در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

محمود گبرلو: رسانه‌های غیررسمی باید برای حضور در جشنواره فجر ساماندهی شوند

نظر یک خبرنگار نظر رسانه رسمی او در رویدادها اطلاق می شود

تهران (پانا) - محمود گبرلو، کارشناس سینما و مجری برنامه‌های رادیو و تلویزیون که مسئولیت برگزاری نشست‌های خبری فیلم‌ها را در چند دوره جشنواره فیلم فجر برعهده داشت، با تاکید بر به گریزناپذیر بودن حضور نمایندگان شبکه‌های اجتماعی در رویدادهای فرهنگی هنری کشور، بر ضرورت ساماندهی این رسانه‌های غیررسمی تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۸۱۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد
محمود گبرلو: رسانه‌های غیررسمی باید برای حضور در جشنواره فجر ساماندهی شوند

گبرلو در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره حضور افراد غیررسانه‌ای در نشست‌های ایام جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: معتقدم نشست‌های خبری باید با حضور خبرنگارانی برگزارشود که نماینده رسمی رسانه‌های عمومی کشور هستند. هنگام پرسش و پاسخ هم باید مشخص شود آیا خبرنگار به نمایندگی از رسانه سوالی را مطرح می‌کند یا خیر؛ چون دیده شده خبرنگاری در این نشست‌ها اظهارنظری کرده یا سوالی پرسیده است و رسانه موردنظر بعدها آن را تکذیب کرده و اعلام کرده است که خبرنگار فقط نظر شخصی خود را مطرح کرده است.

وی افزود: این آشفتگی‌ها به رسانه‌ها و به نشست‌های خبری جشنواره‌ها آسیب می‌زند، چون فیلمساز وقتی نقدونظری را می‌شنود آن را نظر رسانه می‌داند درغیر این صورت ممکن است به خصومت شخصی بین فیلمساز و خبرنگار منجر شود.

نشست خبری عموما جای نقد نیست

وی درباره وجود تفاوت ماهوی بین نشست خبری و نشست نقد و بررسی فیلم‌ها گفت: نشست خبری عموما جای نقد نیست. خبرنگار فقط می‌تواند اطلاعات خبری مورد نیاز خود را از طریق پرسش به دست آورد. البته گاه مرز بین این دو درهم می‌آمیزد و اینجا نظر و تحلیل به شرطی که منجر به طرح پرسش شود خالی از اشکال است. اما اینکه خبرنگاری به تندی به اظهارنظر بپردازد و با عصبانیت فیلمساز را به موضوعی متهم کند جایش در نشست خبری نیست.

گبرلو در ادامه صحبت‌های خود گفت: نمی‌دانم سیاست‌های امسال جشنواره فیلم فجر درباره نشست‌های خبری چیست؛ ولی حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که در این نشست‌ها نقد و تحلیل انجام شود، پرسش اینجاست که آیا خبرنگار می‌تواند در مقام منتقد قرار گیرد؟ چون منتقد باید در حوزه کاری خود صاحب دانش باشد تا بتواند تحلیل معتبری ارائه دهد.

شبکه‌های اجتماعی به‌شدت روی افکار عمومی تاثیرگذارند

مجری برنامه سینمایی هفت درباره حضور نمایندگانی از شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب در جشنواره‌های سینمایی سال‌های اخیر و نحوه رویارویی مدیران جشنواره با این خبرنگاران گفت: من قدرت فضای مجازی را بیشتر از رسانه‌های رسمی می‌دانم و ما نمی‌توانیم نمایندگان این رسانه‌ها را در مجامع و رویدادهای فرهنگی هنری نادیده بگیریم. آنها به شدت روی افکار عمومی تاثیرگذارند. حتی در جوامع امروز یک سلبریتی می‌تواند نقش موثری در جریان‌های اجتماعی کشور داشته باشد که این ناشی از قدرت فضای مجازی است.

این کارشناس سینمایی ادامه داد: حضور نمایندگان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غیررسمی باید ساماندهی شود تا به نظم و انضباطی در این حوزه برسیم. باتوجه به اینکه این رسانه‌ها هنوز ساماندهی نشده‌اند، اظهارنظر نماینده آنها نیز ممکن است معضلی ایجاد کند. از طرفی باتوجه به تعداد بالای این رسانه‌ها، حضور خبرنگاران آنها در جشنواره ما را با کمبود فضا در نشست‌ها یا اکران‌ها مواجه می‌کند. به نظر من این موضوع به شیوه مدیریت صحیح جشنواره بستگی دارد. سیستم گزینش در انتخاب رسانه‌ها برای حضور در برنامه‌های جشنواره باید شفاف‌سازی کند تا مشخص شود چه کسانی در نمایش فیلم، در نشست‌های خبری و نشست‌های نقد و بررسی شرکت کنند.

*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار