مدیرکل آموزش و پرورش فارس: عوامل اقتصادی عمده ترین علت بی سوادی در فارس

شیراز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش فارس، از آمار بالای باسوادی در فارس نسبت به میانگین کشوری خبر داد و افزود: آمار باسوادان در فاصله سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور 94.7 درصد و این میزان در فارس 95.8 درصد است.

کد مطلب: ۸۸۱۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش و پرورش فارس: عوامل اقتصادی عمده ترین علت بی سوادی در فارس

علی عسکر نجفی امروز در جمع خبرنگاران با توجه به هفته سوادآموزی در کشور گفت: آمار با سوادی افراد بالای ۶ سال در کشور ۸۷.۶ درصد و در فارس ۸۸.۸ درصد است.

وی با اشاره به تاکید قرآن بر ارزش علم و سوادآموزی و سیره پیامبر در برخورد با اهل علم و دانش گفت: همه اینها راهنمایی است تا ما به سواد به عنوان رکن اصلی در توسعه اهمیت دهیم و سواد راه رسیدن به توسعه است و آموزش نخستین گام دستیابی به این مهم است.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به توسعه کشور باید در مسیر ترویج سواد گام های مهمی برداشته شود، افزود: تحقیقات و پژوهش های مختلف نشان داده تا جرم و بزهکاری در افراد باسواد کمتر از بی سوادان است و افراد باسواد میزان مشارکت اجتماعی و سیاسی بیشتری دارند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: از چهار سال پیش که طرح شتاب بخشی به سوادآموزی در شورای سواد آموزی استان تصویب و گروههای هدف مشخص شدند، برای نخستین بار سامانه ثبت سوادآموزان را در حوزه عشایری فعال کردیم و اطلاعات سوادآموزان در این سامانه ثبت شد.

نجفی افزود: رتبه نخست سوادآموزی و میزان جذب در کشور متعلق به فارس است و ما بیش از حد سهمیه کشوری نیز جذب داشته ایم و در تلاش هستیم تا در راستای زدودن جهل از فارس که یک استان فرهنگی است گام برداریم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس نیز درخصوص برنامه های هفته سواد و با اشاره به دیدگاه حضرت امام در واجب بودن سواد بر همه افراد ، به تشریح برنامه های هفته سواد پرداخت.

بهزاد نوروزی از تجدید پیمان با شهدای سوادآموزی و 21 شهید سوادآموزی استان در این هفته خبر داد و افزود: در حوزه سوادآموزی تعهد امسال ما ۱۶ هزار و ۱۶۸ نفر بوده که نسبت به سال گذشته که ۱۲ هزار نفر بوده افزایش چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: در طرح آموزش عملی نماز امسال ۱۵ هزار سوادآموز آموزش نماز دیدند و همچنین آموزش رایانه به ۵۰۰ سوادآموز به مدت ۶۰ ساعت داده شد.

وی طرح خواندن و کتابخانه را از طرح های دوره تحکیم برشمرد و افزود: برای حفظ و تحکیم سواد در سوادآموزان این طرح اجرا می شود که امسال بیش از ۲۰ هزار نفر متقاضی دارد.

وی از طرح توانمندسازی زنان و دختران عشایر در فارس خبر داد و افزود: علت نزدیک به ۶۰ درصد بی سوادی در فارس عوامل اقتصادی است که با توجه به اینکه جامعه مخاطب، جامعه محروم است هدف ما آموزش سواد به این افراد است.

نوروزی درصد سوادآموزی فارس را ۸۸.۸ درصد در سال ۹۵ برشمرد و افزود: این آمار در سال ۵۵ برای افراد بالای 6 سال، ۵۰ درصد بوده است و در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در سال ۵۵ در فارس ۴۹ درصد باسوادی بوده که این آمار درسال ۹۵ به ۹۸ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در این چهل سال بیش از ۴۸ درصد افزایش سواد در جامعه داشتیم و در حال حاضر کمترین آمار بیسوادی در استان مربوط به شهرستان رستم با ۸۰ درصد جمعیت باسواد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار