهیم بود که بچه‌ها در زندگی خود به راحتی مسایل را رفع می‌کنند و زندگی آرامی خواهند داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار