رئیس سازمان نوسازی مدارس: با تحویل ۱۰۸ مدرسه مناطق زلزله‌زده کرمانشاه سرانه فضای آموزشی استان به ۷.۲۱ مترمربع می‌رسد

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت که قبل از زلزله سرانه فضای آموزشی در استان ۶.۵۸ بود و اکنون اگر ۱۰۸ مدرسه تحویل داده شود به ۷.۲۱ مترمربع می‌رسد.

کد مطلب: ۸۸۱۷۴۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان نوسازی مدارس: با تحویل ۱۰۸ مدرسه مناطق زلزله‌زده کرمانشاه سرانه فضای آموزشی استان به ۷.۲۱ مترمربع می‌رسد

مهرالله رخشانی‌مهر در همایش تکریم خیرین مدرسه‌ساز زلزله کرمانشاه که عصر امروز در هتل ارم و همزمان با روز ایمنی و مراقبت در برابر بلایای طبیعی برگزار شد، ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی‌ گفت: کشور ما یکی از کشورهای لرزه خیز است، بزرگترین زلزله هم زلزله بم بود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس ادامه داد: برای مقابله با زلزله وزارت راه، آئین‌نامه‌هایی را تدوین کرده است و آخرین ویرایش آئین‌نامه زلزله مربوط به سال ۹۳ است. برای مدارس انتظار این است که در برابر زلزله آسیب نبینند و به همین خاطر طبق آئین‌نامه برای مدارس ضریب زلزله را بیست درصد بیشتر در نظر می‌گیرند.

او افزود: در سال گذشته زلزله‌ای در کرمانشاه و سرپل‌ذهاب اتفاق افتاد، بدترین اتفاق در مدارس ما این بود که فقط یکی از مدارس دیوارش تخریب شد ولی هیچ مدرسه‌ای فرو نریخت. هیچکدام از بناهای نوساز مدارس هم در این شهر آوار نشد و فقط چندتا آجرنما فروریخت. در ثلاث هم اتفاقا وضعیت به این صورت بود. در حوزه زلزله فقط ۷۸ مورد آسیب دیدند، تاکید می‌کنم، فرونریختند و فقط آسیب دیدند.

رخشانی‌مهر گفت: از ۷۸ مدرسه مناطق زلزله‌زده ۵۳ مورد روستایی و بقیه شهری بودند. ساختمان‌هایی هم که آسیب دیدند سال ساخت قدیمیترین آنها به سال ۵۳ برمی‌گردد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مدارس باید کانون مدیریت بحران باشند و در زلزله کرمانشاه همین استفاده از مدارس شد. در سال ۸۵ یا در طول برنامه چهارم توسعه مقرر شد چهار میلیارد دلار بابت تخریب و بازسازی مدارس تخصیص یابد و از همین سال دانش‌های تخصصی حوزه ساخت و ایمنی دور هم جمع شدند و از سال ۸۵ به بعد به هیچ وجه مدرسه تخریبی و مرمتی نداشتیم.

او افزود: بعد از مقاوم‌سازی مدارس در سال ۹۴ دومین نشست سران مدارس ایمن در تهران برگزار شد و در آن مقطع به ایران مسوولیت دادند که یکی از پست‌ها را برعهده بگیرد و دانش خود را به دیگر کشورها در حوزه نوسازی مدارس ارائه کند و به همین خاطر سال بعد از آن، سازمان نوسازی مدارس برنده جایزه ساساکاوا که یکی از از جایزه‌های معتبرحوزه ایمنی است شد.

رخشانی‌هر گفت: بعد از زلزله بلافاصله ۱۱۱ خیر حقوقی و ۴۹ خیر حقیقی وارد کار شدند و شروع به ساخت مدارس کردند. ما باید در یک برهه کوتاه مدارس را نوسازی و بازسازی می‌کردیم و استان‌های معین درگیر کار شدند و مدارس را به مهر امسال تحویل دادند. ما در مهر امسال ۵۹ مدرسه را تحویل دادیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس در پایان خبر داد: قبل از زلزله سرانه فضای آموزشی در استان ۶.۵۸ بود و اکنون اگر ۱۰۸ مدرسه تحویل داده شود به ۷.۲۱ مترمربع می‌رسد.

همایش تکریم خیرین مدرسه‌ساز زلزله کرمانشاه از عصر امروز با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خیران و با همت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در هتل ارم تهران در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار