رئیس جامعه‌المصطفی: زبان فارسی به زبان انتقال معنویت وعدالت درجهان تبدیل شده است

قم (پانا)- جامعه‌المصطفی نزدیک به 300 هزار غیرایرانی را به صورت مستقیم با آموزه‌های زبان و ادب فارسی آشنا نموده است.

کد مطلب: ۸۸۱۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
رئیس جامعه‌المصطفی: زبان فارسی به زبان انتقال معنویت وعدالت درجهان تبدیل شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعه‌المصطفی، صبح امروز در پنجمین گردهم‌آیی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان، ضمن تقدیر از فعالیت‌های فاخر فعالان ادب و فرهنگ فارسی در عرصه بین‌الملل، خاطرنشان کرد: امروز، قلمرو تکلم به زبان فارسی، منحصر به چند کشور در منطقه است که ایران کانون آن شناخته می‌شود که در گذشته‌ای نه چندان دور و تا حدود دو قرن پیش، زبان فارسی در شبه‌قاره و آسیای میانه فراگیری بیشتری داشت.

وی، در ادامه، به برخی از مصادیق نفوذ تاریخی زبان و ادب فارسی در سرزمین‌های گوناگون اشاره و تصریح کرد: چاپ، انتشار و تدریس کتاب‌های فاخر ادبی در کشورهای مختلف جهان، نشان‌دهنده عمق گسترش زبان و ادب فارسی در عرصه بین‌الملل است.

رئیس جامعه‌المصطفی با بیان این که زبان فارسی، یکی از مهم‌ترین ارکان و عناصر هویت مردم این سرزمین است، ابراز داشت: براساس ارزیابی‌های پایگاه‌های بین‌المللی، امروز زبان فارسی مقام سیزدهم تا پانزدهم را در حوزه فراگیری تکلم در جهان دارد و در هزار سال گذشته، حلقه اتصال مردمان این سرزمین بوده و در عین پویایی، ایستایی و پایداری مثال‌زدنی داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی افزود: در بیش از هزار سال، زبان فارسی با معارف دینی و اسلامی عجین و به محفلی برای ارائه آموزه‌های دینی تبدیل شده است. زبان و ادب فارسی، بی‌شک، دومین زبان جهان اسلام برای ارائه معارف و مفاهیم علمی و دینی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این که تفاسیر قرآنی متعددی به زبان فارسی نگاشته شده است، اظهار داشت: در ایران، زبان فارسی افزون بر زبان رسمی، پیوسته، زبان علمی این دیار نیز به شمار می‌رود و علمی بودن زبان فارسی و کمک فرهنگستان‌ها در ارتقای توانایی این زبان با هدف سازگاری با انتقال مفاهیم علمی، این زبان را به عنصری مهم در انتقال علم تبدیل نموده است.

رئیس جامعه‌المصطفی با بیان این که پیشرفت‌های علمی و فن‌آورانه و عنصر فرهنگ و معرفت، از مهم‌ترین ابعاد زبان و ادب فارسی به شمار می‌رود، تصریح کرد: 06/٪ تولیدات علمی جهان به زبان فارسی است، در حالی که تولیدات علمی زبان عربی، تنها یک‌سوم زبان فارسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به این که پس از انقلاب اسلامی، فارسی به زبان انقلاب اسلامی و زبان انتقال معنویت و عدالت تبدیل شده است، بیان نمود: نهادهای مختلفی در این سالیان شکل گرفته‌اند که جامعه‌المصطفی یکی از این نهادها به شمار می‌رود و براساس رسالت اصلی خود، زبان فارسی را پیش‌نیاز رسیدن به اهدافش قرار داده است.

وی، در ادامه، به تجربه‌های ارزشمند جامعه‌المصطفی در حوزه آموزش زبان و ادب فارسی به غیرایرانیان اشاره نمود و اظهار داشت: المصطفی نزدیک به سیصدهزار غیرایرانی را به صورت مستقیم با آموزه‌های زبان و ادب فارسی آشنا نموده است.

رئیس جامعه‌المصطفی با تأکید بر این که فراگیران جامعه‌المصطفی، پیوند اعتقادی عمیقی با فرهنگ ایرانی و اسلامی برقرار می‌کنند، اظهار داشت: جامعه‌المصطفی تجربه‌های ارزشمندی در حوزه ارائه فرهنگ و ادب فارسی دارد و افتخار می‌کند در اختیار دیگر فعالان این حوزه قرار دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی فراهم‌سازی گواهی‌نامه‌های آموزش زبان فارسی را عنصری مهم در گسترش و تقویت عرضه زبان و ادب فارسی در جهان دانست و یادآور شد: امیدواریم این نشست‌های علمی، آثار و برکات ارزشمندی برای همه نهادهای دست‌اندرکار آموزش زبان و ادب فارسی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار